• Anonym

Hur tänker/tänkte du inför att skaffa barn med en som redan har barn?

Ja, hur tänker ni som är tillsammans med en som redan har barn... Och ni som har skaffat barn, med en som hade barn sen tidigare, hur tänkte ni kring allt?

Jag är tillsammans med en kille som har ett barn på 4 år. Jag och killen har varit tillsammans i 1 år. Jag är enormt barnkär och är utbildad förskollärare. Jag har länge längtat efter barn och tänker mycket på den dag jag får egna barn. Hur mysigt det kommer att vara med en stor gravidmage och allt.

MEN.... det gör så fruktansvärt ONT när jag tänker på att min kille redan har gått igenom allting. Nyheten om att bli pappa, känna första sparken utanpå magen, ultraljud, inhandling av alla bebisgrejer, haft sex tillsammans under graviditeten (den tanken gör sjukt ont), förlossningen, lyckan när barnet kom till världen o.s.v. ALLT det har han redan upplevt, men en annan tjej

Jag vet att ingen graviditet är den andra lik, och att det är en upplevelse varje gång ett barn kommer till världen. Men ni måste ju ändå hålla med om att FÖRSTA gången man blir förälder är magisk och unik. Och det kommer han aldrig uppleva tillsammans med mig. 

Hur tänker och känner ni andra? Hur gör man för att komma över de här fruktansvärt jobbiga tankarna. Jag är så ledsen just nu för att alla dessa tankar far runt i huvudet och vägrar försvinna.

• Svar på tråden Hur tänker/tänkte du inför att skaffa barn med en som redan har barn?
  • ius lexis
    Anonym (nej tack) skrev 2012-06-04 15:23:20 följande:
    Känner igen mig helt i det du skriver, varenda känsla. Det tärde något otroligt på mig och vår relation. Han hade ju redan gett allt jag ville ha- till någon annan. Det kändes som att det inte fanns något unikt mellan oss, som bara vi delade. Alla vägar var redan upptrampade och alla frågor/beslut redan diskuterade.
    Jag har alltid velat ha en kärnfamilj, inte en där alla knullat till sig ungar till höger och vänster. Men jag var så förälskad i honom så jag ignorerade min magkänsla i 6 år. Det slutade med att jag träffade en annan man, som inte hade några barn sedan tidigare. Kärnfamiljen och den gemensamma upplevelsen var för viktig för mig. Jag har inte ångrat mig en sekund! Att skaffa barn med någon som har barn sedan tidigare, det är inget jag önskar ens min värsta fiende. Vilket helvete det är för alla inblandade, det räcker ju med att se inläggen på FL för att bli avskräckt. Man kommer aldrig ifrån mina barn/dina barn-tänket. Det genomsyrar allt, tiden man lägger och pengarna man lägger. 

Mitt tips till dig: Känn efter! Om det är viktigt för dig att ni delar upplevelsen till fullo och på lika villkor-lämna. Det finns andra fantastiska män där ute, man behöver inte välja de som redan har misslyckats med att hålla ihop en familj. För att inte tala om att risken att separera är ännu högre i försöksfamilj nr 2.  
    Jag kan absolut förstå att man upplever det som du beskriver. Men i mitt resonemang så ÄR vi en kärnfamilj om vi skaffar barn. Då det barnet lever med sina båda föräldrar. Vi blir en liten kärna i den stora familjen, men hans skilsmässa med sitt ex och deras gemensamma barn sätter inte etikett på mej och mitt barn för vi två har inte varit med om en skilsmässa och har ingen splittrad familj. Och besluten som maken fattade med sitt ex har ju inget med våra beslut att göra och är inte i närheten av de samma, jag är ju en helt annan person och et är ju 8-9 år sedan han var med om det sist-mycket har förändrats. Och om man nu skulle bli osäker så vet man ju att det är nu det händer "på riktigt"! Förra gången fungerade det ju inte ;)
  • Anonym (xxo)

Jag är benägen att hålla med (nej tack), om det känns helt hopplöst så är det kanske bäst att leta efter en man som inte har barn sen tidigare för det är fan inte lätt alla gånger. För min del har jag inget emot konstellationer som avviker från kärnfamiljsnormen. I min ålder har man inte heller så mycket val, vet inte om en man i min ålder utan barn är så mycket mer intressant, det beror på. Nu råkade jag träffa en man med barn och såg det aldrig som ett problem, tvärtom. Men nu när jag levt så här ett tag så vet jag att det kan vara ganska jobbigt. Men det är som det är och det kan vara ganska trevligt också.

• Anonym (Ega)

Nej, jag ser ingen anledning att ge upp mitt eget liv för några barn jag inte själv har producerat, ett ex som säkerligen kommer orsaka en del problem och en man som ställer krav att jag ska ta hand om hans barn. Nej, jag vill absolut leva mitt liv på det sättet. Jag har ett bra liv och kompromissar inte om min livskvalitet. Jag vill ha en egen familj (vilket jag har) och inte någon annans.

• Anonym (xxo)
    Anonym (Ega) skrev 2012-06-05 12:38:38 följande:
    Nej, jag ser ingen anledning att ge upp mitt eget liv för några barn jag inte själv har producerat, ett ex som säkerligen kommer orsaka en del problem och en man som ställer krav att jag ska ta hand om hans barn. Nej, jag vill absolut leva mitt liv på det sättet. Jag har ett bra liv och kompromissar inte om min livskvalitet. Jag vill ha en egen familj (vilket jag har) och inte någon annans.

Nej, jag skulle absolut inte vilja leva mitt liv på det sättet. Fast så där som du beskriver det behöver det ju inte alls vara. Man behöver inte ge upp sitt liv, ett ex behöver inte orsaka en massa problem och det finns män som inte kräver att man tar hand om deras barn. Att träffa någon som har barn sen tidigare innebär inte per automatik att du får allt det där!
    Däremot får man tampas med de specifika problem som uppstår när det finns barn sen tidigare. Oavsett vilken relation du ger dig in i så är det bra att ta reda på vem du blir ihop med. Även om det inte finns barn sen tidigare kan du få världens skitstövel på halsen, en som kräver att du ska ta hand om barnen, en som har ett jobbigt ex som plötsligt dyker upp, det finns inga garantier att du ska få en fin liten familj bara för att han är barnfri. Ett plus med att det redan finns barn är att du ser vilka kvaliteter han har, både som far och i relationen till sin föredetta. Sköter han allt snyggt så är han förmodligen en bra människa. 
  • Anonym (Ega)

Men jag vill ändå ha min egen familj och inte någon annans.

• Anonym (xxo)

Och du har redan en familj som du ser som din egen och ingen annans. Bra, då är alla nöjda och glada.

• Anonym (Ega)

Kan bara tillägga att jag aldrig har sett en styvfamilj som fungerar, klart att de finns men att alla parter då måste vända in och ut på sig själva för att det verkligen ska fungera. Det kräver mycket av alla parter vilket också är beundransvärt. Att jag skriver att jag vill ha en egen familj, vilket jag redan har och inte någon annans beror på att jag vet att jag inte har engagemanget som krävs eller som sagt vill avstå från mitt eget liv. Men ni som fixar det och gör det bra, en eloge till er!

• Anonym (ångrar)

Ja du, ts. Här har du en som kommit ut "på andra sidan". Jag har en "bonus" (har aldrig känts som någon bonus) som numera är utflugen.

Vi har även två gemensamma barn. Jag kände precis som du, att allt det som var så märkvärdigt, spännande, skrämmande för mig var gammal skåpmat för honom. Tyvärr var han inte särskilt bra på att visa motsatsen...

Detta ledde till att vår relation blev lidande i mååååååååånga år. Jag kände mig verkligen som ett andrahands-val. Det kändes som att våra barn var "andra-klass".

Så här i efterhand ångrar jag att jag valde en "begagnad" man. Jag ångrar att jag gjorde mitt liv så halvt, så frustrerande, så ångestfyllt. Om jag kunde spola tillbaka 17 år så hade jag valt helt annorlunda.

• Calles matte

Men usch vad negativa ni är! Visst blir det svårigheter i en familj med bonusbarn som det inte blir i en "ren kärnfamilj", men att skylla ett dåligt familjeliv på att någon av parterna har barn sedan innan tycker jag är att göra det lite för lätt för sig.

Min man har varit gift förut, och jag hade ett långt samboförhållande bakom mig när vi träffades. Han hade även hunnit få två barn med sin första fru. För oss har vår bakgrund snarare gjort oss mer medvetna om vad vi vill ha ut av vårt förhållande och hur viktigt det är att vårda sin familj. Vi har aktivt valt varandra, inte i brist på någonting bättre, utan för att vi nu båda nu äntligen hittat vårt livs själsfrände. Min man är nummer ett för mig på alla sätt, även om vårt förhållande är det andra seriösa förhållandet jag haft i tiden räknat. På samma sätt är det för min man. Jag tror inte att människor är utbytbara och har man verkligen träffat rätt så byter man inte bort det även om det innebär att man emellanåt får leva med konflikter med expartners och bonusar. Men det är klart - är man osäker på om det verkligen är kärleken i ens liv så kanske man bör ta det lite lugnare, men det gäller ju även om det inte finns bonusar och ex med i bilden.

Jag ser det inte som att jag "lånar någon annans familj", förstår inte vad ni får det ifrån. Min familj är bara lite större än vad den hade varit om den bara hade bestått av min man och våra gemensamma barn.

När det gäller er som tror att man kan byta partner hur som helst bara för att de har någonting i sitt liv som man hade föredragit att vara utan så kan jag inte annat än tycka synd om er. Ni har troligtvis aldrig upplevt äkta kärlek! Själv är jag mest tacksam över att min stora kärlek "bara" har en exfru och två barn i bagaget, och inte alkoholproblem, arbetsnarkomani, snarkproblem, en osund relation till sin mor, eller någonting annat jobbigt...

Svar på tråden Hur tänker/tänkte du inför att skaffa barn med en som redan har barn?