• stockholmare

Varför skaffar man så många barn???

Har en granne med 6 barn och ett på väg igen. Det är ca 1,5 år mellan barnen och varje gång jag ser henne undrar jag varför. Båda föräldrarna är arbetslösa och de bor i en 3:a som de gjort till en 4:a med hjälp av en bokhylla, och i den hörnan bor 2 av barnen. Det går väl säkert bra när de är små, men var ska barnen få lugn och ro när de blir äldre. Undrar hur man löser allt med fritidsaktiviteter, hämtningar,lämningar, läxhjälp mm. Det måste ju ta hela dagen.

Finns det någon här med många barn som vill berätta varför just ni skaffade många barn. 

• Svar på tråden Varför skaffar man så många barn???
  • Indiansommar

Det undrar jag med! Förstår att det kan bli många barn om man har tidigare familjer, men att skaffa så många barn tillsammans?? Ja,  vi är alla olika och tur är väl det!

• astro

Väntar sjunde.
    Fast det är ett bra skutt (13 år) mellan nr 4 och nr 5.

För min del har det nog handlat om flera saker:
    1) Tryggheten i en stor familj. Växte upp ensam och hatade det.
    2) Vi kunde. Åtminstone en av oss har jobbat hemifrån hela tiden, det gör föräldraskapet mycket enklare.
    3) Varje barn är så fantastiskt unikt att man tänker "hur skulle nästa bli"?
    4) Barnen har själva tjatat om småsyskon.
    5) I takt med att barnen blivit större har det bara blivit ännu roligare. När vi har gemensamma spel- eller filmkvällar är det som en hel liten fest eftersom vi är så många  

• Jättekul

Jag tror de får en kick av det. I familjen Annorlunda när familjerna ska göra ngn aktivitet så orkar inte föräldrarna med det själva. De större barnen måste hjälpa till hela tiden. I form av barnpassning eller lek.

• stockholmare

Själv tycker jag inte att äldre syskon ska behöva ta ansvar för sina yngre syskon. Umgås de ska det vara för att de vill. Jag funderar  framförallt hur man löser fritidsaktiviteter. Har själv en son som spelar hockey och det tar ganska mycket tid. Men tänk om kalle ska på hockey, pelle på fotboll, lisa på dans, och sara på ridskola en tisdag. Hur fan löser man det?

• Jättekul
    stockholmare skrev 2012-05-23 19:11:44 följande:

Själv tycker jag inte att äldre syskon ska behöva ta ansvar för sina yngre syskon. Umgås de ska det vara för att de vill. Jag funderar  framförallt hur man löser fritidsaktiviteter. Har själv en son som spelar hockey och det tar ganska mycket tid. Men tänk om kalle ska på hockey, pelle på fotboll, lisa på dans, och sara på ridskola en tisdag. Hur fan löser man det?

Jag tror inte att de flesta gör det. Jag tror att de inte har sådana fritidsintressen. Därför att föräldrarna inte har tiden. Sen är det många vuxna som har vuxit upp i stora syskonskaror som har vittnat om hur jobbigt det var. Att de alltid fick hjälpa till. Att mamma och pappa aldrig hade tillräckligt med tid osv.
  • stockholmare

Så vad är egentiligen positivt??

Föräldrarna hinner inte med, det blir trångt ( om man inte har jättekåk då) Det går knappt att åka på semester för 2 extrasängar brukar ju vara max, man kan inte ha vanlig bil. Ett besök på grönan kostar typ 5000!!
    Är det ingen som har något konkret positivt??   

• jebba

Hur många är många då? Vi har fyra barn, är det många? Så vad är positivt med fyra barn? Samma saker som med ett, två eller tre barn typ. Jag ser inte varför man ska behöva motivera hur många barn man väljer att ha. Så länge man har ork och ekonomi att ta hand om de barn man har så kan man väl göra som man vill med den saken. Det finns ju människor med bara ett barn som inte ens borde ha det, enda barnet p.g.a oförmåga att vara föräldrar.

• OnlyOne

Tja... det kan man ju undra. Har jag också gjort. Personligen tycker jag att 4 barn är många men inte så att jag tycker att det är konstigt. Verkar snarare mysigt att ha många omkring sig.

Dom gångerna jag höjer på ögonbrynen är när man hör om föräldrar som har ett mer än ett fotbollslag hemma. Såg en dokumentär på TC för ett par dagar sedan om en brittisk familj med 15 barn och än var de inte klara. Då undrar jag vad som motiverar. Verkar nästan som att det blir ett beroende. Mamman i den familjen sa att hon fick panik bara hon föreställde sig ett hem utan en bebis. Hon verkade beroende av... bebisar!

Logistiken var ju skrattretande. De hyrde bland annat en buss för att åka på semester som bestod av att åka till en campingplats där de hyde 4 stugor för familjen. De var nöjda för snart var de uppe i 20 pers och skulle få grupprabatt på olika aktiviteter. De hade redan fått barnbarn nämligen... !

Svar på tråden Varför skaffar man så många barn???