Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Dansar alltid nykter skrev 2016-12-15 10:54:57 följande:

Du har ju fel, finns ingen som har förtryckt sina medborgare så mycket som nationalstaten.

Via självutnämnda kungar, diktatorer eller för den delen folkvalda parlament.

Lösningen för att ge människor frihet är alltid att inskränka staten makt.

Människan är rätt bra på att förtrycka även utan statens inblandning. Den som vill förtrycka skapar sig makt och den svage står själv och har inget att sätta emot i ett samhälle utan statlig makt.
  • Tom Araya
    Start Nyheter
    Sverige uppmanas att höja försvarsutgifterna

EU-toppmötet uppmanade på torsdagen EU-länderna att öka försvarsanslagen och samordna inköp och forskning av försvarsmateriel. EU tryckte på att medlemsländerna bör titta på Natos mål med att försvarsutgifterna ska uppgå till 2 procent.

www.di.se/nyheter/sverige-uppmanas-att-hoja-forsvarsutgifterna/

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-15 12:32:54 följande:

Du missar helt och hållet vad jag åsyftar och det tycker jag nog att du ska vara glad över annars hade man som ensam individ känt sig fullständigt hjälplös. Wikileaks är inte ens toppen på isberget.
    Det handlar inte så mycket om krig som det handlar om att manipulera mänsklighetens utveckling en liten bit i taget.

i-o skrev 2016-12-15 12:44:17 följande:
    Det finns bekväma svar och det finns de svaren som de allra flesta avfärdar som foliehatteri och det är också det främsta verktyget som gör propagandan och aktionerna så framgångsrika.

Ni har lagt fram krigsprovokationer som avses främja inhemsk vapenproduktion som ett exempel. Det är riktigt. Men det finns mycket, mycket mer. Saker som hör hemma i mardrömmar men som är en verklighet dold bakom myntade begrepp som foliehatt och olika former av filmatiseringar som sker genom Hollywood för att få allmänheten att dra kopplingar till filmer istället för verkligheten.

Det är så fantastiskt enkelt att se igenom när man väl börjat tvivla.
    Vad babblar du om?

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:36:32 följande:
    Klart dom globala landsgränserna suddas ut allt mer, det är däför vi behöver flytta ner viss typ av makt närmare invånarna.

Närmare än kommunfullmäktige?
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:36:32 följande:
    Men dom globala frågorna dom måste styras centralt och i samförstånd/samarbete med övrig Världen, och så ser vi att det görs alltmer.
    Det här blir glasklart, för alla som inser att vi idag och iframtiden kommar att tvingas lösa globla problem, och då fungerar såklart det inte att stänga in sig bakom några landsgränser.
    De länder som kommer att försöka med det, dom kommer att bli övergivna av övriga världen, och snabbt inse att även dom behöver delta.

Men det kommer att ta tid, och vi kommer att drabbas av bakslag, men utvecklingen kommer aldrig gå att stoppa över tid.
    Jag varnade för att släppa in länder med liten erfarenhet av demokrati i EU, som de forna öststatsländerna, och jag fick rätt, dom är inte mogna för en demokrati än.
    Inte ens Polen tycks kunna hantera en demokrati, vilket t.o.m jag trodde, men där hade jag fel, dom vill ha en ledare att tillbedja, och slippa ta något eget ansvar.
    Du väljer att helt bortse från väsentliga orsaker till och funktioner av att avgränsa områden från varandra. Vem styr eller administerar ett område och hur stort är det/långt sträcker det sig? Vem styr eller administerar området brevid och hur stort är det/långt sträcker det sig?
    Du pratar om att föra makten närmare invånaren, men avståndet till makten förutsätts av gränser, annars flyttar du makten bortåt.
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:44:44 följande:
    Gränser är enbart ett påhitt av maktgiriga människor, och för oss gräsrötter är dom enbart ett problem, inte en enda fördel kan hittas med gränser som förhindrar människor att röra sig, arbeta, utbilda, bosätta, umgås fritt, och det finns massor med andra saker som är till nackdel för oss gräsrötter med detta galna gränsdragande.

Och det är ett system som aldrig nånsin fungerat, det har enbart lett till oräkneliga krig mellan makthavare, och krigen är framvingade av dom, där vi gräsrötter tvingats offra våra liv för ett fåtal makthavare.
    Och vad har vi fått ut av det, inte ett skit, bara en massa elände som sen vi själva tvingats försöka reda upp, medans makthavarna kunnat leva gott.

Så leve globaliseringen, det är den enda garanten för freden i framtiden, då den skapar possitiva beroenden som omöjliggör ett krigande som en lösning.
    Det här är bara skitsnack alltihopa!

Om man tar USA som exempel...
    Vilka effekter skulle det få för presidentens makt och makten närmare folket om alla USA's delstatsgränser upphörde och därmed även delstaterna upphörde existera?

Har det någonsin funnits ett gränslöst system man kan hänvisa till som bättre fungerande än dagens system med indelade nationer?

Har du några som helst funderingar och lösningar för hur världen ska fungera utan gränser och vem som ska styra vad, vilken ekonomi ska gälla var o.s.v?

Jag har mycket svårt att se att skulle kunna finnas en världsordning som helt kan förhindra krig och med säkerhet så har man krigat långt före det att man hade delat in landområden.

Se på Israel, har de icke fastställda gränserna förhindrat eller skapat konflikt?

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-18 02:11:55 följande:
    Jag babblar inte. Jag skriver. Kan du inte separera olika koncept?
    En massa text som jag inte vet vem det är riktat till eller avses vara argument mot.
    i-o skrev 2016-12-18 02:11:55 följande:
    I övrigt kan du inte ta Israel som ett exempel eftersom de "fick" landet av USA utan att landet var USAs att ge. Det är inte så konstigt att det är en konflikt när judendom dessutom är något man föds in i.
    Det var Storbritannien och FN, inte USA.

Såklart kan jag använda Israel som exempel eftersom det i tråden påtalats att det är positivt och fredsfrämjande om gränser saknas.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-18 10:56:45 följande:
    Närmare folket och i ett samarbete som genom nätverk är hopkopplat globalt , jag ser ingen anledning till att det just ska vara ett system vi använder idag, nytänk behövs.

Om allt annat du skriver.

Du är fast i ett föråldrat tänk som bara vill bevara det gamla, ett system som bevisligen aldrig har fungerat, och som lett till att vi idag har en enormt splittrad värld med gigantiska klyftor i välfärden.
    Det är så idiotiskt och felaktigt utformat, så att trots vi idag producerar mer mat och produkter och är rikare än nånsin tidigare, så duger vi inte till att dela med oss till de som helt är utan välfärd.
    Vi är så girga och snåla, att vi heller slänger bort överproduktionen och överflödet, än delar med oss av det.

Men det finns ljus i mörkret, och jag förstår att du ogillar det, du är upenbart rädd för friheten och ett system som på allvar är till även för oss gräsrötter.
    Du vill sitta tryggt i ditt hörn av Världen, övervakad och skyddad av makthavarna, så att ingen annan stör dina värderingar.

Men jag kan garantera dig, vi vanliga gräsrötter vill inte ha det så, inte nånstans på Jorden vill vi ha det så, vi vill kunna röra oss fritt, och att makthavarna gör det vi väljer dom till.
    Nämligen att vara det serviceorgan vi önskar oss, så att vi får den välfärd vi är förtjänta av.
    Det är vi som gör jobbet, och då ska inte makthavare bestämma hur vi använder oss av det vi arbetar upp.
    Dom ska enbart skapa förutsättningarna, och inte roffa åt sig och begränsa oss arbetare och företagare.

Och som sagt det blir allt ljusare och ljusare i mörkret, varav globalisering en del av det, och den kommer ge oss det vi vill ha.
    Den sköter sig sig själv, den driver på, och det kan ingen stoppa, den kommer att förändra hela Världen över tid, oavsett vilka som styr.

Bakslag kommer det att bli, av samma anledningar som du vurmar för, nationalister, protektionister och extremister av både religiösa och politiska åskådningar kommer att bli livrädda för att bli av med sin makt, och dom kommer att försöka förhindra den utveckling som går allt fortare nu.

Och vi har redan kommit så långt, att globaliseringen nu sköter sig själv, den går inte längre att stoppa, så du har bara att inse fakta.
    Världen kommer att förändras från små slutna områden, till att bli en gemsam yta vi alla kan röra oss fritt över.
    Där de styrande behövs för att skapa de förutsättningar vi behöver för att den välfärd vi jobbar upp, ska fördelas ut till alla.
    Ett rent serviceorgan som inte begränsar, utan organiserar och uppfyller de krav vi framför.
    Inga konkreta förslag på hur det ska fungera och hur problemen löses alltså!? Jag är alltid skeptisk till förändring när de som propagerar för den inte har analyserat och räknat utan bara tycker att förändring vore bra, det här är inget undantag.
    Inte heller har du i tillräckligt hög grad analyserat orsaker till problem som uppstått i det moderna samhället utan tar det för givet att det måste vara gränser...

Som sagt, människa har krigat i minst 10 000 år, vilka gränser fanns då? Är gränser trots allt inte något man skapar, precis som djur skapar gränser för sitt revir? Hur undviker man det?
  • Tom Araya

Tanken om det gänslösa samhället är inte riktigt relevant i tråden då ett  sådant i så fall ligger längre fram i tiden och försvar handlar om nu och 30 år frammåt.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-20 10:31:28 följande:
    Jasså, säg det till företagen, Världen skulle inte ens fungera utan Nätet idag.
    Det skulle bara ta timmar innan ett kaos bröt ut, om Nätet stängdes ned, men som tur är, så går det inte längre.
    Ja, precis, det blir kaos.
    Världsmedborgare skrev 2016-12-20 10:31:28 följande:
    ...men som tur är, så går det inte längre.
    Det finns nu så många backup-vägar som omöjliggör det, både via fiber och via satellit, och dom blir allt fler.
    Såklart det går att stänga ner nätet.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-20 10:27:16 följande:
    Vanligt folk vill inte bråka och kriga, dom vill samarbeta och leva fria tillsammans över gränserna.
    Folk har alltid värnat om vad de tycker är deras och tagit strid för det om det behövs. Likaså kommer det alltid att finnas de med tveksam moral och som vill göra det enkelt för sig genom att ta från andra och använda våld mot den som motsätter sig.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 11:50:59 följande:
    Det beror på vad du menar med det, så förklara gärna vad du avser med att stänga ner Nätet.
    Genom att förstöra eller störa ut tillräckligt många av de mer betydelsefulla knutpunkterna, alternativt göra dem strömlösa, samt massiva cyberattacker mot allt man inte kommer åt den vägen, något säkert flera av de mäktigare ländernas militära underrättelsetjänster redan har planer för.
    Likaså kan egna satelliter stängas ner eller att man begränsar åtkomsten för dess funktion och även störa ut eller förstöra andras satelliter.

Bl.a. har man gjort både tester, beräkningar och taktikplaner för att använda kärnvapen till att slå ut datoriserad utrustning. Möjligt är även att utveckla kärnvapen specifikt för sådana ändamål.

Ytterligare sätt är att stänga ner så mycket distrubition av den information internet innehåller som man kan komma åt, så att internet blir tomt.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!