Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fortsättningen på det som jag länkat till i inlägg #426 och 428...

Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten - del 3 (Uppdaterat 11/2 20.50)

Som synes av såväl siffrorna som jag presenterade i del 1 och utdragen ur årsredovisningarna presenterade i del 2, har det varit en tydligt vikande trend i flygtidsproduktionen för alla flygslag. År efter år har man underskridit uppsatta målsättningar. Målsättningar som därtill flera gånger kommit att sänkas under årets lopp. Den upparbetade kompetensskulden är minst sagt katastrofal.

wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/02/vikande-trend-och-kompetensskuld-i_10.html
  • Tom Araya
    turbansmurfen skrev 2014-02-11 21:51:21 följande:
    Tja, som fd hemvärnssoldat (13 år i HV fick räcka) så kan jag väl enkelt säga att yrkesarmén är hemvärnets död. Det finns ingen rekryteringsgrund sedan värnplikten försvann, och de soldater som kommer direkt från GMU har som mål att bli yrkessoldat, eller så vill de bara ha GMU som en "merit" för att söka sig till jobb som polis o väktare... Dessutom är GMU:are långt ifrån färdiga soldater, deras utbildning duger inte ens till för att de ska duga som bevakningssoldater i HV.
    Det håller jag med om helt och hållet, kommer bli ett stort problem snart, om inget görs åt saken.

Det enda Hv har att hoppas på i nuvarande läge är att fd GSS/K- och GSS/T-soldater söker sig till Hemvärnet när de ledsnat på tillvaron som FM-anställd.

Dock har jag hört talats om en vidareutbildning med inriktning på hemvärnet, hoppas det blir verklighet.
  • Tom Araya

Ytterligare artiklar i ämnet personalförsörjning för Försvarsmakten....

Personalförsörjningen Del 27
    Svenska Dagbladet har annonserat ett större granskningsarbete av försvaret under våren. Första granskande artikeln kom idag och handlade om personalförsörjningen, närmare bestämt hur det går med att rekrytera och behålla soldater och sjömän i det nya systemet.

kkrva.se/personalforsorjningen-del-27/comment.../#comment-15608

kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-me.../

Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja

Sju av tio soldater som har gjort det nya svenska försvarets grundläggande militärutbildning lämnar sina uppdrag i förtid

- See more at: kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-me.../#sthash.fG22P3AW.TIEPC5Bo.dpuf
    Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2014-02-13 07:28:46 följande:
    Det borde inte vara så märkvärdigt att höja lönen för soldaterna, just på grund av att det inte handlar om så väldigt många personer.
    Med tanke på att....
    Försvarsmakten har sparkrav Yrkesförvaret har blivit dyrare än beräknat Regeringen inte verkar villiga att skjuta till mer pengar ...så skulle jag säga att du nog kan glömma det.
  • Tom Araya
    Simon 681 skrev 2014-02-13 09:27:01 följande:

Det är ju lite klumpigt när ett sämre försvar inte blir markant mycket billigare, men är det inte så, med handen på hjärtat att ett Sverige som satsar allt på försvar bara förlorar lite långsammare än ett Sverige som ignorerar försvar i händelsen av ett nytt storkaligt krig i Europa?
    Jo, så är det om storskaligt krig är/blir ett faktum, men innan dess har du ju försvarsförmågans avvärjande effekt.
    Ju mer det kostar att gå in i våldskonflikt med vårt land, desto mindre risk att någon väljer den vägen.
    Simon 681 skrev 2014-02-13 09:27:01 följande:
    USAs tekniska överlägsenhet och yrkesarme är sådan att den sida som USA är på vinner alla krig där ett invasionsförsvar skulle komma in i bilden. Billgare då att slicka lite jänkarröv och utbilda en handfull soldater till att vara ersatsinfanteri i deras krig. De kan hävda att det är en multinationell insats när åtta andra länder skickar en hanfull soldater var och de kommer ihåg vilken sida vi står på. 
    Du pratar om Nato-medlemskap!? Det ger självklart en högre styrka men är inte gratis. Påtryckningar eller visst tvång att delta i Nato-operationer kan också bli en konsekvens av fullvärdigt medlemskap, till skillnad mot det frivilliga samarbete och samverkan Sverige har idag med Nato.

Jag har svårt att ta ställning i Nato-frågan, men en sak står klart, det ersätter inte egen försvarsförmåga.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!