• Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag är så jäkla less på alliansens försvarspolitik.

Nu har Sven Tolgfors ersatts med fd kustartilleriofficern Karin Enström på posten som försvarsminister.
    Frågan är om det spelar någon roll, kommer hon inte bara driva M's försvarspolitik vidare?

Tyvärr verkar det inte bättre hos de andra partierna heller. S, C och KD verkar inte vilja satsa mer. MP och V vill skära ner ännu mer. Endast FP och SD verkar vilja ha en försvarsmakt värd namnet.
    SD får inte min röst på enbart denna fråga. FP har en del annat jag kan stödja men frågan är om de får så många röster att de kan påverka i just frågan om Sveriges försvarspolitik?

M verkar bara vilja spara på allt, för att kunna sänka skatterna.
    S verkar vilja använda pengarna till annat (ta på sig "Slösa"-rollen igen!?).

Jag vill inte ekonomiskt ställa ett militärt försvar mot skola, barnomsorg, vård av sjuka och gamla mm, jag är beredd att betala de extra kronorna det kostar.

Ett vanligt argument mot en militär försvarsmakt är att det är slöseri med pengar när inget klart hot finns.
    Ja, en försäkring brukar vara slöseri med pengar om inget händer, ändå anser vi i de flesta andra fall att försäkringar är väl investerade pengar, eftersom vi inte kan förutsäga framtiden.
    Av någon anledning anser regeringen att de kan förutsäga framtiden vad det gäller just behov av en försvarsmakt. Det stämmer naturligtvis inte utan är barra ett sätt att få folkets godkännande (nåja, de har väl inte direkt blivit tillfrågade men vilda protester har i alla fall undvikits) att lyfta pengarna till annat håll.

-Sveriges bäst skyddade och mest strategiskt belägna marinbas (Muskö/Berga) lades ner för att man bestämde sig för att ha bara en marinbas (av ekonomiska skäl) och hade redan sålt sin möjlighet att välja mellan Karskrona och Muskö/Berga genom affärsuppgörelser med den civila varvsindustrin.

-Flygvapnets Gripen-plan och flottans nya korvetter saknar mycket av den utrustning och beväpning de är projekterade för...av besparingsskäl.

-Förr fanns skyddsrum, anläggningar insprängda i berg för sjukvård, förråd, militär ledning, ledning av civila myndigheter och funktioner, skydd för civila mm. Mycket av detta är avvecklat och det finns inte på världskartan att få fram pengar och resurser till att åter ta dessa i bruk.

-Försvarsmakten har blivit starkt centraliserat och därmed sårbart.

-Luftvärn var förr till för att skydda stora städer, viktiga civila och militära anläggningar. Dessa resurser finns inte idag. Försvaret har knappt resurser för att försvara sig själva, trots det lilla mantalet idag.

-Vi har gått ifrån värnpliktsförsvar till ett yrkesförsvar, av ekonomiska skäl. Vi får då ca 10 000 (idag ca 7000) soldater, visserligen väldigt duktiga sådana men lyckas bara spara 10% av tidigare budget.
    Är det en bra och effektiv försvarspolitik?

-Är svenska folket och svenska politiker medvetna om hur det ser ut i Ryssland och ett flertal andra OSS-länder med politiken, samhället, militärt försvar mm?
    Jag säger inte att Ryssland är en fiende som kommer att anfalla oss imorgon men utvecklingen pekar i alla fall inte på en ökad stabilitet och trygghet.

mikaeloscarsson.blogspot.se/2011/01/den-ryska-upprustningen-och-den.html

swedish.ruvr.ru/2012/01/26/64646639.html

www.svd.se/nyheter/utrikes/ryssland-upprustar_199075.svd

www.newzglobe.com/sv/artikel/20110224/rysk-militar-upprustar-650-miljarder-dollar

hokmark.eu/den-ryska-militara-uppbyggnaden/

www.foi.se/FOI/templates/Page____1039.aspx

www.expressen.se/nyheter/experten-om-ryska-demokratin-en-tragisk-komedi/

frost.bloggo.nu/Ryssland-demokrati-eller-diktatur-/

www.svd.se/nyheter/utrikes/stor-rysk-landstigning-vid-ostersjon_3578733.svd

www.skanskan.se/article/20111226/OPINION/712269995/-/ryssland-i-gungning

Man kanske skulle starta ett nytt parti....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 12:24
    Läs även
    hbl.fi/i-dag/2012-07-15/tala-om-forsvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 22:11
    wisemanswisdoms.blogspot.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 07:10
    Artiklar i SvD

27/8-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/beskrivning-av-jas-kop-gransar-till-ren-logn_7453220.svd

1/9-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/hur-ska-det-svenska-forsvaret-se-ut_7463370.svd

30/12-2012
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 08:17
    Aftonbladet
    3/1-2013:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article16013259.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 21:40
    SvD om försvarsministerns modifiering av "sanningen" kring andra länders förändringar i försvarsbudget:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsministern-landerna-runt-sverige-rustar-ner_7206312.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 01:20
    Fler artiklar som beskriver bristerna i försvaret och svensk försvarspolitik:

www.newsmill.se/artikel/2012/12/11/f-rsvarsministern-f-rtiger-bristerna-i-f-rsvaret

www.newsmill.se/artikel/2012/11/05/h-g-tid-f-r-ett-trov-rdigt-f-rsvar-av-gotland

www.newsmill.se/artikel/2012/09/22/ven-personalf-rs-rjning-kr-ver-resurser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/18/f-rsvarsbeslutet-m-ste-ka-v-r-kapacitet-till-milit-ra-insatser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/19/ministern-m-ste-ta-tag-i-f-rsvarets-personalproblem

www.newsmill.se/artikel/2012/08/29/d-rf-r-sjunker-alliansens-trov-rdighet-i-f-rsvarspolitiken

www.newsmill.se/artikel/2012/08/09/statsministern-ta-ansvar-f-r-gotlands-f-rsvar-nu

www.newsmill.se/artikel/2012/08/08/m-rkliga-turer-kring-luftf-rsvarsutredningen

www.newsmill.se/artikel/2012/07/19/vi-m-ste-debattera-om-sverige-klarar-ett-v-pnat-angrepp

www.newsmill.se/artikel/2012/07/11/sverige-f-rblir-f-rsvarsl-st-minst-tio-r-fram-t-i-tiden

www.newsmill.se/artikel/2012/07/18/kadett-f-rsvaret-r-p-v-g-mot-systemkollaps

www.newsmill.se/artikel/2012/06/27/tisdag-eller-onsdag-utan-bost-der-inga-soldater

www.newsmill.se/artikel/2012/06/15/l-r-sveriges-oberoende-hotas-av-moderaternas-kortsiktighet

www.newsmill.se/artikel/2012/06/06/varf-r-v-gar-inte-b-s-ga-nej

www.newsmill.se/artikel/2012/04/18/inga-nya-f-rsvarspengar-med-enstr-m-som-minister

www.newsmill.se/artikel/2012/02/23/f-rsvarets-behov-ska-styra-vilken-materiel-som-anskaffas

www.newsmill.se/artikel/2011/11/30/kortsiktigheten-i-luftf-rsvarspolitiken-har-varit-mycket-kostsam

www.newsmill.se/artikel/2011/11/16/vi-kan-inte-bortse-fr-n-rysslands-v-xande-milit-ra-styrka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:00
    En tråd där du kan skriva huruvida du tycker ska ha ett militärt försvar eller ej:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m58985682.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 18:51
    ryssbloggen.net/2013/03/01/rysk-satir-om-obs-uttalande-om-svensk-forsvarsformaga/

nyheter24.se/blogg/6mannen/2013/01/13/en-sjuk-ob-och-en-sjuk-forsvarsmakt/

www.dn.se/nyheter/sverige/ob-har-blivit-sjukskriven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-29 22:40

kkrva.se/ett-forsvar-inriktat-mot-ar-2020/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-30 23:14

Jag får nog ändra rubriken till
    "Nya" Moderaternas försvarspolitik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 21:39
    Några länkar till intressanta grupper på Facebook:

www.facebook.com/forsvar.sakerhet

www.facebook.com/groups/337574542997079/

www.facebook.com/groups/493861750631335/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-03 01:51
    kontur.nu/reflektion/forsvarspolitiken-ar-rysk-roulette-med-sveriges-frihet/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 14:42
    "Gud och soldaten hedrar vi, när ofreden råder och de står oss bi.

Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi Gud och föraktar soldaten."

• Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
  • Ogenomtänkt

@Tom Arya

Är du helt säker på art USA/NATO inte har ett skit med vår "relation" till Ryssland att göra?

Jag tror att Ryssland är intresserade av vad vi har för relation till NATO och USA.

+

Hur vi ser på USA påverkar hur vi ser på Ryssland. Och väldigt många andra länder.

Javisst kan jag lägga ned diskussionen, om ingen vill diskutera så måste jag ju det.

• Ogenomtänkt

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 20:50:23 följande:

@Tom Arya

Är du helt säker på art USA/NATO inte har ett skit med vår "relation" till Ryssland att göra.

Det beror på hur du menar. Ryssland kanske agerar som de gör p.g.a något som har med USA/NATO att göra, men det är då ur deras synvinkel, objektivt har jag svårt att se kopplingen.
    Kan du peka på något medvetet agerande från USA/NATO som kan vara en legitim förklaring till Rysslands agerande i Europa?
    Tycker du att länders val att samarbeta eller gå med i NATO är något som Ryssland ska styra?

Jag tror att Ryssland är intresserade av vad vi har för relation till NATO och USA.

Det råder ingen som helst tvivel om, men frågan är vad som är legitimt i agerande p.g.a. detta.

Hur vi ser på USA påverkar hur vi ser på Ryssland. Och väldigt många andra länder.

Inte nödvändigtvis. Man måste inte välja ett av dessa läger att stödja till 100%.
    Sverige har hittills varit rätt bra på att gå sin egen väg och göra sina egna val. Självklart inte helt opåverkade utifrån, men påverkan har även den varit ett eget val.

Javisst kan jag lägga ned diskussionen, om ingen vill diskutera så måste jag ju det.

Du får förklara hur det är relevant för diskussionen, vilket jag hittills inte sett, bara försök att försvara Ryssland med vad USA/NATO gör utan tydlig relevans.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

Det är inte kommunism Putin vill ha tillbaka, det är Sovjetunionens maktställning internationellt som tycks locka.
  • Tom Araya

@ Flash Gordon

Tom Araya skrev 2015-03-01 21:09:00 följande:
    Det är inte kommunism Putin vill ha tillbaka, det är Sovjetunionens maktställning internationellt som tycks locka.
    Tillägg:
    När Ryssland var svagt var de västvänliga och samarbetsvilliga, detta har de allt mer gått ifrån i takt med den egna ekonomiska utvecklingen.
    ...men detta kanske också är USA/NATO's fel...Obestämd

• Ogenomtänkt
    MEE83 skrev 2015-03-01 20:45:34 följande:
    Det var oväntat. Det jag tycker är intressant, är att personer som är i mot att man kritiserar Rysslands invasion av Östra Ukraina, deras militära upprustning och deras kränkningar av grannländer, alltid använder sig av tu quoque-argument för att försvara Ryssland. Klassiskt argumentationsfel och man borde egentligen bara ignorera det. 

Saken är den att det är Ryssland som är vårat problem, NATO medlemmar, är inte ett problem. Norge, Danmark, Storbritannien etc är inte problematiska länder, sett från Svensk synvinkel. Dom är goda grannar, handelspartners och samarbetspartnerns. Ryssland är i bästa fall, en ok granne, men med tanke på Rysslands handlande de senaste åren, så är det inte hur vi bör förhålla oss till landet för tillfället. Till och med Vänsterpartiet har börjat haja det.

Sedan har vi femtekolonnare i EU parlamentet, dvs Sverigedemokraterna som verkar vara super pigga på att vara Putins kuddbitande stjärtpojkar.

Krig är inte fint, men många NATO operationer stöds av FN resolutioner, dvs dom har godkänts av UNSC, säkerhetsrådet, det betyder att även Ryssland har gett tummen upp, eller åtminstone inte gett tummen ner, genom att använda sitt veto. Sverige har som princip att inte engagera sig militärt om en insats inte stöds av FN resolutioner.

Den enda gången man som NATO medlem har som krav att ställa upp i militära insatser, är om ett annat medlemsland blir attackerat, Casus foederis, detta då man åtar sig att försvara de andra medlemmarna vid en attack, "en för alla, alla för en".
    Det var väl ungefär det här jag menade. jag försvarar Ryssland. Verkligen?

Om man inte tycker det är helt svart-vitt, clear-cut så är man för. Finns inga mellanting.
    Nähä,

men det tycker jag.

Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg. Skönt när någon bryter åsiktskorridoren....
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-03-01 21:09:00 följande:
    Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
    Jag är inte helt säker på det....känns lite som att de känner efter och väntar på att en fot ska sättas ner med kraft, DÄR går gränsen.
  • Flash Gordon

@ Flash Gordon

Men vad är det du skriver?

Så bara för att Ukraina, Moldavien och Georgien är fattiga och (möjligen) korrupta länder så vadå? Har ett fattigt och ännu mer korrupt Ryssland rätt att lägga sig i vad dessa länder gör och vill?

Ryssland är en fd kolonialmakt som förlorade alla sina kolonier när muren och Sovjet föll. Detta är den geopolitiska katastrof Putin avsåg och nu har han för avsikt att ta tillbaka dessa kolonier.

Han talade inte om folkets lidande - för det skiter han fullständigt i än idag. Han köper nya kärnvapen och stridsfartyg istället för att höja minimilöner och pensioner för gaspengarna. Han är dessutom en av de som utnyttjade kaoset mest och bäst när det gäller att sko sig själv - du talade om "oligarkerna".

Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.

Om kvarvarande ryssar i dessa fd ockuperade länder behandlats illa eller inte är i högsta grad oklart. Att Estland ställer krav på språktest och godkänt prov angående konstitutionen är inte att behandla ryssarna illa. Putins propagandaapparat vill förstås att det skall se ut som om det vore det, dock.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:46:36 följande:

Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg.

Ja, vi ser det. Hon är säkert favorit hos FSB och Putin också.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
    Inte de geografiska gränserna i alla fall.

Den enda gräns Ryssland känner är den gräns vi väljer att sätta. Med makt. Inte förrän de möter på verkligt motstånd kommer de att stoppa.
  • Ogenomtänkt
    Flash Gordon skrev 2015-03-02 12:26:50 följande:
    Men vad är det du skriver?

Så bara för att Ukraina, Moldavien och Georgien är fattiga och (möjligen) korrupta länder så vadå? Har ett fattigt och ännu mer korrupt Ryssland rätt att lägga sig i vad dessa länder gör och vill?
    Nej, det var inte det jag skrev. Jag skrev att sovjetunionens fall kan upplevas som en katastrof utan att man vill ha tillbaka Stalin eller kommunism och gav några exempel på vad som blev dåligt under 90-talet.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!