Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Sluta gäspa åt oron i våra grannländer
    Publicerad 08 feb 2015 07:18
    Läs fler krönikor! Här finns alla Carl Bergqvists krönikor!
    ANNONS:
    VECKANS wisdoms

För drygt 10 år sedan steg jag som färsk Jas-pilot in på andra divisionen på F21 för att slutföra min Jas-utbildning och krigsplaceras där. Min elevkull var både den sista som utbildades för nationellt försvar och samtidigt den första som utbildades för internationella insatser.

www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/sluta-gaspa-at-oron-i-vara-grannlander/

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-02-11 13:50:12 följande:

Jag kan bjuda på denna:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11393707/Putin-could-attack-Baltic-states-warns-former-Nato-chief.html

Hela Västeuropas försvarsförmåga är i praktiken utraderad. Underfinansieringen är total.

Sverige skulle behöva öka sin försvarbudget från dagens 40 miljarder .. någonting ... till 76 miljarder för att ligga i nivå med de önskade försvarutgifterna inom Nato.

35 miljarder till. Bara sådär.

Men det är väl ungefär vad vi behöver skjuta till ändå, även om vi officiellt står utanför Nato.
    .

Nya tider nu. Nya prioriteringar behövs.

Till att börja med måste vi skära av de kostnader försvaret har enbart av politiska beslut (för att det ska rulla pengar tillbaka till statskassan), sedan skulle jag vilja se en satsning på 100-120 miljarder årligen i tre år och för att inte stressa ihjäl organisationen placeras hälften av pengarna i en försvarsfond där de förräntas så att det gott och väl täcker inflationen. Försvaret disponerar över fonden i fem år, men måste motivera varje uttag. Efter de tre inledande åren sänks anslagen successivt för att om tio år stagnera runt 2,5% av BNP och där ska de så förbli.

Om jag sedan får drömma lite så skulle jag helst se en nordisk, nordvästeuropeisk eller Östersjö-allians. De nordiska länderna, Baltikum och några till....
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2015-02-12 08:30:40 följande:
    Vet inte om det jag länkar till är ett skämt eller ej.

Är det ett skämt så ligger det i tiden och är det inte ett skämt kan man se framför sig hur genusfiguren ligger i ett skyttevärn och analyserar huruvida den granaten och den kulan är maskulin eller feminin och vad den kunskapen skall vara bra för, förstår nog bara någon från Fi.
    Tyvärr är det inget skämt...

www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/malet-en-radgivare-i-gender-pa-varje-militar-enhet-i-forsvarsmakten/

www.6mannen.se/gender/

• Tom Araya

En blogg om i första hand försvars- och säkerhetspolitik

fredag 23 januari 2015

Gästinlägg: Försvarsmaktens skriande behov av forskning
    Mikael ?Duke? Grev är tidigare Gripenpilot i Flygvapnet (1995-2012) och driver bloggen http://30001ft.com med liknande innehåll som detta.
    --
    Försvarsmaktens skriande behov av forskning
    Sverige är högteknologiskt. Vi ligger långt framme på de flesta teknikområden och teknologin har tjänat oss väl. Framsyntheten att satsa på avancerad teknik har varit en definitiv framgångsfaktor för vårt välstånd. Samtidigt har Sverige långt ifrån en kultur där att stupa i strid är ärofyllt eller som glorifierar kamikazebeteende. Svenskar är måttfulla och säkerhetsmedvetna så till den milda grad att det finns dem som förväntar sig att arbetsmiljölagar ska gälla även i krig. Detta sätter krav på kvaliteten på vårt försvar.

Utdrag ur texten:

Forskning och teknikutveckling
    FoT är anslag 1:5 i Försvarsmaktens budget. När Försvarsmakten med ständigt minskade anslag har tvingats hyvla funktioner för att betala skogsbränder, ockerhyror och regeringsflyg så har FoT få stå tillbaka. Rejält.

wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/01/gastinlagg-forsvarsmaktens-skriande.html
  • Tom Araya

En privatperson med intresse för försvars- och säkerhetsfrågor ställde följande frågor till sin kommun:

"Då kommunen har ansvar för befolkningsskyddet vid ofred och katastrof ställer jag mig frågan hur det ser ut i vår kommun.

-Hur har kommunen planerat det för skyddsmasker för invånarna?

-Hur har kommunen planerat vattenförsörjning för invånarna vid längre strömavbrott i dagar?

-Hur ser kommunen på livsmedelsförsörjningen då affärerna endast har lager som räcker i 24-36 timmar."

Svaret han fick:

• Tom Araya

Det här ska jag kolla upp om det är möjligt att se via internet-tv.

Studio Axess - Johan Wiktorin
    Allt spändare säkerhetsläge
    Ryssland rustar upp i stor skala. Det är krig i Ukraina. Läget runt Östersjön blir alltmer spänt. Vad betyder utvecklingen för Sveriges säkerhet? Vad ställer den för krav på vårt försvar? Programledaren PJ Anders Linder samtalar med Johan Wiktorin, vd i underrättelseföretaget Brqthrough och ledamot av Kungl. Krigsvetenskapsakademien.

www.axess.se/tv/program.aspx

Producerat av Svenska Filmbolaget 2015

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!