• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Anonym (man) skrev 2012-05-23 09:42:05 följande:
    Det är inte kränkande för henne. Det är att hon väljer att känna sig kränkt. Det finns gott om kvinnor i den här tråden som inte ser några problem med att det görs ett test. Det kanske ändå finns en liten oro där som gnager någon stans...

Väldigt kränkande sätt. Ja jävlar.... 

Ts skriver ju själv att det är kränkande för henne, så jo, hon känner sig kränkt. Åter igen, ts har inte heller något emot att det görs ett test eftersom hon vet att han är pappan, enbart att sitta och säga inför en okänd människa att hennes pojkvän tror att hon varit otrogen.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-23 12:53:40 följande:
    Svaret kom inte med...

Om ts inte har ett problem med det så kan jag inte förstå varför hon inte kan låta honom ta testet den enda juridiskt riktiga vägen istället för att ts ska betala 1400-2000 för ett test som inte är juridiskt hållbart.
    Men hon har ju problem med det, det är ju det tråden bygger på? Obestämd
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 13:05:29 följande:
    Nej, Men DU missar också att man GRUNDAR frågan på något/någon när man ställer den.
    Är det så svårt att begripa detta lilla enkla?

Du frågade, mycket  tyket formulerad fråga med, må jag säga

<"För du kan vill inte tro nånstans att dessa test är gratis att göra?">

Grundar din fråga sig i att du har en allmän misstro att människor inte är medveten om att saker kostar?

Vad är det som GÖR att DU väljer att utgå från att folk som lägger ett förslag kring något obligatoriskt, skulle ö.h.t tro från att det är gratis? Även om du maskera det snyggt i en fråga?

"Vet inte vart du vill komma med allt "anonym" dravel och förstår knappt något av det heller."

Vill du skylla dina egna lathet på att andra dravlar, för att man påpekar om en funktion som finns på FL så är det också dina problem.
    Du gömmer ju dig ett s.k i raden av alla nicklösa "annonym" och är för extremt lat att ens ta ett "tillfälligt" nick. 

En tyken formulerad fråga till dig. Men jag behöver inte ANTAGA något o

Varför var du så lat och inte tryckte på "visa endast" innan du ställde din fråga, när det SYNS tydligt att jag skriver under mitt ordinarie nick? 
    Skyller inte över det på något, utan det är uppriktigt sagt svårt läsa och hänga med i det du skriver eftersom du gör alltför många styckeindelningar, samt skriver ibland med versaler och fetstil samt gör radbrytningar när det inte ska vara det. Sen formulerar du dig konstigt och jag har svårt att förstå vad du menar. Det är ett stort virrvarr för mig. Vet inte vad du exakt vill komma fram till. Sen är det alldeles för mycket lösa påståenden tagna från ingenstans för att jag ens ska orka kommentera innehållet. Kanske är av lathet eller finare sagt av bekvämlighet eftersom jag får huvudvärk av att läsa det du skrivit.

Det är normalt svara på det någon skriver utan att kolla all historik och kolla igenom precis alla inlägg den personen gjort i tråden innan. Du hade enkelt kunnat skriva "hänvisar till inlägg #??" och inget mer med det istället för att gasa på om ingenting alls.

Att göra gratis faderskapstest säger sig självt att det skulle kosta otroligt mycket pengar. Och med redan brister i sjukvården och skolan, så anser jag att det finns bättre saker att lägga pengar på. Din lösning var att ta bort så folk inte ska få göra insemininering. Vilket är ett förslag som inte fungerar i praktiken eftersom du inte skulle få medhåll för det, utan istället bara är en ren fantasi. Så egentligen spelar det ingen roll om jag så hade läst ditt inlägg innan, det var ändå inte ett tillräckligt bra svar på frågan. :)
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-23 13:06:03 följande:
    Har ts skrivit något om hur länge de ens har varit ett par eller sambo? Kanske blev hon gravid direkt när de träffades? Kanske funderar han över faderskapet av andra orsaker. Poängen är bara att han gör rätt i att vilja utreda faderskapet nu, för skriver han på och blir osäker på att han är pappa, så är det otroligt svårt att få igenom att en utredning ska göras och häva faderskapet.
    Har man läst tråden så har man också hängt med i diskussionen och således fått svar på såna frågor.
  • Anonym
    Thaleya1 skrev 2012-05-23 13:16:20 följande:
    Jag hade frågat min sambo om Varför han ville göra testet, och varför han inte berättade det för mig innan vi ens funderade på att skaffa barn ihop?

Om han inte kan förklara varför på ett extremt övertygande sätt, så skulle jag göra testet och dumpa honom. Jag har ingen tid till övers att slösa på en man som inte litar på mig, och dessutom tror så illa om mig.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 13:23:22 följande:
    Detta är ju en uppriktigt ställd fråga som inte kostar något, där det för en gångs skull finns ett enkelt svart eller vitt, ett ja eller nej. Om ni i smyg kollar mail och eller telefon kränker ni hen utan att ens ha stake nog att berätta om det. Det tycker jag är riktigt illa. Om ni kollar telefon och mail och berättar: nu tänker jag kolla och ni tillsammans tar en diskussion kring vilken nivå som är ok på sådan kontroll inom förhållandet så har ni ju kommit närmare varandra och tagit ett gemensamt beslut kring hur detta skall hanteras. Så gör vi hemma.

Jag är man. Det är klart att jag har funderat på om mina två barn är mina barn från födseln och fram till nu när de är tonåringar. Vid det här laget är jag nog så säker som jag kan vara, jag kan se stora likheter och jag har väldigt svårt att se att min fd fru skulle ha varit otrogen. Men det finns ändå en liten, liten fundering där och gnager. Jag hade tyckt att det hade varit ganska skönt att slippa det där och är man bara lite mer konspiratoriskt lagd eller om sin kvinna har haft tendenser åt att ha ett lite för stort bekräftelsebehov för att inte tala om att man blir gravid efter att ha försökt i tio år och det plötsligt fungerar...

Jag är lite oroad för de av er som känner er så kränkta över att få frågan om ett test, hur ni egentligen har det i era relationer... Kan man berätta om sina fantasier, farhågor, önskemål. Är det ok att han kommer hem och berättar om att han är attraherad av någon på jobbet? Vill du att han svarar ärligt på frågan om du ser tjock ut i din nya blus? Om du rannsakar dig själv och är fullständigt ärlig - kan det vara så att svaret på dessa frågor är nej?

Ja - i så fall kanske ni skall lämna förhållandet i alla fall, men långt innan ni behöver bråka om huruvida det är ok att få reda på med 100% säkerhet att man är pappa. Även om man känner att risken är en tusendels promille? Är det då viktigare att han biter ihop och låtsas som inget för att du skall slippa känna dig kränkt? Ni är väl två i förhållandet? Det är väl inte han som skall se till att du mår bra, det skall ni väl göra ihop och ta steg tillsammans för ökad tillit åt båda håll?

Istället för att välja att bli kränkt är det möjligt att hantera det vuxet och välja att låta er växa tajtare tillsammans. Att ta diskussionen att det känns jobbigt att han behöver kolla dig, men att det faktiskt är väldigt mänskligt och att du gärna bjuder på det för att ert förhållande skall bli ännu bättre? 

Så - våga prata med varandra. Våga diskutera om det är ok att kolla varandras telefoner, mail osv. Våga ta diskussionen om ni får göra det när den andre står i duschen eller om den andre skall vara med. Om du inte vågar ta den diskussionen och agera därefter är jag glad för att det inte är dig jag har ett förhållande med. 
    "Inte kostar något" var väl en överdrift som kan kallas duga. Går man till soc, ja då får man det gratis kanske men det är ju ändå någon som måste betala det. Skattebetalarna och staten! Det är inte gratis nånstans med andra ord.

Kanske kommer som en nyhet för dig, men otroligt många lever i förhållanden där dom inte kollar mail, facebook och sms. Förhållandet bygget på tilttit och man utgår från det. Kanske låter konstigt, men det existerar! Även om det är bristvara på det i din värld du lever i.

Jag förutsätter att man inte behöver låtsas. Jag behöver inte ta något test för att veta att jag 100 % är förälder till barnen. Jag skulle inte ens få för mig att tro något annat. Men du däremot kanske låtsas, men betyder absolut inte att andra behöver det eller delar din oro.

Att hantera det vuxet är att inte göra något test; ett test som för övrigt bygger på den andras låga självkänsla, brist på tillit och rädslor. Tvärtom skulle ett test göra så att förhållandet blir sämre (eller att det inte skulle vara något förhållande alls) eftersom det då visar på att tilliten inte finns. Det har många i tråden, både män och kvinnor, klargjort.

Det är inte okej att kolla varandras telefoner utan tvärtom ett sjukligt beteende, ett beteende som du antagligen har och antagligen därför du har ett sånt behov att rättfärdiga det.

Tror många med mig tackar för att de inte har en partner med samma ställningstagande som du har! Glad
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-23 13:27:54 följande:
    Nej, hon påstår sig inte ha problem med att göra ett faderskapstest, men däremot får det inte göras på uppdrag av familjerätten.
    Ja men det var ju det du skrev.. Sen skrev hon att hon kände sig sårad av att göra test överhuvudtaget men gick med på att sen göra hemmatest. Så problem har hon ju känt i båda fallen, oavsett.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-23 13:30:26 följande:
    Men jag har fått frågan om jag hade legat med andra från ett ex, ja, jag blev direkt förolämpad, att öht ifrågasätta att jag varit otrogen ganska tidigt in i ett förhållande var kränkande (nu visade det sig detta bara vara början).
    Om någon ens skulle fråga mig det så skulle det var en stor varningsignal, eftersom det låter då som att den andra faktiskt ser det som tänkbart att jag skulle ha gjort det. Det överenesstämmer inte alls med den synen jag har på ett förhållande och jag tror det hade varit ett tillräckligt skäl för att börja tänka på om jag ens vill vara med denna människan något mer. Hade nog blivit mer orolig än förolämpad.
  • Anonym
    Akkakk skrev 2012-05-23 13:30:30 följande:
    Jag skulle vilja påstå att de flesta inte känner varandra så väl som de tror att de gör (i förhållanden då) och att vi däri finner orsaken till varför folk öht kommer undan med otrohet i den grad de gör.

Jag säger inte att vi alla är exakt lika inför omständigheter, jag säger att olika personer är olika mycket pålitliga. Det jag protesterar mot är idén att man kan lita på en person till 100%, alltså 100% i dess strikta betydelse, alltid, varenda gång, oavsett omständigheter. Jag försökte tro på det förr eftersom det var så man "skulle" vara, man skulle lita på varandra till 100% oavsett hur mystiskt något verkade, oavsett om man tyckte att något verkade fel.

Vad jag menade i mina tidigare inlägg var då att om TS sambo blivit "bränd" så kan det vara så att han behöver någon form av gest från hennes sida för att visa att hon går att lita på. Men, det beror ju på hur han är som person, hur länge de varit ihop innan hon blev gravid o.s.v. och jag påstår inte att han inte har andra issues, det har han uppenbarligen (främlingsfientlighet och nojjor kring detta bl.a.).
    Du har ju redan sagt att du undvek tecken på otrohet, så det var endast därför jag tog upp det. Men du kanske ändå inte gjorde det? Isåfall har du skrivit två olika saker.

Just det du beskriver som det med "mamman på stan" osv är ju enligt mig tydliga tecken på att någon ljuger och inte bara en varningssignal utan ett bevis för att någon ljuger, eftersom det ju faktiskt var så. Händer det gång på gång så talar ju det för något. Då fanns ju inte tilliten där redan i det stadiet.

Det du förklarar, som med trosorna, är ju också bevis. Men du verkar se det som mindre inicidenter när du i själva verket hade svaret framför dig klart och tydligt. Det enda som fick dig att tänka en eller två ggr till var ditt egna tvivel och att du inte lita på dig. Inte att du var för naiv, tvärtom - att du var lite halvt blåst snarare och inte ville se sanningen.

Det är synd att du ändrat på dig utifrån det här. Jag vill inte att det någon annan person gjort mot mig ska påverka hur jag ser på andra, det skulle vara orättvist. Att våga lite på någon är en fin egenskap, och den bygger på självkänsla. Men det du berättar om trosorna och mamman, DET är naivitet men det ska inte förväxlas med att våga lita på en annan (när den inte besvisat motsatsen).

Om TS sambo behöver bevis, så kanske han skulle ha bearbetat sitt andra förhållande och tidigare upplevelser ordentligt istället för att begära att TS ska göra det åt honom. Han får vara rädd, bränd, sårad men det får han handska med själv, det är inte upp till TS att göra det. Hon ska inte behöva bevisa något utan det ska räcka med att hon inte motbevisat det, helt enkelt.

Att göra ett faderskapstest är absolut inte en gest på att hon går att lita på, tvärtom en gest som visar att sambon inte litar på henne.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 13:32:02 följande:
    Du skriver rätt mycket konstiga saker här. Jag hoppas att det beror på hormoner snarare än brist på empati eller intelligens. Menar du på fullt allvar att man som man inte skall bry sig om huruvida man är far till barnet eller inte? Och vad menar du med grund för otrohet? Hur tar man reda på det? Man skall hålla sin kvinna inlåst fram tills stickan gett ett plus?

Och eftersom han ändå kommer att älska barnet skall han bara låta kvinnan ta alla beslut och gilla läget?

Och det skulle då vara mannens plikt gentemot någon annans barn och gentemot sin potentiellt otrogna hustru?

Vi kan då sammanfatta din syn på manligt och kvinnligt så här:

Kvinnan: har endast ansvar gentemot sig själv och sitt barn.
    Mannen har ansvar gentemot kvinnan genom att inte kunna välja om, när, hur han skall bli pappa, förutom genom att på eget bevåg alltid använda kondom. Om han inte använde kondom skall han betala underhåll och inte ifrågasätta om barnet skall behållas eller inte, om det är hans barn eller inte utan bara vara för att citera dig "en pappa oavsett biologin".

Nej, jag tror inte jag skulle tycka om dig om vi träffades och jag tror att du skall vara glad om du fått till ett förhållande. 
    Du kan väl skippa påhoppen och höja upp mognadsnivån ett snepp om du vill att någon ska ta dig på allvar. För det är svårt att göra det när du låter så där. Du visar tvärtom bara klart och tydligt att dina åsikter grundar sig i din omogna livssyn och det kan man se genom ditt sätt att förhålla sig till andra människor.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??