Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
LÄS HELA BREVET: Rysslands Statsdumas Vädjan februari 2015
eublogg.wordpress.com/2015/02/09/dumans-propagandabrev-hotar-hela-europa-med-krig/
LÄS HELA BREVET: Rysslands Statsdumas Vädjan februari 2015
eublogg.wordpress.com/2015/02/09/dumans-propagandabrev-hotar-hela-europa-med-krig/
För drygt 10 år sedan steg jag som färsk Jas-pilot in på andra divisionen på F21 för att slutföra min Jas-utbildning och krigsplaceras där. Min elevkull var både den sista som utbildades för nationellt försvar och samtidigt den första som utbildades för internationella insatser.
www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/sluta-gaspa-at-oron-i-vara-grannlander/
Jag kan bjuda på denna:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11393707/Putin-could-attack-Baltic-states-warns-former-Nato-chief.html
Hela Västeuropas försvarsförmåga är i praktiken utraderad. Underfinansieringen är total.
Sverige skulle behöva öka sin försvarbudget från dagens 40 miljarder .. någonting ... till 76 miljarder för att ligga i nivå med de önskade försvarutgifterna inom Nato.
35 miljarder till. Bara sådär.
Men det är väl ungefär vad vi behöver skjuta till ändå, även om vi officiellt står utanför Nato.
.
Nya tider nu. Nya prioriteringar behövs.
SvD 11/2:
Drabbas Sverige av en allvarlig kris skulle människor bara klara sin självförsörjning i högst ett dygn. Den dystra analysen gör beredskapsansvariga i hela landet, i en enkätstudie.
www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-klarar-sig-inte-i-kris_4325495.svd
En privatperson med intresse för försvars- och säkerhetsfrågor ställde följande frågor till sin kommun:
"Då kommunen har ansvar för befolkningsskyddet vid ofred och katastrof ställer jag mig frågan hur det ser ut i vår kommun.
-Hur har kommunen planerat det för skyddsmasker för invånarna?
-Hur har kommunen planerat vattenförsörjning för invånarna vid längre strömavbrott i dagar?
-Hur ser kommunen på livsmedelsförsörjningen då affärerna endast har lager som räcker i 24-36 timmar."
Svaret han fick:
En ny tråd om våra styrande politikers prioriteringar:
Vad håller våra styrande på med egentligen...
Det här ska jag kolla upp om det är möjligt att se via internet-tv.
Producerat av Svenska Filmbolaget 2015