• Ypke

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Ypke här! KUB gick strålande, nu känns det verkligt! Ett gott nytt år till er alla!

• Ypke

Hoppfull, njurarna sitter bakom övriga bukorgan och smärta från dem märks oftast i ryggen. Kan nog vara din magsäck/tolvfingertarm som krånglar. (Sa hon som har anatomitenta nästa vecka
    Hoppas allt löser sig, kram

• Ypke

Hej! har någon tips på litteratur inom vårt ämne, dvs barn som kommer till mha ÄD? Tänker att jag vill läsa om känslor, tankar, forskning, allt som kan vara bra att veta och som hjälper i vår förberedelse. Tack!

• Ypke

Hej Uppåt, eftersom det inte är dina ägg är din ålder av marginell betydelse, förutsatt att du är frisk för övrigt. Kommer man upp i 50-årsåldern kan ju själva graviditeten bli en ovanligt jobbig resa för kroppen, förklarade min läkare, men jag skulle inte tro att det statistiskt är stor skillnad mellan 35- och 45-åriga ÄD-kvinnor.

• Ypke

Om vi pratar Göteborg har Ivf Nordic Centre rätt bra öppettider på sommaren. Jag gjorde UL där i somras i slutet av juli.

• Ypke

Hej Tessan, den enda privata klinik som utför ÄD i Sverige (och där jag kan tänka mig att mindre hoppfulla fall får hjälp och sådana som inte kan få hjälp genom den offentliga vården av olika skäl) finns i Umeå, så vänd dig dit.

Sen finns ju också varianten att du hittar någon konkret person du vill hjälpa och som tack vare dig kommer snabbare fram i kön. Har man någon som kan tänka sig donera får man gå före i kön, vare sig man får just den donatorns ägg eller någon annans. Tror detta gäller både inom den offentliga och privata vården.

Lycka till!

• Ypke

Hej Elizaa, inför vårt första ÄD-försök med färskt embryo nedreglerades jag mha en spruta, kommer inte ihåg namnet. Sedan tog jag progynon för att bygga upp fin slemhinna i synk med donatorn, och alldeles innan insättning crinone/progesteron. Inför försöken med upptinade embryon nedreglerades jag inte utan började med progynon på mensens första dag bara. Nedregleras gör man för att synka sig med donatorn. Men på många ställen fryser de ned donatorns ägg som sedan tinas upp och befruktas med spermier i synk med mottagarens cykel, tror att det ger lika stora chanser som när donator o mottagare är synkade i sina cykler och allt kan ske utan att blanda in nån frys.

• Ypke

Hej igen, ja, mirakulöst nog lyckades vi på sista frysförsöket med första donatorn (embryona räckte till tot. tre insättningar), och får en bebis om en månad om allt går bra. Vi vände oss till Fertinova i Åbo, Finland eftersom barnet då kommer att ha möjlighet att ta reda på sin genetiska mor i vuxen ålder, samt det finns möjlighet att få ersättning för behandlingen från försäkringskassan (reglerna har blivit stramare sen i höstas dock). Det finns en stor ÄD-Finlandtråd här också, om du vill kika in.

• Ypke

Runt 75000 tror jag. 6 mån. väntetid var det inför vårt försök för ett år sen nu. Det går säkert att maila dem och höra om mer exakta priser och väntetider.

• Ypke

PGD är väl inget man gör bara för att embryona inte fäster? Det är ju en undersökning av befruktade embryon för att se så de inte har genetiska avvikelser. Anledningen till att göra en sån selektering tror jag är att man vet med sig att man kan bära på anlag för genetiska sjukdomar eller kromosomavvikelser. Min sambo gjorde ett sånt där karyotyp-test för att se om hans spermier bar på kromosomavvikelser, eftersom de var så få och så slöa. Hade avvikelser konstaterats skulle vi ha kunnat göra PGD på de embryon vi fick för att selektera de friska.

Personligen tycker jag det är klokt att ställa frågor till sin klinik om alla tester och behandlingar man läser om - men har ni valt en seriös klinik från början så lita på deras omdömen om vad som behöver göras, de vill också att ni ska bli gravida!

• Ypke

Hej Elizaa, jag kollade mina anteckningar och för att synkas med donatorn fick jag primolut (tabletter, gör så man kan styra mensen) och efter nån vecka en st procren-spruta. Med den försätts äggstockarna i viloläge vilket möjliggör att man kan vänta in donatorns ägguttag. Inför några av mina Ivf-behandlingar nedreglerades jag mha Synarela, nässpray. Vet inte vilken skillnaden är.

• Ypke

Sia123, jag har lärt mig av kära TS, som jag saknar för övrigt, att färskförsök inte har bättre statistik än frysta ägg som tinas upp och befruktas. Frysta och sen upptinade embryon har sämre chanser till bäbis än färska, men inte ägg. Tror också att detta är det brukligaste sättet att göra på eftersom det är mäckigt att synka donator och mottagare. I Åbo där vi gått kör de färskförsök eftersom de inte har tillgång till tekniken för att frysa obefruktade ägg.

• Ypke

Callimero - så väldigt spännande att det snart är dags för dig, önskar stort lycka till!
    Får jag fråga hur det kommer sig att det blir planerat kejsarsnitt för din del? Jag börjar ju närma mig själv och är lite nervös över hur jag ska fixa detta.

• Ypke

Frk. Röd: i Finland där jag gått har det aldrig varit tal om Hcg-test utan endast vanligt grav.test. Det funkar säkert fint för andra också - krångla inte till det i onödan är mitt råd, allt är tillräckligt krångligt för oss ändå

Calimero, nu blev jag lite orolig. Borde jag kanske propsa på KS? Mår ju hyfsat bra och har lågt BT - men är ju 42 och det är första barnet ... Har gått på vanlig MVC där de har riktlinjer för extrasaker att hålla koll på vid ÄD-graviditeter men något KS har det inte varit tal om trots att jag uttryckt oro över hur jag ska fixa en normal förlossning. Hmmm ...

• Ypke

Calimero, glömde svara på BF: 11/7!! Helt galet snart. Hoppas allt går bra för dig nu!

• Ypke

Stort, stort, stort grattis Callimero! Vilken otrolig resa som äntligen är slut!

• Ypke

Mba12: Ja, hur ska man välja klinik. När jag satte igång för två år sedan fick jag höra av min läkare här i Sverige att de spanska klinikerna har bäst resultat, och rekommenderades någon av IVI-klinikerna. Jag kan dock säga med ganska stor säkerhet att det inte är mkt som skiljer dem i resultat från klinikerna i Finland och Riga, som är de kliniker det talas mycket om här på Familjeliv. Så vad kliniken har för success rating är ju viktigt. Tycker inte du bara ska gå på pris, helt klart finns det ju läkare och labb som är olika bra på det här. En annan parameter att ta hänsyn till är om man vill att donatorn ska vara anonym eller inte. Nästan bara Sverige och Finland har öppet donatorskap. En tredje är möjligheten att söka ersättning för vård utomlands (medges endast om du har rätt till behandlingen inom ditt eget landsting men inte har möjlighet att vänta eller liknande, samt om samma regler gäller i landet du gör ÄD i som i Sverige (där är Finland ett bra alternativ)). Pris är ju också en faktor, om ersättning från FK inte är möjligt, klinikerna i Spanien är dyrast.

Jag blev gravid på Fertinova i Åbo och vill så klart rekommendera dem. Där kan man också prata svenska. En stor skillnad mellan svensk och utländsk vård i stort är att man tyvärr inte får samma omvårdnad och omsorg, och kan känna sig ganska utelämnad. Men då har vi ju varandra här

• Ypke

Mba, väljer du öppen donator har inte du men ditt ev. barn rätt att få reda på sin genetiska moder när det fyllt 18. Svenska psykologer hävdar att det är bra för ett barn att ha den möjligheten, och det är också därför donatorskap alltid är öppna i Sverige, men i de flesta länder är det helt anonymt, antagligen för att det är lättare att hitta donatorer då. I båda fallen får man som mottagare bara reda på längd, hår- och ögonfärg, och blir det en grav. även ålder.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?