Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barnen

Jag tänkte bara berätta att när jag fick mitt första barn började jag med ersättning ganska tidigt och då hade hon problem med magen, på BVC sa de då att pulvret kunde vara stoppande så det var viktigt att man inte tog för mycket pulver, kan vara ett tips. Jag har gett alla mina lite vatten när de är törstiga, jag vet att man inte ska det men det funkar och man slipper ha ett barn som sitter fast vid bröstet. Vi har fortfarande tur med nätterna. sista målet vid 22 sen sover hon till 4-6 sedan somnar om (äntligen går det lite snabbare, nu har hon fattat att det inte är morgon då, sen sover hon till 8-9. Jag är noga med att inte gulla eller prata på natten, inga lampor tända eller så, men jag brukar kolla mobilen för att hålla mig vaken.
    En annan grej angående mjölkmängd och fyllda bröst. det är inte bara mängden mjölk utan också hur fet mjölk man har,bara för att det sprutar mjölk är det inte säkert att man har mer mjölk. Det är tydligen olika hur snabbt olika personer "ställer in" mjölkmängden efter behovet. 

• gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-07-22 18:31:26 följande:
    Ammade Enya vid 13 idag å sen blev hon hungrig nu först, det är ju fem och en halvtimme sedan, någon som vet om hon bör äta oftare? Eftersom jag bara ammar eller ska hon få äta så "ofta" hon vill?
    Det kan nog bli så i bland, hon kanske vill äta oftare nu i kväll. Om jag har fattat rätt så ska de äta 6 gånger/dygn sen när spelar ingen roll
  • gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-07-22 18:51:57 följande:
    Oj 6 gånger per dygn? Det visste jag faktiskt inte, det gör inte Enya å har aldrig gjort utan de blir nog Max 5 gånger men hitills har hon gått upp bra i vikt så då borde de väl inte vara någon fara eller?

Då är det säkert inga problem, vad vägde hon när hon föddes? 
  • gammelmamma

ja precis,  Vera vägde 3 kg och är uppe i 4 kg nu. Hon är 8 veckor så det är säkert inga bekymmer:) De säger säkert olika på olika ställen men Vera följer sin kurva

• gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-07-22 20:48:09 följande:
    Okej va skönt å höra, då är de säkert ingen fara å huvudsaken måste ju vara att dom går upp i vikt

absolut:)
  • gammelmamma

Det som kan vara bra att tänka på angående hormonspiral är att man kan känna sig nestämd och ledsen. Det drabbar självklart inte alla men kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet om man skulle bli deppig. Jag hade nästan inga blödninngar, underbart 

• gammelmamma
    NinnaBus skrev 2012-08-06 22:57:55 följande:

Sjukgymnasten jag träffade sa absolut inte före 2-3 månader efter förlossningen...
    Jag fick inte heller göra situps, i så fall sneda
  • gammelmamma

Vi glömde också dropparna hela tiden, nu ger jag dom i samband med att vi tar på pyamasen på kvällen:)

• gammelmamma
    Sweet life skrev 2012-08-10 08:13:48 följande:
    Jag känner tvärt om.. Jag vill att han ska bli större fort, Simon har fortfarande sina 50 kläder... Alla frågar hur gammal han är och jag säger 6 veckor och får då alltid höra "oj, han ser ut att vara max 2-3 veckor...." Har inte vart på BVC på tre veckor, ska dit på tisdag, mäta och väga tänkte jag...

Börjar misstänka mjölkproteinallergi hos Simon. Hans pappa har det och Simon skriker hysteriskt och drar ihop sig som en boll direkt efter han ätit. Sen har han massa prickar i ansiktet och överkroppen.
    Mitt barnbarn har komjölksallergi. Mitt tips till dig är att be om hjälp för det är så mycket mer än den "vanliga" mjölken som man måste låta bli. Min dotter (inte hon som är mamma) har laktosintollerans och det går inte att jämföra med komjölksallergi. Tex kan det finnas i vissa tandkrämer.... Hon lät bli allt det hon lärde sig på kursen hon gick, det blev bättre menkom tillbaka, då visade det sig att det troligtvis även är ägg. Efter mycket övervägande valde hon då att sluta amma och ge mjölkersättning. Den är som sagt dyr men här hos oss kan man få den på recept.
Svar på tråden Juni-barnen