Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:36:32 följande:
Klart dom globala landsgränserna suddas ut allt mer, det är däför vi behöver flytta ner viss typ av makt närmare invånarna.
Närmare än kommunfullmäktige?
Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:36:32 följande:
Men dom globala frågorna dom måste styras centralt och i samförstånd/samarbete med övrig Världen, och så ser vi att det görs alltmer.
Det här blir glasklart, för alla som inser att vi idag och iframtiden kommar att tvingas lösa globla problem, och då fungerar såklart det inte att stänga in sig bakom några landsgränser.
De länder som kommer att försöka med det, dom kommer att bli övergivna av övriga världen, och snabbt inse att även dom behöver delta.
Men det kommer att ta tid, och vi kommer att drabbas av bakslag, men utvecklingen kommer aldrig gå att stoppa över tid.
Jag varnade för att släppa in länder med liten erfarenhet av demokrati i EU, som de forna öststatsländerna, och jag fick rätt, dom är inte mogna för en demokrati än.
Inte ens Polen tycks kunna hantera en demokrati, vilket t.o.m jag trodde, men där hade jag fel, dom vill ha en ledare att tillbedja, och slippa ta något eget ansvar.
Du väljer att helt bortse från väsentliga orsaker till och funktioner av att avgränsa områden från varandra. Vem styr eller administerar ett område och hur stort är det/långt sträcker det sig? Vem styr eller administerar området brevid och hur stort är det/långt sträcker det sig?
Du pratar om att föra makten närmare invånaren, men avståndet till makten förutsätts av gränser, annars flyttar du makten bortåt.
Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:44:44 följande:
Gränser är enbart ett påhitt av maktgiriga människor, och för oss gräsrötter är dom enbart ett problem, inte en enda fördel kan hittas med gränser som förhindrar människor att röra sig, arbeta, utbilda, bosätta, umgås fritt, och det finns massor med andra saker som är till nackdel för oss gräsrötter med detta galna gränsdragande.
Och det är ett system som aldrig nånsin fungerat, det har enbart lett till oräkneliga krig mellan makthavare, och krigen är framvingade av dom, där vi gräsrötter tvingats offra våra liv för ett fåtal makthavare.
Och vad har vi fått ut av det, inte ett skit, bara en massa elände som sen vi själva tvingats försöka reda upp, medans makthavarna kunnat leva gott.
Så leve globaliseringen, det är den enda garanten för freden i framtiden, då den skapar possitiva beroenden som omöjliggör ett krigande som en lösning.
Det här är bara skitsnack alltihopa!
Om man tar USA som exempel...
Vilka effekter skulle det få för presidentens makt och makten närmare folket om alla USA's delstatsgränser upphörde och därmed även delstaterna upphörde existera?
Har det någonsin funnits ett gränslöst system man kan hänvisa till som bättre fungerande än dagens system med indelade nationer?
Har du några som helst funderingar och lösningar för hur världen ska fungera utan gränser och vem som ska styra vad, vilken ekonomi ska gälla var o.s.v?
Jag har mycket svårt att se att skulle kunna finnas en världsordning som helt kan förhindra krig och med säkerhet så har man krigat långt före det att man hade delat in landområden.
Se på Israel, har de icke fastställda gränserna förhindrat eller skapat konflikt?