Inlägg från: Nahoj23 |Visa alla inlägg
  • Nahoj23

Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!

Usch, tappat hoppet helt.
    Är så trött på detta så jag spyr.

Hemutredningen är färdig sedan februari 2012 och vi står i kö i två organisationer.
    Vi har visserligen kort äktenskapstid men vi har lång sambotid.

Inget land tar emot oss, vi har antingen för kort äktenskapstid eller inte tillräckligt lång sambotid för att kvala in till länderna.
    Så som det ser ut nu måste vi vänta till juli 2013 för att överhuvudtaget bli godkänd för vissa länder.

Samtliga adoptionsbyråer tycker också vi ska höja vårt kommande barns ev ålder till inte fyllda 4 år.
    Det har vi lite tankar kring då detta är vårt första barn samt att vi fortfarande är ganska unga.

Jag lever i ett vakuum, blir så trött och ledsen på hela den här skiten nu så jag dör.

• Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!
  • Nahoj23

Vi har ingen ålder i vårt medgivande men vi har önskemål 0-24 månader.
    Vi kan gå upp till 36 månader, inga problem men inte 48 helst, faktiskt.

BFA och FFIa, har tidigare varit med AC men vi gick ur då vi fick ett sådant tråkigt bemötande där.
    Jag var tidigare medlem när jag sökte som ensamstående och blev inte bra behandlad, har inte lust att supporta en sådan organisation.

• Nahoj23
    Emeli skrev 2012-05-11 19:36:35 följande:
    Så synd att ni gick ur AC. Jag tycker att man alltid ska gardera med AC. Även om du inte tyckte om bemötandet ska du veta att de är proffs. De har flest kontakter och längst erfarenhet. De har också fortfarande några kontakter som accepterar både korta äktenskap och önskan om ett litet barn. Etiopien är ett sådant land, men dit är det lååååånga köer. Men gjort är gjort.

När man väljer organisation är det viktigt att man noga sätter sig in i vilka länder de arbetar med och vilka villkor som gäller. FFIA förmedlar till allra största delen barn från Kina, och där passar ni inte in pga för kort äktenslkap. BFA har många länder, och flera av dem accepterar korta äktenskap. De brukar heller inte ha så långa köer, men det är sällan som barnen som kommer från deras kontakter är riktigt små. 

Hur gamla är ni? Om ni inte har åldern emot er kan ni ju välja att vänta in 2013. Trodde BFA (?) att de skulle ha någon kontakt till er då, som accepterar 0-24 månader?
    Hej

Förstår tanken med AC men det kan inte hjälpas, de var redan så otroligt oengagerade när jag stod i kö första gången som ensamstående så det har nog satt sina spår.

FFIA har vi kontakt med och de har länder vi kan ställa oss på kö till så vi får nog ev köra på det.

Jag har många vänner till mig som får hem barn som är mellan 0-24 månader men visst vi inser att vi ev få gå upp till 0-36 månader.
    Många barn ex Taiwan är rätt små när de kommer men där passar vi inte förrän juli 2013 då vi har varit gifta 2 år.

Vi är ganska insatta tycker jag, vänder och vrider på saker fram och tillbaka för att få till det men ibland känns det hopplöst, det tror jag många känner igen sig i.

Tack för alla dina tipsFlört
  • Nahoj23
    Zandra411 skrev 2012-05-13 17:57:47 följande:
    Vilken fantastisk film! Jag rekommenderar den till alla som inte vill vänta år i kö. Alla andra också, bara för att. ; ) Jag kan också berätta att Kina släpper på äktenskapstiden om ni kan tänka er SN barn. Det gjorde de för oss och i juni åker vi och hämtar vår lille gosse!
    Hej

Kina släpper inte på äktenskapslängden via FFIA i alla fall tyvärr.
    Vi har varit i kontakt med dem.
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-15 08:53:09 följande:
    Ring BV om FFIA inte har lust att hjälpa till med Kina....
    Har ringt. Det tar endast emot på Special Focus, inte Special needs. Barnen är upp till 5-6 år gamla eller har mer avancerade handikapp som inte finns med på vanliga SN listan.
  • Nahoj23
    Zandra411 skrev 2012-05-14 21:55:40 följande:
    Det måste ha blivit nån miss, vi adopterar via ffia. Var det Loredana du pratade med?
    Har pratat med Eva Turner.
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-16 23:29:22 följande:
    Fabbeman: Jag kan intyga att BV också arbetar på det sättet, att de ser som sin huvuduppgift att hjälpa barn (oavsett bakgrund och special needs) att få familj (och faktiskt inte tvärtom som många verkar tro är deras huvuduppgift!)

Sen är det också lite upp till en själv att läsa på och förstå vad det innebär att adoptera ett barn med special needs. Har man den insikten tror jag de flesta organisationer hjälper till efter förmåga.
    Vad menar du med din första kommentar Dinopino?
    Den känns lite riktad?
  • Nahoj23
    Dinopino skrev 2012-05-21 09:27:23 följande:
    Jag menar att det inte är en rättighet att få barn genom adoption. Däremot har barn rätt att få föräldrar. Det är efter den devisen de flesta organisationer i Sverige arbetar efter.

Ja, ni får vänta på att adoptera. Tillsammans med alla andra som också väntar. Vad jag förstått vill ni adoptera ett friskt litet barn? Då får ni vänta längre, kanske flera år till. Så är det.
    Det är inte sagt att vi ska adoptera ett friskt litet barn, det har jag väl aldrig skrivit?
    Vi har medgivande 0-3 år och kan absolut tänka oss SN barn, det har jag inte heller skrivit någonstans. Däremot känns Special Focus enligt BV:s beskrivning inte något för oss.

Det är inte en rättighet att få barn genom adoption, inte på något annat sätt heller.
    Tråkigt att du har en sån ton.
    Här inne är vi alla sårbara, på olika sätt.
Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!