• Anonym (semester!!!)

Semesterkonflikt!

Har en dotter på 4 år som jag har gemensam vårdnad om och även boendet 50%, dock oregelbundet då pappan jobbar 5-skift.
    Nu har vi kommit i en konflikt angående sommaren.
    En av oss vill ha två hela veckor (inte sammanhängande) för att kunna slappna av lite och ev resa bort lite längre utan att behöva skynda hem.
    Den andra tycker inte vi ska ha mer än 4 dagar i sträck då barnet brukar vara runt 4 dagar resterande av året.

Båda föräldrar tycker att respektive förslag är de bästa för barnet, vad anser ni andra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Semesterkonflikt!
  • Anonym (Klok)

2 veckor helt klart! Blir ju ingen semester annars? Barnet är ju van vid er båda två lika mycket, så det borde inte vara något problem med att ha längre tid på semestern.

• Anonym

Vi kör 2v..för vi ska iväg över en vecka så:)

• Anonym

Inget förslag är bättre än det andra. Jag förstår att man inte vill att barnet ska vara borta länge från den andra föräldern, men barnet är 4 år och har en bra anknytning till båda föräldrarna och då tycker jag inte det gör något med 2 veckor, så länge barnet kan prata med den andra föräldern i telefon då och då.

• Anonym

Hur har ni tänkt att semestra med 4-dagarsvarianten?? Sitta hemma? Nä, det behövs längre tid om man vill hitta på något och resa mågonstans och barnet är ju ändå fyra, det tål h*n en enstaka gång.

• Anonym (semester!!!)
    Anonym skrev 2012-05-17 10:05:57 följande:
    Inget förslag är bättre än det andra. Jag förstår att man inte vill att barnet ska vara borta länge från den andra föräldern, men barnet är 4 år och har en bra anknytning till båda föräldrarna och då tycker jag inte det gör något med 2 veckor, så länge barnet kan prata med den andra föräldern i telefon då och då.
    I detta fallet blir de en vecka i taget, men två gånger under sommaren var förslaget.
    Hur hade du lagt upp de eftersom du inte tyckte något var bättre än de andra?
    Jag är glad för alla tips och ideér så vi kan komma överrens. 
  • Anonym (semester!!!)
    Anonym skrev 2012-05-17 10:41:16 följande:
    Hur har ni tänkt att semestra med 4-dagarsvarianten?? Sitta hemma? Nä, det behövs längre tid om man vill hitta på något och resa mågonstans och barnet är ju ändå fyra, det tål h*n en enstaka gång.
    Den som vill ha 4-dagarsvarianten har inte planerat något för semestern, inget som behövs mer än fyra dagar för i varje fall då denna tycker barnet är för liten för att vara ifrån respektive förälder.
  • h8him
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-17 10:46:17 följande:
    Den som vill ha 4-dagarsvarianten har inte planerat något för semestern, inget som behövs mer än fyra dagar för i varje fall då denna tycker barnet är för liten för att vara ifrån respektive förälder.
    Men varför inte låta den som vill åka bort med barnet, få göra det även om det blir en vecka, eller två separata och sen kan ni köra på som vanligt däremellan?
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-17 10:49:34 följande:
    Men varför inte låta den som vill åka bort med barnet, få göra det även om det blir en vecka, eller två separata och sen kan ni köra på som vanligt däremellan?
    Japp håller med, sambon har kört 14 dagar på semestern men eftersom han aldrig gör något särskilt mer än kanske dagsutflykter med barnet kör vi vv som vanligt under semestern. Vill sen biomamman ha barnet mer så får hon det.
  • Anonym
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-17 10:46:17 följande:

Bara för att den ena inte har planerat något ska den andra inte behöva lisa för det. En normal fyraåring klarar av att vara ifrån den andra föräldern en vecka. Det finns barn i den åldern som bor växelvis en vecka i taget och som klarar det alldeles utmärkt (även om jag själv inte tycker att det är helt optimalt).
Svar på tråden Semesterkonflikt!