Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Reflect skrev 2015-09-27 17:37:44 följande:

Jag bara inte ser poängen att använda ett diskussionsforum för att publicera nyheter som vilken annan nyhetsbyrå redan gör.

Jag uppfattar inte Familjeliv som enbart ett diskussionsforum.

Poängen är att i en tråd samla allt jag kan hitta som är relevant i fråga och servera det på ett lättilllgängligt sätt på en sajt som drar många olika typer av människor, varav många inte är sådana som själva söker sådan information.
    Detta är nödvändigt för att få igång en opinion på bredden.

• Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-27 19:58:27 följande:

Jag tycker det är fel att använda Familjeliv för lobbyism. Här diskuterar man och byter åsikter med varandra, punkt slut.

Ingen sajt fungerar så att det ena utesluter det andra, så varför ska FL vara undantaget?
  • Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-28 00:59:36 följande:
    Det vore tråkigt om FL gick i fel riktning. Lobbyism är trots allt ovanligt på Forumsajter, vi bör försöka hålla det så.
    Hur definierar du lobbyism? Hur skiljer du lobbyism från andra former av åsiktsuttryck?

Jag framför min åsikt och jag framför artiklar och fakta som stöd, du hittar sådant i varje diskussion också.

Är det för att det saknas någon som svarar i andra änden som gör att det är lobbyism enligt dig?

Om det är diskussion som måste föras, hur ska jag påverka till att det blir en diskussion, provocera lite kanske?
  • Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-28 03:16:45 följande:

Lobbyism är när du publicerar nyheter som stärker dina åsikter, utan intresse för om de ifrågasätts eller ej.

Verkligen!? Det var en ny definition, som jag aldrig hört förut. Vad har du för grund till det?

Det är väl rätt vanligt att folk för fram argument, fakta, bakgrund och liknande i en diskussion, på samma sätt som jag gör här. Jag diskuterar gärna, men jag ser inget självändamål i att bli ifrågasatt/motsagd, ser du det!?
    Jag har inte gjort ett aktivt val i att inte bli ifrågasatt, det kan ju inte jag påverka.

Vad skulle jag ha gjort annorlunda för att få ditt godkännande?
    Hur gör andra här som diskuterar och försöker påvisa att de har rätt...länkar till olika källor, artiklar, rapporter, statistik, myndigheter, lagar.....eller inte?
    Är de intresserade av att bli ifrågasatta eller hade de helst sett att alla bara höll med så de slapp ödsla tid och energi till argumentation?

• Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-28 03:52:45 följande:

Men det faktum att du fortsätter publicera dessa nyheter trots att tråden gapar tomt på andra skribenter tyder ju på att själva diskuterandet som sådant inte var din utgångspunkt med tråden.

Du vill inte förstå att jag inte påverkar det va (annat än att skriva så klokt att ingen ser några skäl till ifrågasättande)!?

Räknas inte de diskussioner som förts i tråden? Hur många måste det vara hur tätt ska de ligga?

Vad spelar det för roll vad jag vill mer än att framföra mina synpunkter, precis som de flesta andra i liknande forum? Vad är skillnaden?
    Diskussion kan ju bara uppstå om någon tycker att det som skrivs/påstås är fel.

Sök och du skall finna att det vimlar av trådar och inlägg där folk främst vill framföra sin åsikt och diskussioner är något som följer med på köpet, både här på FL och på andra communitys. Kommer du nu att framföra din kritik där med?
  • Tom Araya

Något positivt att rapportera om i alla fall...

Miljardköpen som är på gång till försvaret

Under måndagen får det svenska försvaret den första riktiga delen av det omstridda och försenade artillerisystemet Archer. Det är bara en av flera stora satsningar på försvaret. Men behovet är också stort. Många system har betydande brister och behöver snabbt ersättas. Här är en del av de materielprojekt som är på gång för det svenska försvaret.

www.svd.se/miljardkopen-som-ar-pa-gang-till-forsvaret

• Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-29 02:45:46 följande:

Ingen vill diskutera, ändå fortsätter du...

Japp, folk behöver upplysas!

Men vill någon diskutera...be my guest...Solig
  • Tom Araya
    Reflect skrev 2015-09-29 13:53:07 följande:
    Upplysta kan folk gott bli på egen hand. Underskatta inte människors förmåga att ta reda på saker.
    Det krävs så oerhört mycket större intresse för att leta informationen på egen hand och så få kan vi inte ha som har en åsikt med viss grund om svenskt försvar. Det är en av orsakerna till varför det ser ut som det gör i svenskt försvar idag.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!