• Ypke

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej, vill tipsa om Vetenskapens värld ikväll kl 20:00: handlar om forskning på hur viktiga de nio månaderna i livmodern är, om epigenetik.

• Ypke

Hej, har någon av er fått yrsel av progynon? Någon åtgärd? Jag är inne på åttonde dagen nu och känner mig vimmelkantig och speedad. Förhöjt blodtryck? Har pratat med barnmorskan i Finland och väntar på att hon ska höra med läkaren. Tänkte bara kolla lite med er härinne ... Tack på förhand.

• Ypke

Tack Pippi! Jag har normalt lågt blodtryck så är inte så orolig över det. Yrsel är en av de vanligare biverkningarna, om än sällan förekommande. Pratat m läkaren nu och hon hörde sig för om ev. andfåddhet och hjärtklappning, vilket kan tyda på emboli, men det har jag ju inte. Blir det värre får jag söka akut, annars hör jag med gynekologen som ska höra ultraljud på mig på måndag. Tack för att du hörde av dig.

Myran: ett stort fett grattis till dig!!

• Ypke
    Pippi70 skrev 2013-04-30 08:48:00 följande:
    Germany: tack snälla söta du för din kunskap och ditt stöd!!
    Och myran för dina goda råd på vad vi ska ta upp med kliniken.
    Tänker liksom så här att när man söker sig till en sån " ledande proffsig" klinik som dessutom är väldigt dyr så får man bästa vården...? Men så är det nog inte alltid.. De lever nog mycket på sitt namn.. Men duktiga är de säkert med så hög procent som lyckas.
    Tänker att nu när vi misslyckats med detta första försök( vilket vi också kunde räkna med...men vi räknade inte riktigt med att inte få något till frysen) så hoppas man ju att de gör mer till nästa försök.. Mer prover, mer undersökningar och mer stödmediciner, att de ska föröka få veta varför den inte fäste??? .

Har bara skummat lite om immonologi..
    Lite svårt att förstå det där när mycket info är på engelska... Inte min starka sida.
    Har ju tänkt att jag faktiskt har fått tre barn som blev till på första försöket alla tre.. Men det var när jag var ung. 18,20 och 27 år.. Mycket har kanske hänt sen dess förutom att mina ägg har sinat...

Men jag har ett starkt immunförsvar... Blir aldrig sjuk inte ens förkyld eller magsjuk.. Har nog inte varit på 15-16 år.... Kanske är det något??

Men har heller inga allergier, ledbesvär, rematism eller annat som kännetecknar immun problem..

Suck....

Ha en fin Valborg alla trådvänner:) kram
    Hej Pippi, svårt det där med immunologi ... hur man ska förhålla sig till allt man läser när man får så sval respons från läkare här i Sverige. Vad säger spanska läkarna om detta? Jag har lite gett upp vad gäller det. I nuläget i alla fall.

Det jag tänkte fråga dig är hur spanska kliniker, eller i alla fall din spanska klinik, hanterar ett relativt dåligt utfall som du drabbats av. Får ni del av pengarna tillbaka när det inte blir något till frysen? Eller vet man redan när donatorn genomgår sin behandling att hon utvecklar få äggblåsor, och kan trycka på varningsknappen? På AVA/Fertinova i Finland får man halva summan tillbaka om det bara blir ett embryo, och om donatorn vid sina ultraljud inte ser ut att utveckla fler än max fem fina äggblåsor så avbryter de behandlingen. Vet inte hur detta funkar i praktiken, men det låter schysst ... Tänker att det måste finnas något sånt i Spanien också, man kan väl inte betala 90000 pix oavsett utdelning? 
  • Ypke

Mymina, jag fick mens fyra dagar efter sista ppillret. Tror max fem är normalt.

• Ypke

Tack Pippi. Ja, allt har gått jättebra! Hittills. Oroar mig lite över min dunderförkylning just nu ... undrar hur det påverkar ...

• Ypke

Ok strandhem, det ska jag göra. Tror inte jag får nån feber dock.

• Ypke

Germany, vilket bra initiativ! Tänk om man kunde få tillhöra den gruppen, vilken dröm!!! Hoppas hoppas hoppas!!

• Ypke

Mmmmm ... Ruvare var ordet, Germany ... Finns mest i finlandstråden.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?