Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 20:50:23 följande:

@Tom Arya

Är du helt säker på art USA/NATO inte har ett skit med vår "relation" till Ryssland att göra.

Det beror på hur du menar. Ryssland kanske agerar som de gör p.g.a något som har med USA/NATO att göra, men det är då ur deras synvinkel, objektivt har jag svårt att se kopplingen.
    Kan du peka på något medvetet agerande från USA/NATO som kan vara en legitim förklaring till Rysslands agerande i Europa?
    Tycker du att länders val att samarbeta eller gå med i NATO är något som Ryssland ska styra?

Jag tror att Ryssland är intresserade av vad vi har för relation till NATO och USA.

Det råder ingen som helst tvivel om, men frågan är vad som är legitimt i agerande p.g.a. detta.

Hur vi ser på USA påverkar hur vi ser på Ryssland. Och väldigt många andra länder.

Inte nödvändigtvis. Man måste inte välja ett av dessa läger att stödja till 100%.
    Sverige har hittills varit rätt bra på att gå sin egen väg och göra sina egna val. Självklart inte helt opåverkade utifrån, men påverkan har även den varit ett eget val.

Javisst kan jag lägga ned diskussionen, om ingen vill diskutera så måste jag ju det.

Du får förklara hur det är relevant för diskussionen, vilket jag hittills inte sett, bara försök att försvara Ryssland med vad USA/NATO gör utan tydlig relevans.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

Det är inte kommunism Putin vill ha tillbaka, det är Sovjetunionens maktställning internationellt som tycks locka.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

Tom Araya skrev 2015-03-01 21:09:00 följande:
    Det är inte kommunism Putin vill ha tillbaka, det är Sovjetunionens maktställning internationellt som tycks locka.
    Tillägg:
    När Ryssland var svagt var de västvänliga och samarbetsvilliga, detta har de allt mer gått ifrån i takt med den egna ekonomiska utvecklingen.
    ...men detta kanske också är USA/NATO's fel...Obestämd

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
    Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
    Jag är inte helt säker på det....känns lite som att de känner efter och väntar på att en fot ska sättas ner med kraft, DÄR går gränsen.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 14:59:09 följande:
    Knappt några av de forna sovjetrepublikerna var egna länder innan sovjets tillkomst. Knappt har de varit de heller. Eventuellt någon gång på medeltiden. De har tillhört olika maktkonstellationer i Europa och Asien.
    Vill områdena vara självständiga nu så är det väl upp till dom. Vissa områden har ju stor etnisk sammanhållenhet. Men om några mindre områden med mest ryssar vill tillhöra Ryssland igen så kan de väl få det. Varför inte?  Om de inte varit ett eget land sedan 1100-talet (som Georgien), men tillhört Ryssland i hundratals år så kanske det känns mest naturligt?
    Mer intressant är väl om det varit ryskt före ryska revolutionen och hur länge.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:37:21 följande:
    Du fattar inte. Jag legitimerar inget. Jag skriver ju exakt som du fast åt andra hållet; bara för Ryssland gör fel betyder inte det automatiskt att deras motståndare gör rätt-
    Vilka är "motståndare" och vilka fel gör de, enligt dig?
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 19:08:57 följande:
    Fel nej. Var och en är väl ansvarig för sina egna handlingar. Men saker och ting hänger ju ihop.

Problemet för USA är väl att Ryssarna ofta har en annan position i utrikespolitiken.  De vill såklart inte bli utmanade. De vill att de ska vara som de andra europeiska lydstaterna som aldrig opponerar sig.
    Det är inte sant att ingen i Europa opponerar sig, det sker ständigt, men mycket ses mellan fingrarna med av det enkla skäl att det inte har med Europa att göra.
    Eftersom Ryssland och USA inte har mycket med varandra att göra heller så förstår jag mig inte på hur man kan få USA att bli inblandade i dessa europeiska konflikter.

Jag har också svårt att se hur det skulle påverka vår säkerhet eller vad Ryssland kan tänkas ha för planer vad det gäller sina närmsta grannar.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:24:33 följande:
    men jag skrev också att om vissa områden vill tillhöra Ryssland, kan de inte få det då? Varför inte i så fall?
    Områden vill ingenting, det är människor som vill, i det här fallet ryssar. Det finns redan ett Ryssland för ryssar att bo i, om inget annat land duger.
    Varför skulle ett land som Georgien, Ukraina eller Litauen släppa till områden till Ryssland?
  • Tom Araya
    audio skrev 2015-03-02 22:48:25 följande:

Sverige är redo år 2028 Glad om jag nu inte missminner mig.
    Det är även då jorden kommer att gå under haha

Inte ens 2028 lär vi vara redo, om det inte satsas på försvaret och någon sådan vilja hos våra styrande har vi inte sett än.
  • Tom Araya
    audio skrev 2015-03-02 23:27:22 följande:
    Ne och det innebär att vi måste alliera oss.
    Inte ens det räcker. Vi måste både och.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!