Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
Hej simba! Vd roligt att höra av dig! Tack för dina kloka ord. De hjälper definitivt. tror säkert du har rätt. Hur är det med dig?? Allt väl med graviditeten? När är det dags? Kram
Hej simba! Vd roligt att höra av dig! Tack för dina kloka ord. De hjälper definitivt. tror säkert du har rätt. Hur är det med dig?? Allt väl med graviditeten? När är det dags? Kram
Hej Pippi och alla som gett input till vårt dilemma om AVA eller IVI. Det är så svårt och börjar bli komplicerat för ju längre vi väntar desto mer binder vi upp oss på bägge klinikerna. Några frågor till er: när tror ni man har bundit upp sig för att betala för själva transfer, donatorns mediciner osv? Jag ställde en gång frågan till IVI Barcelona, då var frågeställningen: om man mot alla odds skulle bli gravid på naturlig väg, eller något annat uppkommer som gör så man inte kan genomföra treatment, har man bundit upp sig på något sätt då och måste betala? Svaret var ung att man inte blir skyldig att betala förrän man påbörjat treatment. Jag ska nu ställa samma fråga till IVI Valencia. I vilket falls som helst måste vi bestämma NU. Det enklaste vore förstås att go with the flow och ta AVA, som nu är helt redo och vi redan fått en plan. Säger vi nej till AVA nu så kanske vi får svårare att återkomma till dem efter IVI, om IVI inte skulle lyckas... Samtidigt tror jag mer på IVI och jag känner mig närmare de donatorerna. Men jag kanske för en gångs skull inte ska analysera för mkt utan bara ta det enklaste? Det kanske finns en mening med allt, så även att vi kom fram i kön så snabbt på AVA? Fråga till er som tagit antibiotika på eget bevåg innan ET: vad har ni tagit för typ av antibiotika och hur länge? Slutade ni precis innan ET? Jag sade till AVA läkaren att jag vill ta antibiotika eftersom. Jag haft så mycket infektioner. Hon resonerade som så att får man inte utslag på infektionsproverna så är det dumt att ta antibiotika, för bieffekter såsom gastritis (magbesvär). Jag ska dock trotsa henne och ta en kur. En till fråga: hur ställer ni er till detta att berätta för ett ev barn? För mig är det självklart att berätta tidigt, på ett naturligt och positivt sätt. Hur ser ni på detta? Pippi: androferti till mannen låter som ett mycket bra förslag. Vart köpte du det? Vi åker till Spanien på semester 19 juli och kan säkert köpa det då men det är säkert bättre att börja äta redan nu. Ett bra sätt att få männen lite mer involverade och få en liten liten inblick i vad det innebär för oss med alla mediciner och sprutor... Pippi: jag förstår hur du känner med att man åldrats snabbt IOM dessa bekymmer. Det tär verkligen. Som tur är har jag ett väldigt roligt och flexibelt jobb så jag har iaf inte den stressen. Skönt med sommarledighet nu snart!! Kram på er alla
Tack kära Ypke! Ni som använt androferti: har ni köpt det över nätet och isf vilken sida? Tror det blir AVA först... Det är enklast så... Känner mig stressad över detta men vet att när väl beslutet är taget så känns det mycket bättre.. Det är egentligen mest detta med donatorn jag tänker på, ursprunget och likheten med mig. Jag känner mer för Spanien förstås! Men det kanske är som du säger simba, det är bara en av tre (mannen, kvinnan som bär embryot, och ägget) faktorer som blandas ihop. Kanske donatorn på IVI inte ens är från Spanien. Det vet man ju inte... Tur i allt det här är att jag bytte gynekolog för ett tag sedan, pga alla mina underlivsproblem. Han är sååå mycket bättre och skriver gladeligen ut recepten jag ber om. Och så kan jag göra VUL hos honom också, utan att betala tror jag. Så nu har jag bokat in VUL och fått mediciner utskrivna. Svårare och svårare att dra sig ur.. Ahhhh. Hjälp. Myran: vilket antibiotika preparat tog du? Informerade du IVI om dina stödmediciner, inkl trombyl etc? Kram och stort tack för ert stöd i detta!
Amelie: vad underbart. Skönt att ni börjar hitta lite rutiner och att man kan dela upp det mellan sig. Två små på samma gång är verkligen en lycka, även om det förstås innebär mer jobb. Hur tidigt föddes de? Gick allt bra? Myran. Tack för info om antibiotika. Vet inte om jag vågar ta precis innan ET. Tror istället jag kör kanske en månad innan. Ev får jag också trombyl. Mariposa: tack för dina ord. Jag tror du har rätt. Och nu har vi nog bestämt. Vi kör på AVA (först)! Förstår att det blir stor omställning med tvillingar för dig, men det är klart ni klarar det Vilken lycka ändå. Karin, tänker på dig och undrar hur det går och hur du mår. Kram till alla
Åh Karin, stackars dig. Förstår att det måste vara det svåraste. Tänker på dig. Stor kram
Hej! Callimero, löste lite om er situation. Att ni har både kvinnlig och manlig faktor och verkar ha otroligt många IVF försök bakom er. Har ni inte funderat på embryoadoption? Dvs donerade ägg och spermier, eller donarade embryon? Det finns ju en tråd här om detta, med förlag på massa kliniker. Donerade embryon från tex par som gjort IVF och fått över fina embryon är på många ställen inte alls lika dyrt som ÄD. Simba här i tråden har gjort det på klinik i Spanien, många andra gör det i Ungern, Tjeckien och på AVA Riga. Men det kanske ni har full koll på, förstås Men jag tänkte ifall ni inte riktigt kollat det alternativet. Trevlig helg på er!
Hej! Vi funderar också på androferti men 99 euro känns väldigt dyrt. Undrar om det inte går lika bra med strong start for men: www.vitaminbutiken.se/strongstart-for-men-kosttillskott-for-fertilitet.html Det kostar 349 kr. Mannen kommer också bara kunna ta det i två månader. Pratade med AVA igår och de sätter bara in ett embryo. Känns som det är för att de vill att man ska betala för ett till... Lite trist men nu när vi bestämt att go with the flow är det bara att gilla läget. Kanske finns en mening med allt? Så nu är det AVA som gäller för oss i första skedet. Vecka 34 om allt går vägen. Kommer att få prednisolon och trombyl. Och tar antibiotika på eget bevåg. Dock vågar jag inte ta det så nära inpå, utan kommer nog att ta det ca 5 veckor innan insättning. Annars blir det till att leva hälsosamt (gör redan det, hyfsat, men ska försöka bli ännu bättre) både fysiskt och mentalt. Fysiskt är nästan lättare än mentalt tycker jag. Anspänningen, oron och sömnproblemen är svåra att hantera tycker jag. Men med semester och mer yoga ska nog även det gå bra Det finns en tråd för de som nyss plussat. Och jag tänkte försöka hämta lite statistik därifrån avseende vart de som lyckats gjort sin behandling och hur många gånger de fick prova. Kan vara bra för oss och de som kommer efter oss att veta.. Kanske kan vi också göra en sådan där lista i denna tråden. Jag kan inte göra den på paddan men ska se om jag kan fixa det på datorn. Pippi: när var det du sade att insättning är planerad för er? Callimero: vad tror du ni kommer att göra er behandling? Hur går det för er andra? Kramar
Tack alla. Vad gulliga ni är. Ja, Pippi, skönt att vi är två. Vi får peppa varandra också denna tiden innan: mental och fysisk hälsa! Mariposa: mocktransfer har jag aldrig hört talas om! Gör de detta på IVI? Kanske de gjorde det på mig med utan att nämna det? Bör jag kolla med AVA att de gör detta också tycker ni? Stor sommarkram
Tack annaba. AVA Finland (där vi ska testa i aug) ringde faktiskt just nu så jag passade på att fråga om detta. Det handlar alltså om att passagen ska vara fri så att de får in en kateter och kan placera embryot i livmodern. Sköterskan sade att under de 12 år hon jobbat där har de aldrig haft problem med att få in ett embryo. Så de enda ggr de kollar cervix passagen innan ET är när de vet att det kan före,inga problem, tex vis operation av cervix. Jag har ju tre IVF och en ÄD bakom mig och detta att föra in ET har aldrig varit något problem. Så nu är jag lugn igen Annaba, visst har du plussat?
Hej tyckommig. Glömmer vart du gjort ditt ÄD. Var det i Spanien? Så härligt att lyckas på första försöket