ölburk2 skrev 2015-04-18 15:40:00 följande:
Jo jag glömde ju Kuba.., det är ju inte så att USA plötsligt blivit kummunistkramare, utan även där så ser vi hur USA:s rysskräck gör sig påmint.
Å rädslan för att ryssarna än en gång ska få inflytande över eller i Kuba har fått USA att skyndsamt agera.
Hur USA än gör så kan de inte göra rätt i dina ögon, det står rätt klart nu.
Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.
Bara USA's fel alltid, aldrig Rysslands fel alltså? Då vet jag var du står.
Tänk om vi istället skulle göra precis så, å hålla USA borta från länder i vår närhet, precis som USA vill hålla ryssarna bort från sina grannländer.
Jag är helt säker på att det skulle underlätta mycket, men tyvärr så lyder vi alltid USA å får betala dyrt för det på flera olika områden.., i värsta fall kan det komma att kosta oss ett Europa i ruiner igen.., men om det blir en nästa gång, då tror jag inte USA slipper undan kriget på sin egen mark, å det är det nog bara dom själva som tror..
...eller så låter man varje land välja själv, istället för att USA eller Ryssland dikterar villkoren.
ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan..
Du får närmare förklara hur en militär allians påverkar ett medlemslands ekonomiska utveckling.
Ja det behövs en buffertzon mellan ryssarna å USA, en form av demilitariseradzon, så dom kan käfta utan risk för krig, åtminstone behövs det för Europas säkerhet.
Men din agenda som går ut på att
bara NATO ska backa för att skapa denna buffertzon kan inte leda någon vart. Ryssarna måste göra lika och det visar de att de inte vill.
Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
Fast du vänder dig ensidigt mot USA's agerande i det, inte mot någon annan.
Så visst ska vi främja en utveckling som länderna själv vill ha, å det går inte när USA får inflytande över utvecklingen i länder som gränsar till Ryssland.., lika lite som det skulle fungera om ryssarna fick inflytande i länder, som gränsar mot USA.
Så när det gäller dessa i vår å ryssarnas närhet måste vi Europeer sköta det själva, då kan vi få ryssen att slapna av när hotet från USA inte längre finns.
På vilket sätt har USA utgjort ett hot mot Ryssland i de tre krig Ryssland utkämpat i Europa under 2000-talet?
Ett Europa där Ryssland står ensam med sin styrka törs jag inte tänka på hur det skulle påverkas.
Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
Här har vi någon som gått på Rysslands propaganda....
Varför ska ryssar bestämma vilken politisk riktning Georgien, Ukraina, Estland, Lettland eller Litauen ska gå? Det finns redan ett Ryssland för dem att bo i om de vill.
Slutligen, ska du fortsätta skriva i den här tråden så får du börja svara på de frågor du får.