Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

    Traditionellt sett har ju högern med moderaterna i spetsen varit den falang inom svensk politik som varit mest för ett starkt svenskt försvar. Förutom den mer uppenbara vändningen i den frågan under den moderatledda regeringen Reinfeldts tid så finns även en annan dimension av hur svensk förmåga att hantera kris och försvara sig haft en negativ utveckling av en högerpolitik.
    Läs mer om det i denna artikel skriven av den pensionerade Generalmajoren Karlis Neretniks (förövrigt min gamla regementschef från värnplikten på 90-talet).


    När kriget kommer
    Av Karlis Neretnieks

    Försvarsmakten är helt beroende av en sårbar informationsteknologi och förmår inte längre försörja sig själv. Hela samhället kan slås ut på några dagar.

    axess.se/magasin/default.aspx

  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2016-04-18 09:06:09 följande:
    Tror inte det har så mycket med partipolitik att göra. 
    Snarare att samhället har utvecklats från att vara en institution för skydd och säkerhet för medborgarna, och därmed även vård, omsorg, utbildning, till att istället bli en institution för... ja, vad? Jag har funderat länge men inte kommit på något bra svar. 
    Privata vinstintressen är svaret och där har du även kopplingen till högerpolitiken som genmomförde all privatisering.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2016-04-18 11:43:47 följande:
    Han vevar åt fel hål med sina argument.

    SJ är inte privatiserat.

    SJ ägs fortfarande av staten och är det största trafikbolaget för persontrafik på järnväg. Det finns exakt noll som hindrar staten från att låta SJ lagerhålla ett antal diesellok. Ja, annat än affärsmässiga skäl då.

    Staten äger också Green Cargo som kör godstrafik på järnväg. Ägaren kan när som helst begära att Green Cargo köper in ett antal stridsvagns-vagnar att köra last på till vardags, plus diesellok i reserv.

    Trafikverket är en statlig myndighet som äger och förvaltar de offentliga järnvägarna. de kan närhelst regeringen så beslutar anställa folk sätta dem i en grupp som aktiveras som brobyggare i krisläge. Finns inga hinder.

    Staten kan givetvis också krigsplacera reservofficerare på såväl SJ/Green Cargo som på Trafikverket.
    Delar av SJ's verksamhet är privatiserad, resten är bolagiserad och mer splittrad än tidigare.
    Den lokala kollektivtrafiken är till stor del privatiserad.
    Posten är bolagiserad och har ett ägande delat mellan den svenska och den danska staten.
    Det statliga apoteksponopolet är avskaffat och sen stor del av branchen är därmed privatiserad..
    Televerket var en statlig myndighet vilket försvann i och med bolagiseringen och dess verksamhet splittrades.
    Sjukvården är delvis privatiserad.
    Flash Gordon skrev 2016-04-18 11:43:47 följande:
    Det här har inget med "privatiseringar" att göra. Det handlar om en generell affärsmodell som även staten har tagit till sig.

    Staten är inte beredd att betala kostnaden för att hålla 50 diesellok i reserv.
    Såklart det har med privatiseringar att göra. I och med att det förr fanns offentliga verksamheter som gick plus så kunde återinvesteringar göras, idag är de privatiserade för att m inte ville att den offentliga sektorn skulle driva verksamhet som gick med vinst.


  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2016-04-18 13:28:27 följande:

    Staten äger fortfarande SJ och Green Cargo och man kontrollerar järnvägen via Trafikverket. Det finns ingenting som hindrar regeringen att beordra SJ att ställa 50 diesellok i beredskap.

    Ja, det är mer fragmenterat idag än när SJ var ett statligt verk och det finns fler aktörer än bara statliga att hantera, men då är det upp till staten, som ägare och förvaltare av järnvägen, att hantera detta.

    Vi kommer inte att få ett robustare samhälle bara för att vi samlar all tågtrafik under statens ägande igen. Robustheten handlar istället om resurser. Om att tillåta inköpet av 50 diesellok som bara står.


    Du ger ingen rättvis bild av läget genom att begränsa dig till SJ/Green cargo.
  • Tom Araya
    Torbjörn Jerlerup: Vi behöver tänka långsiktigt

    Vår svenska ekonomi och världsekonomin bygger på principen ?delivery just in time?. Man har avvecklat lagerhållningen och man förutsätter helt enkelt att det alltid kommer in varor i butiken att sälja. Varorna är inte ett klick längre bort än internet.??

    www.frihetssmedjan.se/2016/04/torbjorn-jerlerup-vi-behover-tanka-langsiktigt/

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!