• Anonym (semester!!!)

Semesterkonflikt!

Har en dotter på 4 år som jag har gemensam vårdnad om och även boendet 50%, dock oregelbundet då pappan jobbar 5-skift.
    Nu har vi kommit i en konflikt angående sommaren.
    En av oss vill ha två hela veckor (inte sammanhängande) för att kunna slappna av lite och ev resa bort lite längre utan att behöva skynda hem.
    Den andra tycker inte vi ska ha mer än 4 dagar i sträck då barnet brukar vara runt 4 dagar resterande av året.

Båda föräldrar tycker att respektive förslag är de bästa för barnet, vad anser ni andra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Semesterkonflikt!
  • Anonym (semester!!!)
    h8him skrev 2012-05-17 10:49:34 följande:
    Men varför inte låta den som vill åka bort med barnet, få göra det även om det blir en vecka, eller två separata och sen kan ni köra på som vanligt däremellan?
    Problemet vi har är att båda tycker att dom gör de som är bäst för barnet.
    Den som vill ha 4 dagar anser att de inte alls är bra för barnet att vara en vecka i sträck, och tycker att resa kan man göra senare sen när barnet är äldre.
    Den som vill ha en vecka anser att barnet mer än väl klarar av de, då de varit vissa tillfällen innan som varit längre och att de gått jättebra.
  • h8him
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-17 15:10:22 följande:
    Problemet vi har är att båda tycker att dom gör de som är bäst för barnet.
    Den som vill ha 4 dagar anser att de inte alls är bra för barnet att vara en vecka i sträck, och tycker att resa kan man göra senare sen när barnet är äldre.
    Den som vill ha en vecka anser att barnet mer än väl klarar av de, då de varit vissa tillfällen innan som varit längre och att de gått jättebra.
    Men varför inte mötas halvvägs och den som vill resa en vecka x2 kan väl få göra det medan den andre inte behöver ha barnet längre än 4 dagar. Det är ju inte förrän ni har testat som ni kan veta hur det faller ut. Är barnet trygg med båda föräldrarna ska det inte vara problem med en veckas semester utan att träffa den ene.
  • Anonym (semester!!!)
    h8him skrev 2012-05-17 15:41:19 följande:
    Men varför inte mötas halvvägs och den som vill resa en vecka x2 kan väl få göra det medan den andre inte behöver ha barnet längre än 4 dagar. Det är ju inte förrän ni har testat som ni kan veta hur det faller ut. Är barnet trygg med båda föräldrarna ska det inte vara problem med en veckas semester utan att träffa den ene.
    Visst går det att mötas halvvägs, men den föräldern som vill ha 4 dagar vill inte släppa barnet en vecka, och den andra föräldern tycker bara det är larvigt att inte kunna ha en vecka.
    Ingen vill ge med sig =(
  • h8him
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-17 16:58:13 följande:
    Visst går det att mötas halvvägs, men den föräldern som vill ha 4 dagar vill inte släppa barnet en vecka, och den andra föräldern tycker bara det är larvigt att inte kunna ha en vecka.
    Ingen vill ge med sig =(
    Så vad ska de göra? Ska de fortsätta tjura så att de slutligen hamnar i tingsrätten eller ska någon av dem bita ihop och ge vika, för barnets och samarbetets skull?
  • LillaVanilla

Vill den ena föräldern neka barnet en chans att komma ut och se världen lite så ser man inte till barnets bästa. Den föräldern verkar snarare vilja förstöra för andra föräldern för att den inte ordnat något och hamnar i dålig dager hos barnet.

• Anonym

Ja sista instans är ju tr om man inte kan komma överens. Tveksamt dock om de kan komma med ett (interemistiskt?)  beslut innan sommaren, men kan ju vara bra att ha ett tydligt avtal i framtiden för jul, sommar och andra lov. I tr kommer den förälder som vill ha längre perioder för ett såpass stort barn som dessutom har vv att få ett sådant avtal. I detta fall är det 4-dagarsföräldern som är 'oresonlig' även om det inte betyder att den har fel, bara att den gängse normen är en annan. 

• Greatjen

Under sommarlovet har vi min mans dotter  2 hela veckor(inte i sträck)och hennes mamma 2 veckor(inte i sträck) sen resten av lovet har vi henne som vanligt det vill säga torsdag-fredag ena veckan och den andra Torsdag-måndag och det funkar hur bra som helst och så har vi haft det sen jag träffade min man för 3 år sen.

• Anonym (semester!!!)

Nu har jag försökt kompromissa lite, jag ger lite men samtidigt får exet ge lite tillbaka, men tyvärr så står exet fast vid att de är dennes förslag som gäller punkt slut.
    Kan ju säga att detta kommer inte få fortsätta nästa sommar, vi måste få ett giltigt avtal, tyvärr har vi provat de innan men exet vägrar skriva på eftersom ibland måste hen ändra i schemat och är rädd för att jag ska säga nej om vi har avtalat schema.
    Vill inte driva detta vidare till TR men ser inte bättre ut

• Anonym (jobbigt)

Jobbigt att det ska vara så svart att kompromissa. Min man kan inte heller kompromissa om något. Om inte hela hans förslag går igenom har jag fått precis som jag vill enl honom. Har inga råd o ge bara en styrkekram!

Befinner mig i samma semesterkonflikt. 

• h8him
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-19 20:44:19 följande:
    Nu har jag försökt kompromissa lite, jag ger lite men samtidigt får exet ge lite tillbaka, men tyvärr så står exet fast vid att de är dennes förslag som gäller punkt slut.
    Kan ju säga att detta kommer inte få fortsätta nästa sommar, vi måste få ett giltigt avtal, tyvärr har vi provat de innan men exet vägrar skriva på eftersom ibland måste hen ändra i schemat och är rädd för att jag ska säga nej om vi har avtalat schema.
    Vill inte driva detta vidare till TR men ser inte bättre ut
    Trist när inte båda föräldrarna kan se barnets bästa före sina egna behov och viljor. Det finns så mycket annat man kommer att behöva strida om. En veckas semester eller 4 dagar, för en 4-åring som är trygg med båda föräldrarna, är inte en sån sak anser jag.
  • Anonym

Jag tycker det är skrot och skandal och lite diagnosvarning att man inte kan tänka lite utanför de vardagliga rutinerna.
    Att få hela semestern upphackad i 4-dagars intervaller är inte kul och det hindrar rätt mycket i semestern.
    Rekommenderar att ni tar er till familjerätten och skriver avtal om kommande semestrar så att ni inte bråkar om DET...

Svar på tråden Semesterkonflikt!