Flash Gordon skrev 2016-04-18 11:43:47 följande:
Han vevar åt fel hål med sina argument.
SJ är inte privatiserat.
SJ ägs fortfarande av staten och är det största trafikbolaget för persontrafik på järnväg. Det finns exakt noll som hindrar staten från att låta SJ lagerhålla ett antal diesellok. Ja, annat än affärsmässiga skäl då.
Staten äger också Green Cargo som kör godstrafik på järnväg. Ägaren kan när som helst begära att Green Cargo köper in ett antal stridsvagns-vagnar att köra last på till vardags, plus diesellok i reserv.
Trafikverket är en statlig myndighet som äger och förvaltar de offentliga järnvägarna. de kan närhelst regeringen så beslutar anställa folk sätta dem i en grupp som aktiveras som brobyggare i krisläge. Finns inga hinder.
Staten kan givetvis också krigsplacera reservofficerare på såväl SJ/Green Cargo som på Trafikverket.
Delar av
SJ's verksamhet är privatiserad, resten är bolagiserad och mer splittrad än tidigare.
Den lokala kollektivtrafiken är till stor del privatiserad.
Posten är bolagiserad och har ett ägande delat mellan den svenska och den danska staten.
Det statliga apoteksponopolet är avskaffat och sen stor del av branchen är därmed privatiserad..
Televerket var en statlig myndighet vilket försvann i och med bolagiseringen och dess verksamhet splittrades.
Sjukvården är delvis privatiserad.
Flash Gordon skrev 2016-04-18 11:43:47 följande:
Det här har inget med "privatiseringar" att göra. Det handlar om en generell affärsmodell som även staten har tagit till sig.
Staten är inte beredd att betala kostnaden för att hålla 50 diesellok i reserv.
Såklart det har med privatiseringar att göra. I och med att det förr fanns offentliga verksamheter som gick plus så kunde återinvesteringar göras, idag är de privatiserade för att m inte ville att den offentliga sektorn skulle driva verksamhet som gick med vinst.