Anonym (förstår) skrev 2012-05-26 08:49:14 följande:
Hej! Så lustigt lika vi har det. Jag är också utbildad förskollärare och har en sambo med en pojke på 4 år. Vi har däremot varit tillsammans i 2 år (på måndag faktiskt

) .
Jag har också haft precis lika dana tankar som du. Men nu när vi försöker få barn( bestämde oss i april) har jag inte funderar på det faktiskt. Utan det som känns viktigt är att vi älskar varandra och jobbar på att få en till liten en att älska här hemma.
Det lustiga är att han inte verkar ha koll på någonting när det gäller ägglossning, BIM, mm...så det känns ändå som det är första gången.
Jag var också orolig i början att ha skulle säga..."ja, men så gjorde jag och exet, så så ska vi göra nu!!" när det gäller olika saker. Nu har vi ju inte fått något barn ännu, men den oron är också borta. Men har han erfarenhet av något bra, vill jag ju gärna att han säger det. Sen vet jag att han aldirg skulle säga, att vi MÅSTE göra på något sätt, utan vi kommer överens tillsammans.
Han har även MASSOR av gamla bebiskläder i garaget, det var något jag reagerade på direkt vi blev tillsammans. Jag vill INTE använda de kläderna, kände jag. Nu känns det annorlunda, nu är vi ett starkare VI, och han och hans ex är ett gammalt dem. (om du förstår vad jag menar) så vem som använt kläderna spelar ingen roll. Men jag tror ändå, att jag kommer att rensa rejält!!
Tycker det vore roligt för hans son också om hans nya syskon har några kläder som vi kan säga "de här hade du när du var liten". Men som sagt, först kändes det såååååååå jobbigt allt det där. Och de känslorna är nästan lite skamliga. Men jag tror att känner man så, ska man prata om det. Kanske först med en kompis, så man tar reda på egentligen var problemet ligger. Ibland när man säger tankarna högt, som varit så STORA i ens eget huvud, blir det helt plötsligt inget så märkvärdiga längre, utan mer greppbara. Sen är det ju självklart bra att prata med sin sambo med, även om vissa saker är känsliga. Vi har pratat om en hel del, känsligt och jobbigt och ibland onödigt har jag känt i efterhand. Men, hur lätt är det att veta vad, hur, varför man känner när man bara känner att något är jobbigt. Det allra enklaste hade ju varit om man bara älskade sin sambo och sin bonus så mycket bara hjärtat kan, och att situationen runt omkring, oavsett hur den ser ut med ex mm, skulle kännas underbar och rätt. Men, så enkelt är det väl nästan aldrig.
Hur som helst, jag känner igen mig i dina känslor, och jag tror att om du kämpar för att bli av med dem, så stannar de. Men om du accepterar att det är så du känner just nu, så ska du se att du kan släppa taget och kanske ändra perspektiv. För det det känner är ju inte fel, blir ju bara så jobbit för dig. Och som sagt, jag vet. Jag har turen att ha fina kompisar att prata med, och jag är öppen med dem hur jag känner, att livet med en liten bonus inte alltid är enkelt, då känslorna inte alltid kommer som man önskar.
Men just nu känns allting toppen för mig!! Vi försöker skaffa barn, och jag känner att den lilla familj jag redan har blir ännu viktigare än tidigare. Andra jobbiga saker som kan hända får hända, så är det ju för alla oavsett man har bonus eller inte. Så jag är beredd, bredd på att ta hand om känslor jag helst inte vill ha, beredd på livet

Ja det var lustigt, och jag tar till mig jättemycket av det du skriver! Går det att skriva till dig privat på något sätt? Vore skönt att prata med någon som är i samma situation och kan sätta sig in i mina känslor.