Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Det försvar som vi behöver

I ett läge när tillståndet i omvärlden inger ökad oro saknar Sverige ett trovärdigt försvar. Men det går att göra något åt bristerna, skriver Johan Wiktorin.

axess.se/magasin/default.aspx
  • Tom Araya

Kungliga krigsvetenskapsakademien:

Incidenter Sverige 2008 ? 2015

26 februari, 2015 · 13 comments

in Försvar och säkerhet

Av Johan Wiktorin, avd I

Ryska flygplan och främmande undervattensverksamhet har fått en allt större uppmärksamhet de senaste åren. De större mediebolagen har ofta grafik för att presentera exvis observationer av eventuell undervattensverksamhet eller flygplansrutter.

kkrva.se/incidenter-sverige-2008-2015/

• Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-13 09:39:01 följande:

Det är f-n äcklande att läsa om hur alliansen hux flux vill satsa ännu mer pengar på försvaret än de sex mdr kr som regeringen nu avsatt. Alliansen har skurit och skurit i vårt försvar samt avskaffat värnplikten under de två mandatperioder de fick. Allt för att ha råd att sänka skatterna.

Hur har de mage att nu komma och yla om att sex mdr är för lite?!

s och m är lika goda kålsupare här. Båda har bidragit med kraftiga nedskärningar och båda har suttit i opposition och sagt att vi måste satsa på försvaret.

Faktum är också att 6 mdr kronor ÄR på tok FÖR LITE.
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-13 11:32:17 följande:
    Möjligt men efter alla skattesänkningar som alliansen drivit igenom med stöd av Sd har gjort det lite svårare att skjuta till mer pengar.
    Ja, det är en tokig prioritering. Men s höjer hellre skatten än plockar från andra håll till det klena tillskott till försvaret de vill ge och även det handlar om dåliga prioriteringar. Hade de förslagit det tillskott som verkligen behövs hade jag inte sagt någonting om skattehöjning.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-03-13 11:47:27 följande:
    Instämmer, men jag gillade vad jag hörde om nya farsvarsbudgeten, speciellt att nu ska pengarna åter gå till försvaret, å inte till krigande i utlandet.
    Tyvärr är det ju så att utlandsmission uppdraget påverkar försvarets inköp av materiel, så nu har vi en massa materiel som är jättebra under sådana uppdrag men mindre bra till att försvara Sverige med.
    ölburk2 skrev 2015-03-13 11:47:27 följande:
    Sverige ska enbart ha ett fösvar, å inte nån jävla låtsas invasionsarmé som ränner omkring på utländsk mark å fjäskar för NATO.
    Det vi har nu och som haft mycket fokus på utlandsmissioner kallas insatsförsvar.
    Invasionsförsvaret hade aldrig utlandsmission som inriktning.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!