• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Blöjor111111 skrev 2012-05-23 13:46:10 följande:
    Tänker inte ens kommentera till en person som klarar inte av att argumentera utan att bli personlig. Vänligen slå upp ordet intelligens innan du börjar anfalla.....
    PS. varje person har rätt till sina åsikter oavsett om du håller med dessa eller inte. Väldigt lågt att kalla någon för ointelligent och ha empatibrist.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 13:51:42 följande:
    Skall genast starta en poll för att se hur många det är som verkligen aldrig kollat sin partner på något av dessa sätt. Jag tror att du kommer att bli förvånad över hur många sjuka människor det finns i din föreställningsvärld.

Jag tycker att det visar på ett friskt förhållningssätt att diskutera hur man skall hantera detta inom förhållandet. Att anta en strutsmentalitet när hälften av befolkningen har varit otrogna är i min värld betydligt mer sjukt. Och ändå lever vi i samma värld, väl? :)

Jag kollade senast min sambos mobil för något år sedan, eller kanske två. Vi har varandras maillösenord och vår överenskommelse är att vi inte gör det i smyg utan visar varandra vad vi gör.

Och jag tror att de 50% som är otrogna är tacksamma för att ha en partner som är lika blåögd som du!

I undersökningar har det också visat sig att det är nästan dubbelt så vanligt att en kvinna kollar sin mans mobil som tvärt om. Och att det är något vanligare att kvinnor är otrogna än män. Undersökningar visar på att minst 50% kollar sin partners telefon och läser sms. Det är således så att hälften av befolkningen är sjuk.

Och jag tror att många med dig helt enkelt inte vet om att deras partner kollar deras mobil emellanåt. 
    Med sjuka människor antar jag att du syftar på dig själv och andra med svåra kontrollbehov samt tillitsbrist. Jo jag vet att dom finns, men det betyder inte att det för den skull finns människor som lever i sunda förhållanden med en stabil självkänsla, som inte behöver kontrollera sin partner pga svartsjuka. :)

Din sambo skulle mycket väl kunna ha en annan mail du inte vet om och detta med att hen gett dig sitt lösenord kan lika bra vara en skenmanöver för att du ska lita på hen.

Grejen är att vill någon smyga med otrohet så gör den det, och det går att dölja ganska väl. Även om jag går runt med förstoringsglas och har olika fråge-quiz eller kanske lögndetektortest så kommer det ändå vara svårt bevisa det. Vill man dölja det så går det utan tvekan. Därför helt onödigt bygga upp en falsk verklighet om att du på något sätt skulle ha kontroll över din sambo bara för du har tillgång till mailen och kan göra "stickprov" om du så vill.

Man får välja att lita på en människa, och visar det sig att den är en skit så är den det, och det kommer oftast fram till slut ändå med eller utan dina små metoder.

Skulle jag vara otrogen så skulle du vara ett perfekt offer, för du är så jäkla dum att du tror att du kan ha koll på allt. Räcker med att jag serverar dig några sms och en mail och sen är du nöjd. Enklare än så kan det ju inte vara. En annan person som en anade otrohet hade antagligen lämnat. Det du gör när du håller på så där är att du sänker dig själv och visar att du inte är värd något, inte tvärtom även om du tycks ha fått för dig det. För hade du haft någon stolthet och självkänsla hade du inte hållt på med såna tramsigheter utan du hade litat på att du är värd att älskas och att du totalt tar avstånd från det ifall det händer, att det inte ens är tänkbart i din värld att någon skulle vara det mot just dig. Men antagligen ser du dig själv som ett mindre kap och därför spekulerar i att din partner kan hitta någon bättre. Med ditt beteende låter det som att det nånstans skulle vara okej din partner är otrogen, så länge du inte vet om det. Det man inte vet mår ma n inte dåligt utav eller?
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 13:59:56 följande:
    Absolut - du har rätt att ha vilka åsikter du vill - och jag har rätt att tycka vad jag vill om dina åsikter. Om du inte vill ha dina åsikter värderade eller diskuterade finns det en möjlighet att lösa det - det är att inte publicera dem på nätet. Gör du det får du finna dig i att människor har åsikter i frågan.

Jag tror inte att jag behöver slå upp ordet intelligens. Jag har koll på vad som ingår i konceptet. Om du nu faktiskt skulle vara intelligent kan du läsa vad jag skrev en gång till och försöka klura ut om jag kallat dig ointelligent. Det har jag nämligen inte. Så - låt mig ha mina åsikter om vad du är för person, eller förändra dem genom att faktiskt svara på någon av frågorna istället. Jag har gärna fel, det har jag haft förut. Att ha en förmåga att inse sina egna fel och brister tillskriver jag egenskapen intelligens - bland annat.

Så - förvåna mig - visa att jag hade fel. Utgå ifrån inlägget jag kommenterade och bevisa att jag har fel och du har rätt. Att du är empatisk, intelligent, mer eller mindre hormonstinn och att din syn på mannens och kvinnans roll under den barnalstrande fasen präglas av jämlikhet och att bådas åsikter är lika mycket värda.
    När argumeneten tryter tar personangreppen vid. Handlar inte om att man inte kan ta dina åsikter, utan om att inte förlämpa den man argumenterar med. Stor skillnad, men det klarar bara folk med en mognadsnivå över en 2-åring att se. Men det har väl du antar jag så bore väl vara glasklart?
  • Anonym
    Akkakk skrev 2012-05-23 14:07:13 följande:
    Har jag skrivit att jag "undvek tecken på otrohet"? Vad jag minns så skrev jag att jag till en början försökte intala mig själv att det var hjärnspöken men ändå blev lite mer vaksam.

Ordet jag använde var "indicier", inte "incidenter". Det är två helt olika ord med olika betydelse.

"Mamma-incidenten" och liknande var som sagt något jag reagerade på men samtidigt så passade henne story ihop med händelsernas förlopp och hon anklagade mig som sagt redan för att vara svartsjuk, kontrollerande och paranoid vilket fick mig att tveka.

"Tros-incidenten" var som sagt något som fick mig att reagera skarpt för det var det första riktigt uppenbara, innan dess hade det bara varit indicier, små oegentligheter som samtidigt inte var bevis för otrohet.

Visst, jag var förmodligen lite mer godtrogen än jag borde ha varit men "blåst" är inte rätt ord, jag blev misstänksam, jag tog upp det konstiga jag såg och kände men det var som sagt inte så att jag kom på dessa flickvänner i säng med någon (om man nu inte föredrar en bildlig tolkning av "tros-incidenten" för i.s.f. så kan man ju säga att jag kom på henne i säng med någon men vad jag menar är att dessa flickvänner alla gjorde sitt yttersta för att dölja otroheten och i det fallet så var det rent slarv från hennes sida som satte dit henne), denna flickvän hade även satt i system att göra "misstänkta" saker som avledning från det faktiskt misstänkta för att sedan avslöja dessa avlednings-misstänksamheter som oskyldiga efter att jag börjat bli misstänksam, kombinerat med anklagelser om sjuklig svartsjuka och kontrollerande beteende så är det klart att man börjar tvivla på sig själv och tro att det kanske är hon som har rätt).

Jag gav som sagt bara en möjlig förklaring utifrån mina egna erfarenheter, jag tror utifrån det jag sett TS skriva senare att det inte skulle hjälpa i just deras fall.
    Ja du har skrivit det annars skulle jag inte utgå från det. Men man får ändra sig, eller skriva fel. Jag kanske läste fel inte vet jag, men jag kommentera det jag såg att du skrivit, inget annat.

Jaha okej ja läste fel på "indicier", kanske ska ta på mig glasögonen. Men oavsett så var det enligt mig inte indicier (små obetydliga incidenter som inte tyder på otrohet) utan tvärtom så var det tydligt och nästintill fakta och bevis enligt mig. Där gjorde du fel, enligt mig. Inte att du var för naiv från första början, utan för naiv när du hade svaren framför ögonen snarare. Som sagt två skilda saker och de ska inte förväxlas med varandra.

Oavsett om händelseförloppet stämde så ja, en gång är väl okej. Kanske du hade tänkt fel. Men när det återupprepas, gång på gång, och det varje gång kommer taffliga förklaringar. Det vitkiga här är ju att din första känsla, inte bara känsla egentligen utan situationen framstod ju så för dig rent faktamässigt, var det du skulle litat på och inte sett förbi.

Menar du att hon gjorde "misstänksamheter" för att i själva verket som en skenmanöver för att missleda dig? Det är ju väldigt smart, men det visar ju åter igen att man inte med nog kontroll kan överlista någon annan. Man får lita på sin "känsla" helt enkelt eller de fakta man själv tycker sig ha kunnat se även om den andra kommer med relativt bra förklaringar. Lite för många händelser, med lite för många förklaringar tyder ju på något.

SEN, att någon börjar skylla ifrån sig med att skrika "du är så svartsjuk", "du hittar på" osv är enligt mig tecken på otrohet. Och jag upplever inte att TS gjort så i den här situationen, och det är inte heller något jag förespråkar. Men om man som Ts bara säger kort och gott nej här är inte riktigt samma som det du beskriver. Hon anklagar inte sin man för att vara för misstänksam, utan han är helt enkelt det. Det är som om du skulle gått på dina tjejer utan att du hade en ordentlig anledning (vilket du i dina situationer hade). Det blir två olika situationer då.

TS kille har fortfarande ingen anledning att vara så misstänksam mot TS.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 14:16:16 följande:
    Om mannen har haft sex med kvinnan utan att på eget bevåg skyddat sig med kondom får han ta 100% av konsekvenserna för detta, vilket exempelvis innebär att han är skyldig att betala underhåll vare sig han vill vara pappa eller inte?
    Alltså vad har detta med trådens ämne att göra? Ja självfallet får en man ta ansvaret för om han väljer att ha sex utan kondom, det är ju ett val han gör. Han måste ta 100% av konsekvenserna för detta och betela underhåll vare sig han är pappa eller inte.

Men hur rör detta Ts situation? Menar du då att Ts kille helt enkelt vill göra detta test för att det finns en risk att han annars betalar "underhåll" för ett barn som faktiskt inte skulle kunna vara hans?

Hade min partner ens bara antytt något sådant så hade jag visat honom var dörren är. Helt sjuk kränkning och en förolämpning med någon man ska ha ett förhållande med, och även mot barnet kan jag tycka.
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 14:20:23 följande:
    Satt och läste egenom "Anonym (man)" inlägg innan jag svar dig här.

På vilket sätt uppvisar denna "Anonym (man)" att han är omogen?

På vilket sätt är hans livsyn omogen?
    Du vet väl knappast vilket liv han har haft och vilka livserfarenheter han har i sitt bagage?

Det är också oväsentligt. Du kunde gott bemött honom i innehåll i stället.
    Jag utgick helt och hållet från personangreppen, vilket jag också klart och tydligt skrev. Sitter man förolämpar personer och går till personangrepp utan någon anledning så visar det på en persons mognadsnivå. Utan tvekan.

Även det du skriver är oväsentligt, och du hade gott kunnat bemöta det jag skrev i innehåll istället.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 14:28:24 följande:
    Det blir väldigt mycket text här både från mitt och ditt håll. Vi håller det kort så kanske jag kan få svar på mina frågor istället.

1. Om hälften av befolkningen kollar sms och telefoner, är det då att anse som sjukt? Vad är din definition av normalt? Om jag räknar rätt är det lika vanligt att man gör det som inte. Är inte båda beteendena då normala?
    Vilket av dem som är mest önskvärt - det är väl en annan fråga?

2. Är det verkligen så att du tycker att det är rimligt att du kan ställa en diagnos kring självkänsla, värde osv kring mina diskussioner om detta beteende? Kan det istället handla om att jag lever i en väldigt trygg och kommunikativ relation där vi inte ser allt som kränkningar, utan istället delar med oss av våra drömmar och farhågor. Personligen ser jag inte ett prov i skolan heller som en kränkning, jag ser det som en möjlighet att visa vad jag kan.

3. Om nu hälften av befolkningen är otrogna så innebär ju det statistiskt att antingen din eller min partner är otrogna. Om jag kollar min partners mobil när hen är med, kollar hennes mail när hen är med och ligger bredvid henne ibland när hon kollar sin facebook och du aldrig gör det - vem tror du har störst chanser att märka en otrohet? Jag vet att det inte finns några garantier, men om du bara skulle drista dig till en procentsats?
    1. Om man inte gör det, är det sjukt?

2.  Jag ställer ingen diagnos om självkänsla. En trygg och kommunikativ relation är inte en där man kollar varandras mail eller sms.

3. Jag tror ingen av oss har "störst chans" att upptäcka en otrohet. Det enda jag vet är att jag uppenbarligen lever i en lite tryggare realtion eftersom jag slipper sitta och kolla mail och sms, samt ha den gnagande oron att min partner kan vara otrogen (och att jag känner behovet att kontrollera det). Samt slipper den osäkerheten från min partner. Jag kollar min partners facebook, även mail och sms. Men inte för att ta reda på en eventuell otrohet utan för att min partner ber mig om det eller för att vi sitter och skrattar åt saker, har gemensamma vänner osv.

Om nu hälften av befolkningen är otrogna så får gärna visa källa på det.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 14:42:04 följande:
    Eftersom det inte går att veta vilka som är anonym och vilka som inte är hen känns det som att det är dags att lämna diskussionen. Jag föreslår att ni läser de två senaste sidornas inlägg, värderar mina personangrepp mot de jag utsatts för, värderar de frågeställningarna jag tagit upp och de svar jag fått på mina frågor.

Du plockade ut en del av mitt resonemang. Om du läst vidare hade du förstått. Om du också hade läst tidigare inlägg har jag skrivit att jag tror att TS har fått tillräckligt med information om hur hon skall hantera situationen och att jag därmed gav mig lite frihet att diskutera mannens möjligheter att hantera sin papparoll. Rätt eller fel.

Oavsett vilket önskar jag TS och hennes man all välgång och hoppas att ni får ihop era känslor och klarar av att fortsätta vara raka och öppna mot varandra.

Kram till er båda!
    Istället för att påpeka hur eller vad jag läst, eller spekulera i hur många anonyma det är, så kanske du istället skulle hålla dig till något du faktiskt vet och svara på frågan som ställdes.

Men det var tydligen för svårt utan du valde att avlägsna dig istället. Så kan man också göra när argumenten tar slut!
  • Anonym

Om du är säker så gör ett test. Men jag hade blivit så ledsen så jag hade lämnat min sambo direkt och sedan hade han fått leva med att jag hade rtt och han var så dum. Tror han ändå inte på det du säger ser jag inget att bygga på i erat förhållande.

• Anonym

Kan man neka pappan gemensamvårdnad när han verkar vara en elak misstroende karl som bör be fara och flyga?

Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??