Men Lisa, så ledsen jag blir. Har tänkt på dig idag och hoppats på att det skulle gå vägen. Jag beklagar verkligen!!
Ja, hur går man vidare? Skrapar ihop bitarna och lutar sig mot varandra och vardagslunken...,
När vi fick vår infertlitetsdiagnos så var den smärtsamt tydlig, vanlig IVF skulle med största sannolikhet aldrig funka utan det var ÄD som rekommenderades. Jag tittade i min anteckningsbok från den här tiden idag. Den viktigaste sidan innehåller vår plan: - ta reda på allt vi kan, - få en andra åsikt, - jobba på flera fronter, - ta hand om varandra.
För oss innebar det att vi rätt snabbt drog igång en medgivandeprocess för adoption samtidigt som vi fortsatte med först IVF och sedan ÄD. Vi var då 36 resp 39 år och visste att både medgivandeprocessen o väntetiden för adoption var lång, precis som köerna till ÄD, så vi hade ingen tid att förlora.
Vi hann gå adoptionskurs o skulle precis påbörja alla intervjuer som ingår i medgivandeprocessen när vi fick besked om en matchande donator i Spanien. Då stod vi också i ÄD-kö här i Malmö och visste att det var nära en donator där med. Vi var väldigt krassa o räknade på pengar, tid och sannolikhet för att avgöra vilken väg som vi skulle satsa på (då kände vi att vi var tvungna att välja). Till slut bedömde vi att oddsen att nå fram till ett barn var bäst i Spanien, så vi tackade nej till donator i Malmö och avbröt medgivandeprocessen.
Lång beskrivning, men jag vill bara berätta hur vi tog oss an det - för oss var det här ett sätt att hantera kaoset. Att försöka skapa så många möjligheter som möjligt för att inte tappa tid.
Och det ska sägas att på adoptionskursen vi gick var det flera par som var i samma sits. Så om ni bestämmer er för att utforska den vägen så kommer ni inte att vara ensamma. Om det inte varit för att åldern nu är emot oss (vi är för gamla för medgivande) så skulle vi säkerligen tittat på adoption igen som en väg till ett syskon.
Många stora kramar. Ta nu hand om varandra och ha tålamod med er själva. Även det här kommer ni att klara av. Ni är en familj redan, kom ihåg det. Och ni kommer att bli en större familj i framtiden. På något sätt!