• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Tack myran Jag har just varit hos läkaren och allt såg mycket fint ut enligt honom. Endometrium hade växt till sig ordentligt... Skönt. Nu är vi redo att åka. Gud vad nervös jag var, började lipa i gyn stolen pga all press.....

• NY I GBG

Hej!! Jag läser vad ni skriver om huvudvärk av progynova (östrogen). Då vet jag varför jag hade sån himla huvudvärk i början! Kopplade inte alls till detta... Men den har försvunnit för min del. Har fortfarande lite då och då men inte alls som i början. Så förhoppningsvis försvinner den för dig också tummen! Imorgon åker vi ner.... Kram på er alla och förstår vad ni säger om att ni inte kan släppa taget om rädslan.... Synd och jobbigt men det är nog bara att acceptera att det är så det är när man gått igenom det vi går igenom och kanske kan man försöka glädjas lite mer åt de stunde när man faktiskt lyckas känna glädje och tacksamhet över graviditet och de stunde när rädslan inte har övertaget....

• NY I GBG

Hej alla! Vad många som hittat hit denna tid vi varit i Barca.... Det är mycket som hänt sen dess och jag vet inte hur mycket jag orkar skriva nu men just nu ruvar jag på två embryon men känner mig väldigt pessimistisk för igår fick vi veta att de tre embryona de sparat inte överlevde till blastosyt stadie och därmed inte kan frysas. E har alltså kastats. Vi är så ledsna för detta och oroliga att det betyder att även de två embryona vi fick inte heller kommer överleva .. Har googlat så mycket om detta med huruvida man ska låta embryona långtidspdlas till blastosyter (ca 100 celler) inna man sätter in dem eller ju. Många kliniker går över till att fokusera på blastosyter. Varför berättade de inte om detta för oss undrar vi och de borde ha rådgjort med oss innan... Jag är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de två embryon jag ruvar på inte kommer ta sig. Men jag kan ju inte undgå att tänka att inte de heller kommer dela sig ordentligt.... Jag läser era erfarenheter av dålig kommunikation med de på IVI. Vi har exakt samma erfarenhet av vår koordinator (Lidia) och jag tycker vi alla bör nämna för IVI Barcelona att vi är missnöjda med detta. Det känns som varje koordinator har för många patienter. De vet aldrig vem man är när man ringer, är extremt kortfattade per telefon och tar lång tid på sig att svara... Myran: vi hade samma problem med proverna och fick svaren genom att kliniken fick ringa labbet. Vi betalade inte extra men igen blev jag irriterad på Simona att hon inte sagt att det var så brådskande.... Vad långt det blev, och lite väl pessimistiskt Jag ruvar ju ändå på två embryon så ska försöka glädjas åt det KRAM alla och skönt att läsa om alla era goda och mindre goda erfarenheter, om er som blivit gravida och tack för peppningen från lillan i magen

• NY I GBG

Oops, vad mycket stavfel det blir när man skriver på paddan. Sorry. Och sen menade jag tummen och inte myran när jag skrev om proverna... Myran: hoppas de är bättre i Alicante! Varför skulle ni behöva betala för att byta klinik? Det tycker jag inte ni ska göra! De har ju klantat sig med att inte kommunicera alls om hur det går med donator osv.

• NY I GBG

Hej alla fina och tack såååå mycket för ert stöd och era stärkande ord Ni har sååå rätt och jag känner mig faktiskt redan mycket bättre Vinkan: härligt att höra att det var samma för dig och att det gick så fint. Germany; väldigt kloka ord från dig och jag håller helt med. Jag surfade tillräckligt om blastosyter etc igår så nu är det slut med det. Fokus positiv energi. Tack för att du håller tummarna för min dröm, twins. Tummen: håller tummarna för dig!!!! Spännande. Myran: bra att de svarade från Alicante. Bruna ögon: hur ställer ni er till det? Maja: tack så mycket för dina ord och att du tror det kommer gå bra Stor kram till er alla och godnatt så länge

• NY I GBG

Hej alla, Jag har följt er litegrann här på forumet på sistone, trots att jag inte skrivit, och ser att det är så många glada nyheter. Tre plus på de sista veckorna. Det är verkligen fantastiskt. Stort grattis till er Mariposa, Tummen och Amelie Vinkan och simba, snart är det dags för er också. Och en som snart ska föda. Vad härligt. Själv har jag varit väldigt deppig på sistone. Det har kännts som hela livet ska gå åt skogen. Ja, som ni kanske förstår blev det inget plus för oss Och vi blev så ledsna och jag har kännt mig väldigt deppig. Ibland känns det som det bästa kanske är att strunta i det här med barn. Köpa hund istället och fokusera på det man tycker är roligt i livet... Vad är det som är så fantastiskt med barn frågar jag mig ibland.... Men det funkar inte riktigt att tänka så. Man vill ju så gärna ändå. Eftersom det inte blev några embryon till frysen betyder det att vi måste börja om från noll igen. Det kostar i stort sett lika mycket som första gången och väntetiden är ca tre månader. Men det som känns svårast är att jag inte känner mig så hoppfull. Jag har ju aldrig blivit gravid och så har jag (verkar det som) endometrios och myom. Även om utredningen säger "oförklarlig infertilitet" och läkarna hävdar att myomet sitter på ett sådant ställe att det inte borde påverka så börjar jag tro att det är detta som spökar... Sedan tycker jag det är lite underligt att de inte vill utreda mer (lapraskopi) för att ta reda på om jag har endometrios som man kan ta bort... Men jag vet att det inte är enkelt, ibland är det värre att ta bort endometrios än att låta den vara kvar. Är det möjligtvis någon i tråden som lyckats bli gravid trots myom, endometrios eller annan negativ faktor? Skulle hjälpa att höra om det. Sorry för det negativa inlägget i allt detta positiva... Stor kram till er alla. Jag har faktiskt saknat att skriva till er och tänkte att jag kikar in och skriver lite i alla fall.. Som tur är kommer man över det mesta i livet verkar det som och nu är tillståndet mer harmoniskt igen tack och lov. Det finns ju andra saker i livet faktiskt

• NY I GBG

Hej igen, Tack för era ord, de värmer IVI rekommenderar, men kräver inte, att vi analyserar spermierna för eventuella kromosomfel och att jag gör ett sk hysteroscopy för att kolla endo och andra eventuella oegentligheter. Dock sade läkaren på IVI att det är osannolikt att det är problem med detta som försvårar möjligheterna att bli gravid för då skulle de sett det, men de tycker ändå vi ska göra dessa undersökningar för säkerhets skull. Jag ville ha en annan gynekologs bedömning och kollade då med KK i GBG. Läkaren där tyckte absolut inte vi skulle göra dessa prover. Hans bedömning var att det är väldigt osannolikt att det är fel på spermierna, för då skulle de inte haft så bra utfall. Dessutom OM det skulle vara fel på dem finns det inget att göra, utan då får man även använda andra spermier. Vad gäller min undersökning tyckte han också att med endo är det så att det ofta bedöms som ingen ide att ta bort endo för då kan det uppstå ärr som är lika illa/sämre. Det är väldigt svårt som en privatperson utanför sjuksystemet att ta ställning och veta vad man ska göra. Samtidigt tycker jag att jag borde få en remiss inom sjuksystemet att undersöka om jag har endo och hur mycket iom att endo upptäcktes och det står i min journal att man misstänker endo.... Ja, som ni märker är det inte lätt. Till det hör att min undersökning på IVI skulle kosta över 2000 euro och min sambos undersökning 175 euro. Vissa tror att kinesisk medicin och akupunktur kan hjälpa mot endo och myom. Men frågan är om detta verkligen kan hjälpa. Ja, vi står lite i ett limbo men lutar väl åt att följa den svenska läkarens rekommendationer att inte utreda mer. Den enda förändringen som då blir mellan det andra och det första försöket (om vi gör ett andra försök..) är att man i andra omgången skulle odla embryot till blastosycst stadie... Ja, ja, enough om mina problem. Jag har varit och läst inläggen här på FL om endo men blir inte så mycket klokare. Ang frys eller färskförsök så gjorde vi med cytopressed ägg, dvs frysta. Enligt dem är det t.o.m lite bättre utfall med dessa.....och definitivt lättare att planera resa Kram på er

• NY I GBG

Hej Germany! Tack för tipset om din vän som jobbar med akupunktur och homeopati. Jag tar jättebra emot hennes kontaktuppgifter eller hemsidan. Du får gärna inboxa mig om du inte vill skriva det här men annars är det kanske bara ba för din vän (och oss!) ju fler som känner till henne? Det vore toppen att prata med henne och se om hon har något bra tips här i Götet. Jag åker ju till Stockholm lite då och då med jobbet så jag kan ju alltid boka in en tid för konsultation. Supersnällt. Hur går det förresten för dig nu och vart befinner du dig i resan mot barnet? Myran, vad mysigt det låter med ett gäng FL vänner. Det skulle jag gärna ha här i Göteborg också. Kram på er

• NY I GBG

Tack Germany!! Ska till Stockholm 15 nov så förhoppningsvis kan jag boka in tid med dem då. Myran: hur ser det ut för dig på em/kväll 15 nov? Vore supertrevligt att ses i Stockholm då Kram på er och alla andra

• NY I GBG

Hej Myran, Jag är upptagen mellan 10.30-16.30 så det tidigaste jag kan ses den 15 är 17.00... Men jag kommer nog att åka upp kvällen före. Hur serier ut för dig på kvällen den 14? Vore trevligt om vi kund få till det

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?