Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Nya miljarder till Gotlands försvar

Försvaret på Gotland såldes ut till vrakpris. Nu kommer återuppbyggnaden att kosta skattebetalarna miljarder, visar TV4 Nyheternas granskning.

www.tv4.se/nyheterna/artiklar/nya-miljarder-till-gotlands-f%C3%B6rsvar-5653fdb5fca38fb1680007f4

• Tom Araya
    Frankrike vill ha hjälp av svenska JAS-plan mot IS

"Frågan ligger på bordet" Frankrike vill ha hjälp av svenska JAS-plan i kampen mot IS.Det framkom när regering och oppositionen i dag träffades för samtal.

? Det finns information om att Frankrike vill ha hjälp med spaningsflyg, säger Annika Söder, kabinettssekreterare på UD.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21876654.ab

• Tom Araya
    Rindikh skrev 2015-11-21 15:07:33 följande:
    Vinterkänga 90 eller den vanliga marschkänga 90? Det spelar ingen större roll. Skillnaden dem emellan är ytterst marginell. Det enda som skiljer är i princip att den är lite rymligare. Dock lite för rymlig för en hel del fötter.
    Vinterkänga 90 har tjockare sula och isolerar därmed bättre från markens kyla samt att kängan har "flärpar" framtill som passar i bindningen på försvarets skidor och snöskor.
  • Tom Araya
    Rindikh skrev 2016-02-27 22:18:59 följande:
    MARGINELLT tjockare sula! Extremt lite som skiljer. En halv millimeter kanske?

Det som skiljer är att vinterkängan är rymligare. Du får plats med fler och tjockare strumpor. Särskilt bra isolerar inte vinterkänga 90 mot markens kyla.

Finns för övrigt en variant av den vanliga 90-kängan med flärpar framtill, och samma foder som vinterkängan.
    Har du skurit upp och mätt?

Foder i vinterkänga? Mina är ofodrade.

Ja, det stämmer att det finns en senare tillverkad variant av sommarkängan med flärparna för skidbindningen.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!