• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej alla! Hoppas ni har en bra helg! Maja: du har säkert rätt ang matchningen, de har ju sitt rykte att tänka på. Vi får därför hoppas att de utgår från korten... Jag förstår din känsla att när man väl är gravid så är det ju det som är det viktiga och allt annat blir sekundärt. Jag har en fråga till alla som ska eller har gått igenom ÄD ( särskilt till er som blivit gravida genom ÄD): hade ni alla problemet med låga AMH värden, dvs små äggreserver kvar? Eller var det någon av er som även hade andra problem eller bara oförklarlig infertilitet? Jag vet ju nämligen inget om mina AMH värden (har aldrig mätt dessa) och vi vet därför inte vad felet är. Men att jag svarade så dåligt på hormonerna under IVF behandlingen är ju ett tecken på att det kan vara så... Anledningen att jag frågar är att jag hoppas att det inte bara är vid låga AMH värden som ÄD funkar ... jag vet ju att även "gamla" ägg, dvs ägg vars genetiska uppsättning inte längre är helt optimal, har mycket svårare att fästa, så att jag är 39 och ett halvt är ju också en god indikation på att ÄD säkert är bättre än IVF för oss... jag försöker bara peppa mig själv här Att få upp tilliten till att det kommer att lyckas.... Det här med blodproverna har visat sig svårt och vi har inte alls lika tur som du har haft Myran, dvs vår vårdcentral och min privata gynekolog är inte villiga att ta dessa prover, utan vi måste betala privat Jag har iaf fått vårdcentralen att skicka remiss ang mammografi då jag sa att jag känner en knöl.... Jag tänkte också göra slag i saken att bli blodgivare (har tänkt på detta länge men det har aldrig blivit av), och skulle då kunna få ut testresultat på de flesta blodprover. Men när jag gick dit så visade det sig att jag har för lågt blodvärde för att få donera blod Ingen tur på den fronten så det är väl bara att punga ut med tusenlapparna.. Önskar er en GOD helg! Kram

• NY I GBG

Hej Ester och Myran! Tack för era svar. Ester: 10 IVF försök: att du/ni stod ut...! Jag tycker de tre försöken jag gjorde var superjobbiga (psykologiskt, inga vidare fysiska problem). Och att de inte upptäckte sköldkörtelproblemet! Det verkar ju helt otroligt. Ja, nu får vi som är i ÄD svängen ge oss in i detta med tillförsikt. Det går säkert bra på ett eller annat sätt Kram på er

• NY I GBG

Hej alla! Och tack Maja för att du tror det ska gå vägen. Känns skönt att höra sånt.... Nu är det inte så mycket aktivitet längre i denna tråden. Kanske är alla på semester och tar ledigt även från FL?? Jag har i alla fall ett tips till er som ska göra ÄD och en fråga till alla: - tipset är att kolla upp med er husläkare, vårdcentral, gynekolog eller annan kontakt inom sjukvårdssektorn INNAN ni åker på ett första ÄD besök om det finns något sätt de prover som måste tas (köns- och blodsjukdomar) kan tas till en rimlig kostnad i Sverige. Om inte rekommenderar jag er att ta alla proverna och betala för dem direkt när ni är på ert första besök på IVI eller vilken klinik ni nu ska till. Det har varit URSVÅRT att överhuvudtaget hitta någon som är villig att ta proverna, informera om priser etc. Och om man ska betala för proverna själv i Sverige lär det vara mycket billigare utomlands. Vi har äntligen löst detta men det har varit oerhört komplicerat - min fråga handlar om tips på gynekologer i Göteborg som är villiga att undersöka patienter som gör ÄD utomlands. Det krävs 3-4 UL och undersökningar. Jag har en gynekolog som sagt att hon kan göra det men för en summa av 1350 kronor per gång.... - och så hade jag visst en annan fråga också: vi har möjlighet att välja mellan at använda IVIs vitrifierade ägg som de har i en äggbank, eller färska. Enligt dem är det exakt samma success rate och fördelen med vitrifierade ägg är att man kan välja datum för insättning själv. Det känns lite vanskligt att välja vitrifierade då vi inte riktigt hade hört talas om detta innan. Har någon erfarenhet av detta????? Tacksam för snabbt svar isf för vi måste bestämma snarast. Tack och kramar

• NY I GBG

Hej Cecini och tack för detta positiva svar Skönt att höra ang vitrifierade ägg: då kanske vi kör på det också..? Känns definitivt bra att kunna välja själv när man ska åka ner igen. Särskilt då jag reser mycket i tjänsten och september redan börjar bokas upp.. Oj, vilken tur du haft med test och UL i Sverige...jag tror det är många som har problem så du ska nog skatta sig lycklig Det var möjligtvis inte i GBG du gjorde detta? Nu när vi lyckats fixa testerna skulle vi ju väldigt gärna vilja undvika at betala gynekologen 1350 för varje besök/UL. Du har inga tips på hur man kan göra för att få landstingsfinansierade gynekolog? Jag ska testa en till gynekolog genom att bara fråga henne/honom när jag går på en vanlig undersökning i nästa vecka...

• NY I GBG

Tack. Det låter som du har träffat på fantastiska läkare. Vad härligt! Tyvärr har jag motsatt erfarenhet från GBG.... Jag skulle väldigt gärna vilja göra en imminulogiak utredning också. Jag får väl testa med att be och tjata lite... kanske att jag stöter på en förstående gynekolog nästa gång Kram och lycka till med graviditeten

• NY I GBG

Hej, Ja, Mariposa, det bästa är nog att ta proverna direkt där, så slipper ni problem sen. Min sambos prover fick vi genom att han är blodgivare men sen när jag skulle anmäla mig för att lämna blod visade det sig att jag inte får lämna blod, för jag har för lågt blodvärde. Och detta skulle i vilket fall som helst inte ge mig alla tester, i o m att kvinnan måste ta fler tester. Myran: vad synd att ni inte längre får hjälp med testerna. Det enklaste i ett sådant fall är ju att ta dem i Spanien men jag antar att ni inte har någon Spanienresa inbokad innan det är dags... Annars kan man ta testerna på annan ort i Spanien också.

• NY I GBG

Hej Myran, Det var bara de vanliga blodproverna vi löste genom att begära ut dem från blodbankens databas... Avseende cystisk fibros så skulle det kosta ca 10000 SEK att testa min sambo här så vi har sagt att de istället kan testa donatorn för 205 euros. Det andra testet du pratar om behöver vi inte ta.... Om vi kör på vitrifierade ägg (enligt läkaren på IVI har de exakt samma success rate och matchningen är lika noga oavsett vilket vi väljer, säger de..) kan vi få en tid i början på sept. Jag har blandade känslor inför insättning. Dels är det spännande men framförallt är det sååååå skrämmande för då närmar sig tiden när man får reda på om det lyckas eller inte. Jag måste försöka hitta en strategi för att inte vara så panikslaget rädd som jag känner mig ibland (inför möjligheten att det inte lyckas). Trevlig helg på er!

• NY I GBG

Hej Mrs Cecilia, IVI har flera kliniker runtom i Spanien, jag antar att alla har samma status, inte bara Valencia. Själva gör vi detta på IVI i Barcelona. Dit är det lätt och billigt att ta sig med Ryan Air... Myran: hade de inte talat om detta för er?? Det trodde jag... Visst, det är billigare och bättre att testa donatorn. Jag vågar inte lyssna på Klaras sommarprogram... Tor bara jag blir deppig då Och Germany: vad kul att höra från dig! Hoppas du har en härlig sommar och kan hålla dig borta från internet.... Ha det gott alla!

• NY I GBG

Hej Mariposa och alla andra, Jag har inget direkt nytt att rapportera. Äntligen är vi färdiga med tester (väntar på OK från IVI men allt borde vara i sin ordning nu) och de sade för ett tag sedan att vi kan sikta på ett datum i början av september (med vitrifierade ägg). Dock har jag väntat besked från dem i en vecka nu, då v isf måste boka biljetter.... Men vi har inte fått besked om datum än.... Mariposa: jag antar att ni måste börja nu med alla tester, eller tog ni dessa på plats i Spanien? Det är ju enklast. Mammografi är väl dock kvar? Jag vill inte ens tänka på att ruvardagarna börjar närma sig nu.....för då börjar katastroftankarna... Vinkan: spännande (och jobbiga) ruvardagar för dig framöver då. Ska hålla tummarna!!!!! Germany: hoppas hormonerna hjälper!!! En fråga till alla er som genomgått ÄD eller som vet hur man maximerar sina chanser: tror ni det finns något att göra för att maximera sina chanser att behålla ett embryo???? Ska gå på akupunktur innan insättning och försöker att äta sunt. Stressen och tankarna är det dock svårare att kontrollera Antar att det inte finns mer att göra det är det som gör dessa behandlingar så svåra: kontrollen ligger inte i våra egna händer!!! På fredag börjar vår semester och det ser jag såååå mycket fram emot. PS: är det någon av er som bor i trakterna kring GBG och vill träffas IRL för lite utbyte av tankar, tips och idéer, eller om ni känner någon i vår situation son är intresserad får ni gärna höra av er. Det vore skönt att bolla lite med någon i liknande situation tycker jag. Tur iaf att detta forum finns KRAM PÅ ER

• NY I GBG

Hej Mariposa och Myran! Vad kul att ni vill ses! Jag åker ju ibland till Stockholm med jobbet så om det finns tid över en av dessa gånger jag åker upp så hör jag av mig så kanske vi kan träffas på en fika och prata lite! Germany: jag ska kolla med folket i den andra tråden också, tex Cice som du förslår kanske vill ses, bra tips! Vad kul att det är att några i den här tråden som nu är gravida efter ÄD, och andra som är mitt uppe i den jobbiga ruvartiden. Jag håller verkligen tummarna för er, och alla andra. Kanske om vi håller tummarna för varandra och delar med oss av lite hopp och positiva tankar så kan detta bli ngt bra Cecini: tack för tipset om ljusterapi. Ska kolla upp detta Och Germany, kanske de hormonpreparat du nämner kan vara något, men frågan är om man måste få de ordinerade av en läkare? Ikväll börjar vår semester! Då bär det av till sydligare breddgrader. Ska bli sååå skönt. Kram på er

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?