Inlägg från: Anonym (semester!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (semester!!!)

Semesterkonflikt!

Har en dotter på 4 år som jag har gemensam vårdnad om och även boendet 50%, dock oregelbundet då pappan jobbar 5-skift.
    Nu har vi kommit i en konflikt angående sommaren.
    En av oss vill ha två hela veckor (inte sammanhängande) för att kunna slappna av lite och ev resa bort lite längre utan att behöva skynda hem.
    Den andra tycker inte vi ska ha mer än 4 dagar i sträck då barnet brukar vara runt 4 dagar resterande av året.

Båda föräldrar tycker att respektive förslag är de bästa för barnet, vad anser ni andra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Semesterkonflikt!
  • Anonym (semester!!!)
    Anonym skrev 2012-05-17 10:05:57 följande:
    Inget förslag är bättre än det andra. Jag förstår att man inte vill att barnet ska vara borta länge från den andra föräldern, men barnet är 4 år och har en bra anknytning till båda föräldrarna och då tycker jag inte det gör något med 2 veckor, så länge barnet kan prata med den andra föräldern i telefon då och då.
    I detta fallet blir de en vecka i taget, men två gånger under sommaren var förslaget.
    Hur hade du lagt upp de eftersom du inte tyckte något var bättre än de andra?
    Jag är glad för alla tips och ideér så vi kan komma överrens. 
  • Anonym (semester!!!)
    Anonym skrev 2012-05-17 10:41:16 följande:
    Hur har ni tänkt att semestra med 4-dagarsvarianten?? Sitta hemma? Nä, det behövs längre tid om man vill hitta på något och resa mågonstans och barnet är ju ändå fyra, det tål h*n en enstaka gång.
    Den som vill ha 4-dagarsvarianten har inte planerat något för semestern, inget som behövs mer än fyra dagar för i varje fall då denna tycker barnet är för liten för att vara ifrån respektive förälder.
  • Anonym (semester!!!)
    h8him skrev 2012-05-17 10:49:34 följande:
    Men varför inte låta den som vill åka bort med barnet, få göra det även om det blir en vecka, eller två separata och sen kan ni köra på som vanligt däremellan?
    Problemet vi har är att båda tycker att dom gör de som är bäst för barnet.
    Den som vill ha 4 dagar anser att de inte alls är bra för barnet att vara en vecka i sträck, och tycker att resa kan man göra senare sen när barnet är äldre.
    Den som vill ha en vecka anser att barnet mer än väl klarar av de, då de varit vissa tillfällen innan som varit längre och att de gått jättebra.
  • Anonym (semester!!!)
    h8him skrev 2012-05-17 15:41:19 följande:
    Men varför inte mötas halvvägs och den som vill resa en vecka x2 kan väl få göra det medan den andre inte behöver ha barnet längre än 4 dagar. Det är ju inte förrän ni har testat som ni kan veta hur det faller ut. Är barnet trygg med båda föräldrarna ska det inte vara problem med en veckas semester utan att träffa den ene.
    Visst går det att mötas halvvägs, men den föräldern som vill ha 4 dagar vill inte släppa barnet en vecka, och den andra föräldern tycker bara det är larvigt att inte kunna ha en vecka.
    Ingen vill ge med sig =(
  • Anonym (semester!!!)

Nu har jag försökt kompromissa lite, jag ger lite men samtidigt får exet ge lite tillbaka, men tyvärr så står exet fast vid att de är dennes förslag som gäller punkt slut.
    Kan ju säga att detta kommer inte få fortsätta nästa sommar, vi måste få ett giltigt avtal, tyvärr har vi provat de innan men exet vägrar skriva på eftersom ibland måste hen ändra i schemat och är rädd för att jag ska säga nej om vi har avtalat schema.
    Vill inte driva detta vidare till TR men ser inte bättre ut

Svar på tråden Semesterkonflikt!