• Anonym

Semesterkonflikt!

Vi kör 2v..för vi ska iväg över en vecka så:)

• Anonym

Inget förslag är bättre än det andra. Jag förstår att man inte vill att barnet ska vara borta länge från den andra föräldern, men barnet är 4 år och har en bra anknytning till båda föräldrarna och då tycker jag inte det gör något med 2 veckor, så länge barnet kan prata med den andra föräldern i telefon då och då.

• Anonym

Hur har ni tänkt att semestra med 4-dagarsvarianten?? Sitta hemma? Nä, det behövs längre tid om man vill hitta på något och resa mågonstans och barnet är ju ändå fyra, det tål h*n en enstaka gång.

• Anonym
    h8him skrev 2012-05-17 10:49:34 följande:
    Men varför inte låta den som vill åka bort med barnet, få göra det även om det blir en vecka, eller två separata och sen kan ni köra på som vanligt däremellan?
    Japp håller med, sambon har kört 14 dagar på semestern men eftersom han aldrig gör något särskilt mer än kanske dagsutflykter med barnet kör vi vv som vanligt under semestern. Vill sen biomamman ha barnet mer så får hon det.
  • Anonym
    Anonym (semester!!!) skrev 2012-05-17 10:46:17 följande:
    Den som vill ha 4-dagarsvarianten har inte planerat något för semestern, inget som behövs mer än fyra dagar för i varje fall då denna tycker barnet är för liten för att vara ifrån respektive förälder.

Bara för att den ena inte har planerat något ska den andra inte behöva lisa för det. En normal fyraåring klarar av att vara ifrån den andra föräldern en vecka. Det finns barn i den åldern som bor växelvis en vecka i taget och som klarar det alldeles utmärkt (även om jag själv inte tycker att det är helt optimalt).
  • Anonym

Ja sista instans är ju tr om man inte kan komma överens. Tveksamt dock om de kan komma med ett (interemistiskt?)  beslut innan sommaren, men kan ju vara bra att ha ett tydligt avtal i framtiden för jul, sommar och andra lov. I tr kommer den förälder som vill ha längre perioder för ett såpass stort barn som dessutom har vv att få ett sådant avtal. I detta fall är det 4-dagarsföräldern som är 'oresonlig' även om det inte betyder att den har fel, bara att den gängse normen är en annan. 

• Anonym

Jag tycker det är skrot och skandal och lite diagnosvarning att man inte kan tänka lite utanför de vardagliga rutinerna.
    Att få hela semestern upphackad i 4-dagars intervaller är inte kul och det hindrar rätt mycket i semestern.
    Rekommenderar att ni tar er till familjerätten och skriver avtal om kommande semestrar så att ni inte bråkar om DET...

Svar på tråden Semesterkonflikt!