Missermajser skrev 2014-11-12 17:00:59 följande:
Lite svårtolkad bild måste jag säga! Jag saknar nog den insikt du söker här.
Första alternativet för tolkning är ju att väldens bärs upp av krig samt att det finns en konstant hotbild. Fred är i så fall beroende av omslutande våld som bevakar freden mot det "naturliga krigstillståndet". Lite som en kristen syn om att människan har en inneboende ondska och konkurrensbenägenhet i sin natur.
Min tolkning av bilden:
Soldater strider (undre delen) för att du ska få uppleva fred och frihet (övre delen) eftersom det alltid finns de som hotar den.
Krigsmakten finansieras väl av av beskattningen på varor och tjänster så som den alltid gjort. Den huvudsakliga summan kommer väl då från de största producenterna. Idag har vi en stor del globala producenter och färre lokala som behöver skydd på hemmaplan. Nationellt skydd är ju egentligen då inte något som ligger i deras intresse längre utan frågan är mer av folkligt intresse och denna del utgör kanske inte den betydande summan av ekonomiska medel för ett sådant
Vilka ska konsumera producenternas produkter?
Med egen försvarsindustri stannar mycket av produktionen och skatteintäkterna i landet och med en försvarsmakt värd namnet finns ekonomisk möjlighet till egen försvarsindustri.
Hotbilden bör nog förtydligas och göras begriplig för att ge någon vettig åsiktsmässig uppslutning. Jag kan inte säga att jag förstår den i ideologiska termer.
Kan man centrera sanningen runt ett nav och vad är då navet?
Poängen med säkerhets- och försvarspolitik är att det inte behövs någon hotbild, för det är för sent att bygga upp en förmåga när hotbilden kommer. Försvarsförmågan måste vara konstant.