• Nahoj23

Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!

Usch, tappat hoppet helt.
    Är så trött på detta så jag spyr.

Hemutredningen är färdig sedan februari 2012 och vi står i kö i två organisationer.
    Vi har visserligen kort äktenskapstid men vi har lång sambotid.

Inget land tar emot oss, vi har antingen för kort äktenskapstid eller inte tillräckligt lång sambotid för att kvala in till länderna.
    Så som det ser ut nu måste vi vänta till juli 2013 för att överhuvudtaget bli godkänd för vissa länder.

Samtliga adoptionsbyråer tycker också vi ska höja vårt kommande barns ev ålder till inte fyllda 4 år.
    Det har vi lite tankar kring då detta är vårt första barn samt att vi fortfarande är ganska unga.

Jag lever i ett vakuum, blir så trött och ledsen på hela den här skiten nu så jag dör.

• Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!
  • chatnoir

Jag förstår hur det känns TS! För oss blev räddningen Kinas SN-lista, så mitt råd är att höra dig för hos de olika organisationerna om era chanser att få barn från Kina. Lycka till!

• Nahoj23
    Emeli skrev 2012-05-11 19:36:35 följande:
    Så synd att ni gick ur AC. Jag tycker att man alltid ska gardera med AC. Även om du inte tyckte om bemötandet ska du veta att de är proffs. De har flest kontakter och längst erfarenhet. De har också fortfarande några kontakter som accepterar både korta äktenskap och önskan om ett litet barn. Etiopien är ett sådant land, men dit är det lååååånga köer. Men gjort är gjort.

När man väljer organisation är det viktigt att man noga sätter sig in i vilka länder de arbetar med och vilka villkor som gäller. FFIA förmedlar till allra största delen barn från Kina, och där passar ni inte in pga för kort äktenslkap. BFA har många länder, och flera av dem accepterar korta äktenskap. De brukar heller inte ha så långa köer, men det är sällan som barnen som kommer från deras kontakter är riktigt små. 

Hur gamla är ni? Om ni inte har åldern emot er kan ni ju välja att vänta in 2013. Trodde BFA (?) att de skulle ha någon kontakt till er då, som accepterar 0-24 månader?
    Hej

Förstår tanken med AC men det kan inte hjälpas, de var redan så otroligt oengagerade när jag stod i kö första gången som ensamstående så det har nog satt sina spår.

FFIA har vi kontakt med och de har länder vi kan ställa oss på kö till så vi får nog ev köra på det.

Jag har många vänner till mig som får hem barn som är mellan 0-24 månader men visst vi inser att vi ev få gå upp till 0-36 månader.
    Många barn ex Taiwan är rätt små när de kommer men där passar vi inte förrän juli 2013 då vi har varit gifta 2 år.

Vi är ganska insatta tycker jag, vänder och vrider på saker fram och tillbaka för att få till det men ibland känns det hopplöst, det tror jag många känner igen sig i.

Tack för alla dina tipsFlört
  • Nahoj23
    Zandra411 skrev 2012-05-13 17:57:47 följande:
    Vilken fantastisk film! Jag rekommenderar den till alla som inte vill vänta år i kö. Alla andra också, bara för att. ; ) Jag kan också berätta att Kina släpper på äktenskapstiden om ni kan tänka er SN barn. Det gjorde de för oss och i juni åker vi och hämtar vår lille gosse!
    Hej

Kina släpper inte på äktenskapslängden via FFIA i alla fall tyvärr.
    Vi har varit i kontakt med dem.
  • Zandra411

Det måste ha blivit nån miss, vi adopterar via ffia. Var det Loredana du pratade med?

• Zandra411

Kom på med att vår lille kille gick som SF barn, ( special focus) vilket ska vara barn med allvarligare SN men många gånger ser man ingen skillnad...

• fabbemam
    Zandra411 skrev 2012-05-14 21:59:45 följande:
    Kom på med att vår lille kille gick som SF barn, ( special focus) vilket ska vara barn med allvarligare SN men många gånger ser man ingen skillnad...
    Nahoj23 skrev 2012-05-14 09:16:44 följande:
    Hej

Kina släpper inte på äktenskapslängden via FFIA i alla fall tyvärr.
    Vi har varit i kontakt med dem.
    Nahoj23 skrev 2012-05-14 09:15:43 följande:
    Hej

Förstår tanken med AC men det kan inte hjälpas, de var redan så otroligt oengagerade när jag stod i kö första gången som ensamstående så det har nog satt sina spår.
    Jag tror att det är en viktig skillnad. Vi valde AC för att vi adopterade just när de införde systemet med SF (Special Fokus) barn och vi upplevde att AC var de som var mest insatta i detta och bemötte oss allra bäst.

När vi fick medgivandet så hade vi två val: vänta eller få barn snabbt. Vi ville inte vänta mer och valde SF från Kina, VILKEN TUR! Annars hade vi ju inte haft vår lilla klimp. Tidsmässigt gick det otroligt fort vi var HEMMA inom 6 mån efter att vi fått medgivandet!
    '
    Ja, som du förstår så rekommenderar jag verkligen att ni kollar upp detta med Kina en gång till, om ni även välkomnar barn med i förväg kända särskilda behov förstås, annars är det ju inte aktuellt! Har du inget förtroende för AC kan du ju ringa till BV också o höra vad de säger om era chanser
  • Dinopino

Ring BV om FFIA inte har lust att hjälpa till med Kina....

<> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-15 08:53:09 följande:
    Ring BV om FFIA inte har lust att hjälpa till med Kina....
    Har ringt. Det tar endast emot på Special Focus, inte Special needs. Barnen är upp till 5-6 år gamla eller har mer avancerade handikapp som inte finns med på vanliga SN listan.
  • Nahoj23
    Zandra411 skrev 2012-05-14 21:55:40 följande:
    Det måste ha blivit nån miss, vi adopterar via ffia. Var det Loredana du pratade med?
    Har pratat med Eva Turner.
  • Pippi Långstrump

Bv och catalan (?) kräver två års äktenskap eller mindre vid SN - barn ... Kanske något för er.
    Lycka till!

• Dinopino
    Nahoj23 skrev 2012-05-15 11:52:46 följande:
    Har ringt. Det tar endast emot på Special Focus, inte Special needs. Barnen är upp till 5-6 år gamla eller har mer avancerade handikapp som inte finns med på vanliga SN listan.
    Jaha. Det var konstigt. Jag vet flera familjer som blivit matchade med barn från Special focuslistan vars barn är under 36 månader med vad i alla fall jag uppfattar som inte speciellt svåra special needs. Hörselnedsättningar, LKG+lättare hjärtfel, albinism, födelsemärken, hypospadi osv.
  • fabbemam
    Nahoj23 skrev 2012-05-15 11:52:46 följande:
    Konstigt!  Det finns många barn som "klassas" som Special Fokus, SF på Kinas särskilda lista med barn som har i förväg kända särskilda behov. Barnen kan ha diagnoser som innebär att de kommer att behöva mycket omfattande insatser från både familj och sjukvård HELA livet. Barnen kan också ha diagnoser som har en mycket god prognos för ett gott, självständigt liv med få insatser från sjukvården och ett vanligt familjeliv. Fast de har ju så klart rätt i att det är SF barnen som Kina gör avsteg gällande sina krav om man vill adoptera.

Jag brukar inte jämföra organisationer, det måste vara allas eget va,l men när det gäller frågan om att hjälpa ett barn att få familj så känns det befogat att dela med sig av erfarenheter även gällande organisationer...

Jag fick av både BV och FFIA liknande svar som det du skriver när jag frågade kring SF men när jag pratade med AC så kände jag att de tog mig mer på allvar. AC har en otrolig förmåga (enligt mig) att försöka se barnens prognoser istället för diagnoser.

Det som är bra med barnen som "klassas" som SF är att organisationen kan "binda" dem till sig och informera er om dem  UTAN att ni behöver ha skickat ett enda papper till Kina. 

Jag hade egentligen bestämt mig för att inte lägga mig i mer efter som du så tydligt sagt att du INTE vill adoptera genom AC men jag kunde inte låta bli när du fått ett så märkligt svar...
  • Dinopino

Fabbeman: Jag kan intyga att BV också arbetar på det sättet, att de ser som sin huvuduppgift att hjälpa barn (oavsett bakgrund och special needs) att få familj (och faktiskt inte tvärtom som många verkar tro är deras huvuduppgift!)

Sen är det också lite upp till en själv att läsa på och förstå vad det innebär att adoptera ett barn med special needs. Har man den insikten tror jag de flesta organisationer hjälper till efter förmåga.

• fabbemam
    Dinopino skrev 2012-05-16 23:29:22 följande:
    Fabbeman: Jag kan intyga att BV också arbetar på det sättet, att de ser som sin huvuduppgift att hjälpa barn (oavsett bakgrund och special needs) att få familj (och faktiskt inte tvärtom som många verkar tro är deras huvuduppgift!)

Sen är det också lite upp till en själv att läsa på och förstå vad det innebär att adoptera ett barn med special needs. Har man den insikten tror jag de flesta organisationer hjälper till efter förmåga.
    Jag hoppas verkligen att du har rätt, att ALLA organisationer försöker hjälpa så många barn som möjligt att få familj utan att för den skull riskera att de hamnar i familjer som inte är beredda att ge dem det bemötande o hjälp de behöver.
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-16 23:29:22 följande:

Vad menar du med din första kommentar Dinopino?
    Den känns lite riktad?
  • Dinopino
    Nahoj23 skrev 2012-05-21 08:26:58 följande:
    Vad menar du med din första kommentar Dinopino?
    Den känns lite riktad?
    Jag menar att det inte är en rättighet att få barn genom adoption. Däremot har barn rätt att få föräldrar. Det är efter den devisen de flesta organisationer i Sverige arbetar efter.

Ja, ni får vänta på att adoptera. Tillsammans med alla andra som också väntar. Vad jag förstått vill ni adoptera ett friskt litet barn? Då får ni vänta längre, kanske flera år till. Så är det.
    <> Parenthood is an act of nurture, not nature <>
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-21 09:27:23 följande:
    Jag menar att det inte är en rättighet att få barn genom adoption. Däremot har barn rätt att få föräldrar. Det är efter den devisen de flesta organisationer i Sverige arbetar efter.

Ja, ni får vänta på att adoptera. Tillsammans med alla andra som också väntar. Vad jag förstått vill ni adoptera ett friskt litet barn? Då får ni vänta längre, kanske flera år till. Så är det.
    Det är inte sagt att vi ska adoptera ett friskt litet barn, det har jag väl aldrig skrivit?
    Vi har medgivande 0-3 år och kan absolut tänka oss SN barn, det har jag inte heller skrivit någonstans. Däremot känns Special Focus enligt BV:s beskrivning inte något för oss.

Det är inte en rättighet att få barn genom adoption, inte på något annat sätt heller.
    Tråkigt att du har en sån ton.
    Här inne är vi alla sårbara, på olika sätt.
  • Dinopino

Tråkigt att du tycker att jag har en speciell ton. Jag tycker att jag har en saklig ton. Däremot är jag inte
    Kanske vore det en idé att ta reda på vad special focus är för något innan ni stänger dörren dit helt och hållet? Precis som jag skrev tidigare till dig, många barn där är under 36 månader med mycket hanterbara SN. Där finns över 2000 barn i alla åldrar som väntar på föräldrar.
    Något av dem kanske är ert barn?

<> Parenthood is an act of nurture, not nature <>
Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!