• Ypke

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

myran6801 skrev 2012-10-26 12:03:13 följande:
    Germany, bra idé att Ypke och Ny I Gbg ska kontakta varandra. Knäppa mig tänkte inte så långt!!!!!!

Ypke, håller med Germany kör ett ivf till medan du väntar på ÄD. Har du haft bra kvalité på dina embryon när du gjort ivf hittills? Det är ju det som är det avgörande inte kvantiteten. Det behövs bara ett guldägg. Men tilläggsmediciner hjälper ju inte in kvaliteten inte är bra.
    Tja, de har alltid sagt att de embryon vi fått tillbaka varit fina, har inte hört någon klassning eller så dock. När vi fick beskedet att vi nog borde se oss om efter annan lösning än ÄD, ifrågasatte jag det eftersom stimulering, antal ägg ut, befruktning och embryo tillbaka, sett ungefär likadant ut sedan vi började, och vore inte ett tecken på minskade chanser vara att det går sämre i processen? Men då sa läkaren, att även om allt ser lika bra ut nu som för ett år sedan, så är jag ett år äldre och det innebär i sig sämre chanser. Har tänkt mycket på det, om det verkligen är så ... 
    Kanske ska fråga om kvalitet på tidigare embryon nu i eftermiddag när vi hörs.

Ska höra med Ny i GBG, tack för tipset    
  • Ypke
    germany skrev 2012-10-26 13:43:50 följande:
    Ypke - Jag antar att du har full koll på det jag vill fråga dig om nu, men jag ställer frågan ändå Glad.
    Har du fått stödmediciner vid dina tidigare IVF, dvs förutom progestron tex kortison, trombyl, progynon, fragminsprutor?
    Om inte så kanske värt att testa med fullt stöd av detta om du nu kör på ett sista IVF?
    Och även om dina tidigare embryon kanske inte varit optimala så vet man ju aldrig när det där guldägget faktiskt vill visa sig. Kanske nu det vill ge sig till känna Drömmer.

Myran - Ha ha, jag tycker du är långt ifrån "knäpp", snarare väldigt klok och snäll Glad.
    Nej, Germany, det har jag inte. Min läkare är inte öppen för sånt och jag har ingen annan läkare som kan hjälpa mig heller. Det är det som är det jobbiga, att jag inte får stöd i mina funderingar om stödpreparat, och att jag samtidigt litar på vår läkare och inte vill laborera med det själv. Känner mig så himla utelämnad i detta.
  • Ypke

Germany, jag blir rörd av din omtanke! Tusen tack! Om du har en minut till över, skulle du kortfattat kunna säga varför du förslår just kortison, trombyl, progynon och fragminsprutor?

• Ypke
    germany skrev 2012-10-26 14:44:19 följande:

Ypke - Skynda dig att kontakta Dustpuppy då jag tror att hennes erbjudande snabbt får svar av många!

Ens immunförsvar kan göra att den ser ett insatt embryo som något främmande föremål som måste bort ur kroppen. Därför så kan ens eget immunförsvar attackera det lilla embryot som därmed inte hinne fästa.
    Genom att äta kortioson så dämpas immunförsvaret och embryot får lugn och ro på sig att fästa (förutsatt att det då är ett bra embryo, annars hjälper ju inte kortison ändå).

Fragmin och trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Detta har också hjälpt flera att bli gravida. Helt klart värt att testa! Du har inget att förlora i allafall.Glad

Tack, Germany! Så himla snällt av dig att hjälpa mig.
  • Ypke
    germany skrev 2012-10-26 15:44:36 följande:
    Åh, är så glad att kunna ge något och lika glad när jag själv får hjälp och stöd. Vi hjälps alla åt så gott vi kan. Tillsammans blir vi starka Hjärta
    Hej Myran, hej Germany! Nu har jag pratat med min trots allt underbara läkare. Åhhh, jag tycker hon är så bra!! Det känns alltid så bra och tryggt när jag haft ett samtal med henne. Hursomhelst: hon blev också väldigt förvånad och fundersam över att mitt AMH nästan fördubblats på drygt ett år. Och hon tror inte det stämmer att det är så, för allt annat i mina behandlingar (hormondoser, utfall) och mina värden visar på att det första värdet på 0,8 är mer rättvisande. Men hon vill gå till botten med det, så det ska ta ett nytt prov på fryst blod de har kvar sen provtagningen för en vecka sedan, och sedan när jag får min mens nästa vecka så ska jag komma in för provtagning igen, och då tar de förutom nytt AMH även FSH och LH. För att få en samlad bild. Och hon tyckte absolut att jag skulle gå vidare med ÄD nu och inte hoppa av något tåg och röra till det, utan lugn och fin ... Det känns bra!! Tack för allt ert stöd!
  • Ypke

Simpa72 och Ny i GBG: har inboxat er Tack alla för ert engagemang i detta Göteborgsmöte! Är det någon mer som vill hänga på IRL-planerna, hör av er!

Myran, det är väl inte konstigt alls att du har en massa funderingar. Hur menar du när du säger att du är osäker? Jag tror ju inte att grejen med att det blir just ett ÄD-barn är någon issue över huvudtaget om man väl blir gravid, men det är klart att det uppstår en massa tankar hit och dit.   

• Ypke

Myran, Germany, Ny i GBG och Simba: Jag har bjudit in er till mitt konto. Säg till om någon annan vill bli inbjuden. Har tidigare haft otrevlig påhälsning och vill inte att den ska vara öppen för alla.

Ja du, Myran, jag förstår så hemskt väl ... Jag har sedan jag var barn tänkt när jag haft det jobbigt, att det är bättre att finnas än att inte finnas. Hemskt naivt och samtidigt över-filosofiskt, men jag brukar tänka den tanken nu också när jag planerar barn; att vi sätter en människa till världen som annars inte hade funnits. Att de flesta människor ändå är lyckliga över att få finnas på jorden. Och med all den kärlek som man som ÄD-förälder kommer att ge sitt barn, så är det sekundärt att man är en gammal förälder, eller ensambarn, eller vad det nu är för konstigheter som kommer upp. Det kanske blir en grej under några år, men vilka barn tycker inte att deras föräldrar är pinsamma av en eller annan anledning. Och vad gäller huruvida barnet kommer att kännas helt ert, så tror jag inte du behöver oroa dig. Det kommer det att göra!!!

• Ypke
    NY I GBG skrev 2012-10-29 15:36:07 följande:
    Ypke: har just inboxat dig
    Jag med
  • Ypke
    tummen1 skrev 2012-10-30 14:43:01 följande:
    Hej alla!
    Har varit så orolig det sista så vi bestämde oss för att göra ett privat UL.
    Var på det idag och det är fortfarande overkligt men det är två små hjärtan som pickar där inne!!!!
    Håller tummarna att inget händer nu!!!!!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?