Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
Anonym (man) skrev 2012-05-23 16:10:23 följande:
Absolut inte. Ta gärna fram var jag påstått det. Det var du eller någon annan anonym - det är ju rätt svårt att särskilja er om ni inte lägger till något annat...Jag menar bara att det ena är lika vanligt som det andra. Båda beteendena är normala. Man får reda ut hur man vill hantera det i sin relation. Hur man vill ha det beror sannolikt på hur gamla man är, om man har en bakgrund där otrohet varit en faktor (som i mitt fall) och hur man kommunicerar i förhållandet.
Jag tyckte att du skrev
Skulle jag vara otrogen så skulle du vara ett perfekt offer, för du är så jäkla dum att du tror att du kan ha koll på allt. Räcker med att jag serverar dig några sms och en mail och sen är du nöjd. Enklare än så kan det ju inte vara. En annan person som en anade otrohet hade antagligen lämnat. Det du gör när du håller på så där är att du sänker dig själv och visar att du inte är värd något, inte tvärtom även om du tycks ha fått för dig det. För hade du haft någon stolthet och självkänsla hade du inte hållt på med såna tramsigheter utan du hade litat på att du är värd att älskas och att du totalt tar avstånd från det ifall det händer, att det inte ens är tänkbart i din värld att någon skulle vara det mot just dig. Men antagligen ser du dig själv som ett mindre kap och därför spekulerar i att din partner kan hitta någon bättre.
Om jag skall sammanfatta dina uppfattningar om mig så är det att jag är "så jäkla dum", att jag "sänker mig själv och visar att jag inte är värd något" att jag saknar "stolthet och självkänsla" att jag hållt på "med tramsigheter" och att jag inte "litar på att (jag) är värd att älskas".
Om du läser den meningen en gång till - kan du då ärligt säga att du inte uttalat något om min självkänsla? Allt detta för att jag och min partner har en överenskommelse där vi tycker att det är ok att vid behov, någon gång per år läsa den andres telefon eller mail? Känns det som att du tog i rimligt mycket? Känns det som om det nästan skulle klassas som ett övertramp? Borde jag anmäla inlägget som ju drabbat mig? Är det kanske till och med så att jag uttryckt mig lite mer diplomatiskt och städat än du?
Du får gärna berätta på vilka grunder du anser att en trygg och kommunikativ relation omöjligt kan innehålla en överenskommelse där man tillsammans kan titta i varandras telefoner. Jag hoppas att du är glad amatör och att jag har mer studier i ämnet än du.
Du får tro vad du vill. Jag tror att jag har större chans att upptäcka en otrohet. Om du kan googla kan du kolla runt lite grand på hur de vanligaste sätten man upptäcker en otrohet är, men akta dig - vissa saker kan komma som en chock.
Innebär det att du enligt egen definition är sjuk, eller kan det också vara normalt? Så gör nämligen vi också. Jag kanske inte är sjuk trots allt då?
Det där hade väl du nästan klarat på egen hand? Men jag är ju väldigt hjälpsam.
bit.ly/LoqnIu
Eftersom "jag har tur" är borttaget får du alldeles på egen hand klicka på första länken.
Spelar det egentligen någon roll i sammanhanget? Om 98% hade varit otrogna, hade det varit mer eller mindre moraliskt rätt att kolla sin partner? Om det hade varit en promille? Om jag hade varit utsatt för den promillen, kan det då vara så att jag har möjlighet att göra en överenskommelse med framtida partners utan att bli kallad sjuk?