Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Rysk skugga över Gotland

SAMARBETE SOM MOTVIKT Ryssland vill försöka behärska Östersjön, på samma sätt som i Svarta havet. Försvaret av Gotland och nordiskt-baltiskt säkerhetssamarbete är avgörande faktorer som motvikt till ryska ambitioner. SvD besökte en anfallsövning på ön tillsammans med två generaler som gav denna samstämmiga bild av det skärpta säkerhetsläget.

www.e-pages.dk/svenskadagbladet/48962/article/544992/8/5/render/
  • Tom Araya
    SVT Forum "Försvaret saknar 6,5 miljarder?
    18 min

www.svtplay.se/klipp/12602676/forsvaret-saknar-65-miljarder

Sverige
    ÖB: Tre viktiga vapensystem riskerar att urholkas
    Luftvärn, övervakningssystem för hav och luft, och ett ledningssystem riskerar att få en ?kraftigt urholkad förmåga? om försvaret inte får tillskottet på 6,5 miljarder kronor. Det står klart efter ÖB Micael Bydéns möte med försvarsutskottet.

www.dn.se/nyheter/sverige/ob-tre-viktiga-vapensystem-riskerar-att-urholkas/
  • Tom Araya
    2017-02-23 17:21

Regeringen drog in 900 MSEK från försvarsbudgeten 2016
    Regeringen drog in ("indragning") 900 MSEK från försvarsbudgeten 2016. För att låtsas ha en högre budget anslogs pengar till internationell verksamhet man visste man inte skulle ha, och dessa pengar drogs sedan in och återfördes till staten. Pengarna gick inte över till andra nödvändiga delar för försvaret utan snyggade istället till statsbudgeten. Det innebär att tillskottet för nationellt försvar från internationella insatser enligt försvarsbeslutet 2015 i stort sett utplånats.

cornucopia.cornubot.se/2017/02/regeringen-drog-in-900-msek-fran.html
  • Tom Araya
    Clodius skrev 2017-03-13 21:11:27 följande:

Generellt bra att regeringen så saktelga återupprättar försvaret, som ju i praktiken avskaffades av alliansregeringen. Det är nog nödvändigt att ta det stegvis- Kastade man pengar över ÖB, skulle det nog bli ganska ineffektivt. rekord i hyckleri har Liberalerna, som idag försöker framstå som försvarsvännerna framför andra - glöm inte att det var de som avskaffade värnplikten och drog ner på försvaret för att förverkliga de horribla "jobskatteavdragen"!

Om försvaret återupprättades vore det positivt, men jag kan ännu inte se det och några beslut på det finns inte. Fortfarande saknas full finansiering av beslutade insatsorganisation 14, vilken i sig är en oerhört klen organisation för försvar av vårt land.
    Du har också fel i att alliansregeringen avskaffade försvaret då försvarsbeslut fattas av riksdagen och samtliga försvarsbeslut från 1994 till 2015 har varit katastrofala för vår försvarsförmåga. Ansvaret ligger alltså på alla i riksdagen som röstat för respektive försvarsbeslut under perioden.
  • Tom Araya

En tidigare värnpliktsmotståndare berättar något tänkvärt för de unga idag när värnplikt åter blivit aktuellt...

Alla ville inte göra lumpen förut heller
    Krönika

Jag kommer ihåg att det var kallt i Karlstad den 22 februari 1990. Ingen snö såvitt jag minns, men kallt. Jag var 17 år och klev av bussen på kaserngården.

www.ekuriren.se/eskilstuna/alla-ville-inte-gora-lumpen-forut-heller/

• Tom Araya

Brittisk rapport om Rysk militär förmåga:

Assessing Russia´s Power: A Report
    Main content

Feb 2017

This report gauges Russia's current power by reviewing its capabilities, intentions and other factors in nine key areas. The latter include 1) the Russian military's conventional and nuclear capabilities; 2) the country's economic strengths and weaknesses, particularly in the military sphere; 3) Moscow?s soft power in the post-Soviet space and beyond; 4) the normative dimensions of Russia?s global influence; 5) the domestic challenges to the country?s strength, and much more.

Download
    English (PDF, 47 pages, 1.21 MB)
    Author
    Bettina Renz, Pavel Baev, Julian Cooper, Richard Connolly, Tracey German, Victoria Hudson, Valentina Feklyunina, Natasha Kuhrt, Hanna Smith, (Editors: Natasha Kuhrt, Valentina Feklyunina)
    Publisher
    British International Studies Association
    Newcastle University, King's College London
    Copyright
    © 2017 British International Studies Association. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License

www.css.ethz.ch/en/services/digital-library/publications/publication.html/7a76f604-bfe4-4491-a3d9-065fd3a56416

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!