Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barnen

Dancia skrev 2012-06-19 22:54:52 följande:
    Gammelmamma: Usch din stackare :(. Jag är livrädd för att få det och känner att det snart är på G då jag varken kan amma eller pumpa ut mjölken ordentligt så jag har fått riktigt hårda knölar på båda brösten.
    Gizmolarson: Jag har inte badat Minnah än och hon är 5 dagar gammal, men det blir nog som jag gjort med de andra barnen. En gång i veckan och vid behov t.ex. nerbajsad rygg etc.

Ja det är inget vidare, Med mitt tredje fick jag flera riktigt svåra så jag är på min vakt, så det är inte så illa ännu. Nu har hon ätit kvällsmålet så jag ska ta en varm dusch och massera.
    Dancia skrev 2012-06-19 23:03:49 följande:
    Imorgon ska jag in till sjukhuset igen och ta prover på Minnah. Hon har blivit jättegul bara över en dag och har varit slö hela dagen. Jag har fått hålla koll på tiderna för att hon ska få i sig mat tillräkligt ofta för hon har själv inte skrikit efter mat. Jag har nog inte hört henne skrika en enda gång idag nu när jag tänker efter.
    Hoppas verkligen att värdena är ok så vi slipper ligga på sjukhuset mer. Känns som att jag bott där ett tag nu :P. Men om det behövs så får vi göra det för min lilla flicka ska må bra.
    Hoppas ni slipper sjukhuset. Både Alva och Vera var väldigt gula men vi fick tipset att lägga dem vid fönstret i solljuset. Men det kanske du redan har gjort.
  • gammelmamma

Förutom fotsulorna kan man även stryka de små liven i handflatan. Klä av är bra. Jag brukar klä av henne byxor så hon bara har en body och en liten bomullsfilt, då kan jag reglera värmen med filten.Somnar hon till så drar jag av filten lite. Blöjbyte är ju också bra som någon skrev. Sen tror jag att det är viktigt att man förstår att det får ta tid att amma i början. Själv sitter jag mellan 20 min och 1 timme, lite olka hur hon är för stunden, och hur många gånger hon bajsar:)

• gammelmamma

Oj vad ni skriver, jag har inte varit inne på en vecka och har snabbläst lite. Grattis till alla bebisar. Jag har sett att det är många som har bebisar med ont i magen. Ett tips kan vara att utesluta färskpotatis, om ni inte har gjort det. Alla mina som är födda så här års har varit känsliga för det.

• gammelmamma

Vera hade också mycket prickar men det har blivit bättre sen vi tog bort skinnet i vagnen. Jag har inte tvättat det sen vi köpte det. Ska göra det nu när vi är hemma. Vi har varit borta i några veckor och har inte kunnat tvätta så mycket. Vi fick även lite nya kläder som jag inte tvättade innan jag använde de till henne, tyckte hon reagerade även på dem. Hon får även prickar om jag äter choklad eller jordgubbar. Om jag inte minns fel så är de där prickarna med gult i hormonplitor.
    Vad roligt att alla har fått sina älsklingar nu. Grattis till alla, jag har inte varit inne på jättelänge eftersom mitt internet har varti skitsegt.
    Vera blir 8 veckor på torsdag och i morgon ska vi väga henne, hoppas hon har gått upp som hon ska.  

• gammelmamma
    Emma Stark skrev 2012-07-17 20:02:37 följande:
    Nu har jag äntligen läst ikapp alla 1200 inlägg :P vår Lilly (som det blev till slut) är 2 veckor och 2 dagar idag :) det började lite jobbigt för oss då jag direkt drog på mig sår på båda bröstvårtorna och inte långt därpå en bröstinflammation. Jag går därför på antibiotika sen i onsdags och började amma igår igen efter att ha pumpat med elektrisk pump i nästan en vecka. Det gör inte längre lika ont att amma även om det kan sticka till som f*n i brösten i början av varje amning. Hon ammar nu väldigt ofta och oregelbundet (ibland går det 30 min mellan amningarna och ibland 2,5 tim) hoppas mjölkproduktionen snart stabiliserar sig :/

Jag måste säga att INGET med att bli förälder var som jag tänkt mig :P all tid man skulle ha när barnen sover sina 20 tim/dygn, vart tog den vägen? :P tur att mannen är hemma 5 veckor till för detta fixar jag inte helt ensam :P

En fråga till er experter :P när vågar man lämna huset och känna sig trygg? Man ser alla folk på stan med sina tysta nyfödda i vagnen fikande med sina vänner i flera timmar... Jag får panik så fort jag märker att hon är påväg att vakna bara vi är ute på promenad på vägarna hemma :P amma offentligt känns inte tryggt eftersom det är sånt joxande innan hon tar bröstet ordentligt + att jag nu bara ammar i tvillingposition pga mina sår... När känner man sig tryggare med tillvaron?
    Det kommer, det är inte så konstigt när man har eller har haft det jobbigt med amningen. Att du inte vill gå ut alltså. Ta det lugnt och ta det som det kommer så kommer allt ordna sig till det bästa mycket snabbare. Lycka till
  • gammelmamma
    zenoble skrev 2012-07-17 22:24:38 följande:
    Idag var jag på efterkontroll och satte även in hormonspiral, glatt överraskad då det inte kändes någonting.. Var orolig för det innan. Hoppas bara den funkar bra nu,. Allt annat såg bra ut. Elias är 8 veckor på torsdag oj vad tiden går. Han har sina bättre och sämre nätter. Har nu fått ge ersättning två kvällar i rad då han verkligen inte blir nöjd med bara bröstet. Är han nöjd så är jag nöjd

Redan efterkontroll, har för mig att bm sa efter 3 månader:) I och för sig steriliserade jag mig vid snittet så jag behöver ju inte tänka på det men man kanske ska göra det ändå? Vera har också fått ersättning ett par gånger, hur mycket ersättning äter Elias när du upplever att han inte är nöjd? Vera äter runt 50 ml. Hon har fått det efter näst sista eller sista målet innan natten. Vet inte om det är normalmycket eller hur mycket de brukar äta. Hon väger ju i och för sig inte så mycket. Ska väga i morgon
  • gammelmamma
    zenoble skrev 2012-07-18 03:06:08 följande:

Ja det är väl typ tidigaste laget för efterkontroll men hade ju fått min mens så känns bara skönt att jag fixade skydd nu han får runt 100 efter jag ammat. Det är mest för han blir så jäkla frustrerad när bröstet är slut och vill inte
    Ta tag mer. Äter din lilla ofta? Hon kanske blir så nöjd med bröstet så hon inte behöver mer å de är ju bra. Hoppas det går bra imorgon!
    Jag har åkt på borelia så är inne på en penicillinkur nu, hoppas det inte påverkar lillen..
    Ja det klart, skydd vill man ju ha, men det är ju fixat för mig nu;) Får han 100 efter varje gång eller bara nån gång då coh då? (du kanske har skrivit det men jag har inte kommit in här på 3 veckor så jag har inte läst i kapp) Vera blir inte frusterad direkt men hon känns inte nöjd efter ett litet tag. Då ger jag lite till och sen somnar hon och sover gott. Hon äter vid 22 på kvällen, då äter hon på mig och som sagt ibland lite tillägg, sen somnar hon och sover till allt mellan 3 och 5.30, då äter hon igen och somnar om, även om det kan ta lite tid. (jag går inte upp då utan är i mörkt rum ochhoppas att hon ska lära sig att det fortfarande är natt, det går sådär;) ) Sen sover hon 4-5 timmar till. På dagen äter hon med 2,5-4 timmars mellanrum. Ibland får hon tillägg näst sista målet och då vill hon inte ha vid 22.
    Vad jobbigt med borelia och penicillin, får du amma med det penicillinet? 
  • gammelmamma
    Uddabus skrev 2012-07-18 11:41:34 följande:
    När bebisarna bökar med brösten o det känns som om dem inte är nöjda osv så är det oftast att dem ska öka mjölkproduktionen... Försök att härda ut ett par dagar.

Speciellt på kvällen o natten brukar det vara så

Jo visst är det så, Vera är dessutom 7 veckor så då är det en sån där period där mjölken ska öka men jag är inte beredd att sitta och amma hela tiden. Har gjort det 4 gånger och känner att jag är klar med det. Jag kommer att amma så länge jag känner att det funkar sen får det bli tillägg. Min kropp är inte vad den borde vara, hormonerna gör att foglossningen blir värre så länge jag ammar. Sen tycker jag det är skönt att de lär sig ta flaskan, vi hade ett helsike med 3 åringen som vägrade ta flaskan så vi fick ta till massor med trix för att hon skulle göra det. Tack för tipsen ändå, jag menar inte att vara spydig alltså, bra att det skrivs om det för alla de som inte vet att det är så.  
  • gammelmamma
    zenoble skrev 2012-07-18 22:21:37 följande:
    Nej han har bara fått lite tillägg nu ett par kvällar efter amning för jag ville se hur det blev, och inatt sov han till 3 och därefter vaknar han och snuttar lite typ varje timme.. Skit jobbigt. Var glad för att din lilla är så duktig på natten! Är avis. Om jag bara ammar vaknar han lika ofta då, han har liksom sina äta-perioder på natten och på dagen kan han sova långa stunder i sträck. Har ammat 8 veckor och är nöjd ifall jag nu går över till delamning. Ja, jag får amma med penicillinet
    Elias sover bara på mage. Och jag har alltid uppsikt över honom. Åh han är så så söt å skrattar nu jätte ofta, tänk att man kan smälta så för sitt lilla hjärta <3
    Ja jag är jätteglad för det.
    Hon hade gått upp tills i dag och följer sin kurva, fast i dag har hon varit bökig med maten. Jag ska nog också prova att lägga henne på magen på dagen. Nu när ni nämner det så var det så här med min treåring, hon sov korta stunder så jag la henne på magen och då sov hon jättebra, hon är fortfarande magsovare:) Leendena är fantastiska fast Vera är lite snål med dom tyvärr. De kommer ibland, fast ganska glest mellan gångerna, inte varje gång man tittar på henne liksom. 
Svar på tråden Juni-barnen