• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Anonym skrev 2012-05-23 10:03:37 följande:
    men jeeeez fucking christ men din karl verkar ha jordens sämsta självkänsla med jordens konstigaste resonemang. Tror fan inte du blev mer klok av detta. Han är inte rasist säger du? Låter onekligen så. Men skitsamma, det hör inte hit egentligen.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 10:06:04 följande:
    Så du lovar här, för alla och envar att du aldrig kollat och aldrig kommer att kolla din mans mobiltelefon, mail, facebook eller på något annat sätt någonsin kommer att känna dig osäker på om han är trogen?
    Varför skulle man någonsin göra det om man tror att ens partner är ärlig. Hade jag börjat kika in på min partners facebook "för att vara på säkra sidan" så hade det för mig varit en tydlig varningssignal. Inte att han skulle vara otrogen utan att jag själv inte litar på han av någon anledning. Det är ett osunt förhållande, och osunt synsätt för en själv.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 10:09:26 följande:
    Jag känner inget behov av att kolla hans mail eller facebook? När jag valde att skaffa barn med honom så var det viktigaste faktiskt att jag litar på honom. Annars hade det varit svårt att skapa ett liv tillsammans med honom.
    Du verkar sjukt smart och stabil TS, med en sund syn på förhållande och bra självkänsla. Men det vet du nog redan själv :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 10:19:16 följande:
    Mitt ex ville också ha ett DNA test. Men tro mig, det var inget pinsamt när vi var hos socialstyrelesen för att få det (alltså det vanliga mötet där man skriver under om man är pappa eller inte). De tittade däremot väldigt underligt på honom.
    Jag vart också arg som bara den att han ville ha detta test! Efter det så litade jag inte på honom alls, varför begära det när han visste att han var pappan? Vi bodde ihop och han var den enda som var ute och rände och inte jag då jag hade barn sedan tidigare. Sedan visade det sig att det var han som raggade på extremt mycket yngre tjejer på nätet samt föreslog att de skulle ses. Han satt och chattade med ryskor och thailändskor han hittat på dating siter. Där skrev han att han var singel etc. Så hans misstänksamhet kom nog av hans egna handlanden. Och jag är inte tillsamans med honom i nuläget vilket är det bästa beslut jag har gjort någonsin.

Ofta, enligt min erfarenhet, så är de som är extremt svartsjuka och misstroende de som faktiskt gör saker så som att vara otrogna. Och eftersom de kan bete sig så, antar jag att de tror att då gör andra det mot dem.
    Precis. Hade min man krävt det så hade just det antagligen väckt mina misstankar också. Efter sig själv dömer man andra! Så sant som det är sagt.
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 10:30:39 följande:
    Jag anser att det är vinning i att utföra DNA-tester på barn (jag har tagit upp det förut i tråden)
    En vinning säger du. Och vart menar du då att det ska bli stora förluster i samhället som en bekostnad på att dessa test genomförs. För du kan vill inte tro nånstans att dessa test är gratis att göra?
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-23 10:41:32 följande:
    Jag tillhör de som inte kollar varken mobil eller mail (sambon har inte facebook). Min sambo gör det inte med mina mail, telefoner etc.

Däremot kan sambon be mig kolla hans mail eller ett sms och detsamma gäller, jag kan be honom kolla sådant.
    Varför ber ni varandra om det? Lite OT *nyfiken*
  • Anonym
    VeraLu skrev 2012-05-23 10:46:27 följande:
    Hej Ts,

Jag kan ju berätta min historia. Jag och min sons pappa var bästa vänner när vi valde att skaffa barn ihop. Vi har aldrig varit tillsammans (han är bög)  - aldrig ens fyllehånglat men båda var singlar och hade länge längtat efter barn. Vi inseminerade hemma och jag blev gravid vid första försöket. När vi sedan skrev på pappren om delad vårdnad hos familjerätten begärde jag att vi skulle göra ett faderskapstest. Detta för att aldrig behöva höra några antydningar om något annat - inte minst ifrån hans nuvarande (men även framtida) partner/s.
    Det kändes inte alls kränkande eller sårande och hade enligt mig inte något alls med förtroende el tillit att göra. Det gällde att få bekräftat en gång för alla och sen kunna lägga det till handlingarna.
    Jag menar - kom igen - världen består av så mkt att glädja sig över - varför då fokusera på detaljer?! Speciellt 12 dagar efter förlossningen då kroppen är full av hormoner....

Lycka till Ts!
    Helt annan situation när man blivit insiminerad. Oron att de skulle blandat ihop testen med något annat, och för att helt säkert garantera det är han som är pappan (eftersom han ju inte varit i dig sas) så är det ju mer förståeligt i en sån situation.

Är man däremot ett par, och man bara har sex med varandra, finns det ingen anledning göra ett test. Jag tror Ts i fråga hade märkt om hon hade haft en annan penis i sig. Sånt tar man inte så lätt fel på.
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-05-23 10:51:25 följande:
    Det kan bli betydligt dyrare för samhället senare annars, när pappan tar avstånd till sitt barn på grund av den gnagande oron att han inte är far till det, och barnet på grund av detta blir en värsting om det är en pojke, eller en tjej med dålig självkänsla och självskadebeteende om det är en flicka...
    Troligtvis inte eftersom det antagligen sker väldigt sällan. Att sedan detta skulle leda vidare till svårigheter för barnen, och deras självkänsla och framtid.. Det är att spåna vidare lite för långt.
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-05-23 10:53:55 följande:
    Fast det tror inte jag. Jag tycker att det faktum att en kille begär testet om han är det allra minsta osäker, visar på mognad och ansvarsfullhet. Det är ju så mycket enklare att INTE fråga efter det - och ta gräl och surande från kvinnan. Men dessa män visar att de VILL vara fäder - men till RÄTT barn.

Dessutom hoppas jag att våra skatteavlönade tjänstemän inte blandar in sådana privata känslor som att tycka att medborgarna "gör bort sig", när de kräver sina rättigheter... Vore väldigt oproffsigt i så fall. 
    Det allra mognaste och som det krävs en stabil självkänsla för, samt att man har tillit till sin partner - det är att vifta bort sina tankar som inte annat än trams. För det är precis vad det är. Men det krävs mognad för att kunna göra det.
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 10:55:48 följande:
    Okey jag vet att denna fråga inte var riktad till mig, men jag kan inte låta bli att svar ändå.

Jag har ju aldrig haft någon som helt anledning att "kolla min man" då jag har aldrig haft det skälet att misstänka att han är otrogen. Även om jag vet att otrohets statistiken är hög.
    Min man har vissa fasta rutiner, och det skulle märkas direkt om något inte stämmer. 
    Ändå så skull jag inte rota i hans privata telefon och dator.
    Nepp finns andra metoder att tillgå, man upptäckte ju otrohet även på den tiden då man inte hade datorer och mobiler. FlörtGlad
    Oavsett, vill man dölja en otrohet så går det att göra det. De som är slugast sitter ju inte och outar det på facebook, utan går iväg på lunchrasten och sätter på en kollega till exempel. Så ger ju inget att kolla på facebook och liknande ändå. Har man däremot misstankar och verkligen känner något är fel är det snarare dumt att inte kolla det man kan kolla, men då behöver man vara på det klara med att man verkligen har goda skäl till sina misstankar och att det inte bara är ens egna svartsjuka eller låga självkänsla som spökar. Däremot om jag verkligen anade att det var något som inte stod rätt till, så hade jag nog frågat mig själv om jag vill vara tillsammans med en person som jag tror kan ha varit otrogen (vissa kan ju dölja sina spår väldigt väl). Och inte som sagt grundat på känslor av svartsjuka, utan ordentliga "bevis" eller något som får en att ana oråd (lögner m.m.). Helt OT men men.. :)
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??