Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

i-o skrev 2016-12-09 11:17:30 följande:

Onödigt att rusta. Blir det krig får vi mobilisera dalkarlarna och högafflarna. Det har funkat förr.

Funkade bra under VK2?

I annat fall förespråkar jag helt automatiserat robotförsvar längs alla kustremsor. Skenattakerar t.ex. ryssen då, som de brukar blir de nedskjutna och vi har bara att meddela att det skedde automatiserat försvar mot ett registrerat hot.

Finns en del problem att lösa med automatiserade grejer...
    -Laddning och underhåll.
    -Fast eller rörlig? I första har du problemet skydd, det andra hur automatiserade grejerna ska rlöra sig och i vilken terräng.
    -Hur undviker man att automatiserade system verkar mot våra egna?
    -Försvar när fienden lyckas ta sig förbi och landa innåt land?

Dessutom är det väl bättre att Bofors sponsrar egna landet än skeppar skit till diktaturer?

"Sponsrar"? Bofors är ett privat bolag som precis som alla andra vill ha en vinst på sin produktion och försäljning, annars lägger de ner.

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-09 19:02:07 följande:
    Under WW2 var väl Sverige skenbart neutrala ändå.
    Tillräckligt neutrala för att inte ha någon/några bundsförvanter som hade ställt upp för Sveriges försvar.
    Laddning går att automatisera och underhåll kan vara något man sätter värnpliktiga på att göra. Ett robust system ska inte kräva underhåll. Det är full möjligt att bygga med vatten och fuktavvisande nanomaterial. 
    Jag har hittills inte sett något automatladdat robotsystem och robotsystem är per automatik mer underhållskrävande, mindre robusta och har kortare livslängd än motsvarande eldrörssystem.
    Rörlig är inte direkt något som kan krävas av ett system som är autonomt.
    Varför inte? Det främsta skälet efter ekonomi till att skrota det fasta kustartilleriet var att fasta anläggningar kan kartläggas och då är lättare att lokalisera och slå ut.
     Det är också meningslöst att särskilja på fiende och vän eftersom kränkning kan ske av båda parter. Ett absolut försvar kräver att systemet är absolut. Finns det en override kan det renderas verkningslöst och det är inte så som automatiserade system ska fungera. Realtids sync mot försvarets enheter kan möjligtvis fylla funktionen, men även sådant går att spoofa med största sannolikhet.
    Syftet måste vara att göra landytan ovärd att inta för motståndaren skulle lida så mycket förluster att det inte blir försvarbart att anfalla ö.h.t.
    Såklart det inte är meningslöst att skilja på vän och fiende eftersom det dels handlar om liv och dyrbar materiel, men också resurser för vårt försvar. Det är liksom kontraproduktivt att slå ut sina egna enheter.

Det finns åtminstone ett känt exempel på olycka vid bruk av liknande system och det var när ett när-lv-system på ett amerikanskt fartyg öppnande eld mot ett av sina egna fartyg intill. Därefter har man ändrat säkerhetsrutinena för systemen och kontroll för automatiskt/manuellt läge.
    Bofors är placerat i Sverige, det ligger i deras intresse att vid krig kunna bibehålla sin egen produktion. Annars: någon form av protektionism? Hård beskattning för export o.s.v. kan göras.
    Tänk efter...varför producerar ett företag? Varför vill ett företag finnas och vara verksamt? Välgörenhet? Vem tar kostnaden?

• Tom Araya
    Must-chefen: Ständiga attacker från Ryssland
    Publicerad 11 dec 2016 kl 22.15

Sverige utsätts ständigt för påverkansattacker från Ryssland.

Det säger Must-chefen Gunnar Karlson i SVT:s Agenda.

? Det är ofta inte den enskilda påverkansoperationen som gör den största skadan. Det riskerar att leda till en allmän misstro mot information, säger han.

www.expressen.se/nyheter/must-chefen-standiga-attacker-fran-ryssland/

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-12 16:14:21 följande:
    Om du inte har fantasin att föreställa dig något sådant så då är det ju sak samma att diskutera saken och jag förmodar att det har sina förklaringar varför de är konstruerade så.
    Robotar är både dyra och relativt känsliga, så än så länge kommer det att vara mycket hantering för hand. Men vi får se hur framtidens utveckling ser ut.
    Du förutsätter fortfarande att någon har den önskan. Jag tycker du låter paranoid.
    Ska man ha någon försvarsförmåga så måste man förutsätta sådant och skälet till att man bör göra det är att man aldrig kan veta vad som händer framöver. Läget kan ändras oerhört snabbt och bli väldigt otrevligt.
    Utan vänner kan man betrakta alla som fiender eller så kan man betrakta alla som vänner. Vilket av dessa scenarion är en värld du helst lever i? Jag vet vilken jag föredrar.
    Hur mycket värde har ett liv för en tredjepart? Du verkar likställa materiel med liv i övrigt det tycker jag låter vansinnigt intressant, berätta mer om det.
    Våra egna soldater, fartyg och flygplan borde rimligtvis betraktas som vänner va!?

I övrigt är det inte så enkelt som du vill få det till. Fiender är de som skadar/vill skada oss. De flesta är nog sådana att de varken skadar oss eller hjälper oss om någon annan vill oss illa.

Materiel kostnad för försvar och krig kan man inte bortse ifrån eftersom det är resurser som är begränsade och kostar pengar. Vore det inte så vore det lätt för Sverige eller vilket land som helst att ha ett starkt försvar utan att prioritera bort annat vi behöver lägga skattepengar på.
    Är det kontraproduktivt att tillse att något inte faller i orätta händer?
    Du har redan fått svar och du kan bemöta det istället för att göra en ny fråga som inte ens är relevant i förhållande till frågan om det är bra med stor risk att våra egna skadas av våra egna vapen.
    För att diskutera krig verkar du ovanligt oinsatt om historien trots att du kan ge ett konkret exempel på en olycka.
    Det har skett mängder av olyckor i krig ja, men förluster ses alltid negativt, så varför ska man inte undvika det?
    Förluster i strid har ändå möjligheten att ge ett önskvärt resultat, att vinna striden. En olycka eller av misstag skada sina egna kan aldrig ge sådant resultat, snarare minskar chansen att uppnå resultat.
    Detta är självklarheter för den som är det minsta insatt och kan även appliceras och förstås i många andra sammanhang än de som har med krig eller militärt försvar att göra.
    Olyckor inträffar för övrigt då och då, men varför inträffar de? Förmodligen för att krig redan från början är fel resonerar jag.
    Din slutsats här låter religiös.
    Olyckor sker av misstag och oaktsamhet, inget annat.
    Eller menar du att en cykelolycka är ett tecken på att cykling är fel?

• Tom Araya
    Ingen nyhet för oss som har lite koll på den biten, men för alla andra är det dags att vakna och öppna ögonen.

Ny rapport: Akut matkris hotar vid krig
    Hur ser lantbrukares möjlighet att hantera en större kris ut idag? Hur länge skulle matproduktionen kunna fortsätta under en avspärrning? Hur sårbar är vårt lantbruk? Det är frågor som forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har ställt, och svaren är sammanställda i en ny rapport.

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-lange-klarar-vi-oss-om-det-blir-krig
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-12 20:58:23 följande:
    Ingen aning. Känner jag dom. Känner dom mig? Är de man inte känner vänner eller bara okända?
    Din granne, de som jobbar på sjukhus eller med att ploga vägarna kanske också är dina fiender...?
    Du får väl fundera på vilka uppgifter de har...

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-13 01:12:42 följande:
    Nä.

Men du kan fundera på något annat än krig. Det är ganska destruktivt och enkelspårigt tycker jag.
    Försvaret engagerar mig just för att jag helst vill undvika krig, det är en del av syftet.
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-13 01:28:08 följande:
    Att förbereda sig och rusta upp istället för att nedrusta allt så man inte utgör ett hot menar du? Okej. Just nu dock.... verkar som du krigshetsat ett tag.
    Du har inte fattat hur verkligheten fungerar...

Nedrustning fungerar bara som fredsbevarande åtgärd om alla är med på den och genomför den. Ett ensamt land utan militärt försvar är ingen som helst garanti för att bevara fred.
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-13 01:57:22 följande:
     Jag vet hur jag fungerar
    Inte vet, utan vill, för verkligheten är vad den är och anpassar sig inte efter vad folk tycker, önskar och vill.
    i-o skrev 2016-12-13 01:57:22 följande:
    Det finns viktigare saker att arbeta för som du nämner, t.ex. global nedrustning. Att man inte undersöker elementen i samhället som motarbetar detta är dock förvånande. Oerhört fyrkantig värld vi lever i kan man tycka.
    Starta gärna en tråd där du lägger fram din fiosofi och teorier om hur det pengalösa samhället ska fungera, jag kommer att läsa med stort intresse.

• Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-13 06:17:42 följande:
    Jag tror inte på länder.
    ...även det en intressant diskussion. Våra däggdjurssläktingar på två och fyra ben har ingen aning om hur våra samhällssystem är och funkar, hur länder är indelasde med egna lagar och gränser, ändå krigar de om makt och land, fast i djurens värld heter det revir.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!