• lelodi

Hjälp mig välja bilbarnstol!

Snart är det dags att byta ut babyskyddet till bilbarnstol!
    Vi har ett Britax SHR II som vi är sjukt nöjda med.

Stolen ska passa i en Skoda Octavia -11 och Nissan Navara -05. Båda bilarna har fästen för Isofix i baksätet men urkopplade airbags fram i nuläget.

Jag vill ha synpunkter på:

Är det bäst att ha barnen fram eller bak? Jag åker mycket bil och ofta själv. Babyskyddet har jag haft fram eftersom airbagen är tagen ur funktion. Det har kännts tryggast att jag kan se sonen hela tiden.

Är det bäst att köpa en stol för Isofix? Utbudet är ju rätt begränsat ännu för Isofix stolarna och skulle man åka annan bil så är det ju kört. (Typ om bilen är lämnad på verkstad och man fått lånebil).

Vi har tittat på BeSafe Izi kid x3 med Isofix, Maxi Cosi Mobi med Isofix och Britax Max-Way och Hi Way (vilka saknar Isofix). 
    BeSafe verkar jättebra men TUNG om man ska flytta den mellan bilarna. Britax Max-Way är den som verkar bäst, men den saknar som sagt Isofix.  

Hur ska vi resonera? 

• Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!
  • Myran 08

Jag säger Britax multi-tech jag älskar den. Den har inte isofix och den är inte jätte tung.

Vi har båda barnen bak och har fått stannat om det varit något. Inte vara några problem. Jag har hellre barnen bak. När lillebror kom har han alltid åkt bak och inte varit några problem. 

Multi-tech är snabb och enkel att montera, det som tar mest tid är bälterna som sitter i förar/passagerar sätterna fram annars vanliga bältet går fort.  

• lelodi

Tack, ska titta närmre på den också!

• Lantani

Vi hade en octavia tidigare (från 2008).
    Hade då en hi-way till sonen och den funkade perfekt. Märkte att det inte var direkt stor plats för bilstol i bilen, så hi-wayen var perfekt, tog plats, men man kunde ändå sitta fram.

Vi har helst barnen bak i bilen, just för att barnens huvud oftast kommer förnära framrutan, innan stolen är urvuxen.

Så jag skulle nog valt att sätta stolen bak och kikat på hiway eller nya max way. 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Margaux

Vi har också en Multi-tech och är jättenöjda med den, enda nackdelen är att den är jättetung....
    Vi har en Britax Two-way elite som är jättelätt och mkt enkel att montera. Den tar vi med oss om vi aka ut och resa etc.

Det är väl viktigt att ni kollar att den stolen ni vill ha passar i båda bilarna, jag ville köpa en Britax High-Way men den passade inte i Audin som vi hade förra året, stödbenet var för kort. Sånt ser man ju inte utan att provmontera.....

• sprallan

Vi har Be Safe:en och är sjukt nöjda! Hade en Maxi Cosi Mobi till dottern och jag tycker att Be Safe är mycket bättre faktiskt. Så tung är den inte! Flört Nu flyttar vi den visserligen inte mellan två bilar men när jag tagit ut den för att tvätta klädsel etc så har jag inte tänkt så mycket att den varit tung.
    Barnet sitter jättebra i den !

Jag har lillkillen bak. Hade dottern bak oxå när hon var liten. Jag kan förstå vad du menar med att man vill se barnen - jag hade dottern fram så länge hon hade babyskyddet. Tror det är en vanesak - både för oss vuxna och för barnen. Sen säger de väl att det är säkrare att ha barnen bak?   

• Myran 08

Kolla vad olika man kan tycka om multi-tech, jag höll för några dagar sedan på med våra två. Tycker inte alls den är tung jämfört med andra stolar. 

• Gosevännen

Jag röstar absolut på en Britax Max-Way, har själv två stycken, en i var bil, och är riktigt nöjd!

Kolla gärna denna länk:  http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/04/vilken-bakatvand-bilbarnstol-ar-den-basta/ Där finns inte Max-Way med, utan det är det äldre modellen Hi-Way II som står i jämförelsen, men Max-Way är i princip likadan, bara lite förbättrad (högre ryggstöd, ställbart nackstöd, längre stödben).

Av de stolar du räknar upp är det bara Hi-Way II och Max-Way som är plus-testade och godkända upp till 25 kg, vilket är super!

Sen röstar jag också för att ha barnet i baksätet, med en spegel på ryggstödet ser du barnet lättare om du behöver. 

• Gosevännen

tillägg ännu; punkt 7 i länken (Lätt att anpassa för olika stora barn (internselens axelhöjd är det närmast som avses) ) , i Max-Way kan man höja och sänka internselen, vilket höjer Max-Ways helhetspoäng ytterligare

• clembke

Vi har en Besafe och en Britax Hi-way. Gillar absolut Besafe mer o är supernöjd med den. Tycker att barnen sitter bättre i Besafe än i Britaxen. O tycker inte den är så farligt tung. Däremot kan vissa bilmodeller vara lite trånga vid dörrarna o då kan det vara svårt att få in stolen.

• clembke
    clembke skrev 2012-04-09 15:09:12 följande:
    Vi har en Besafe och en Britax Hi-way. Gillar absolut Besafe mer o är supernöjd med den. Tycker att barnen sitter bättre i Besafe än i Britaxen. O tycker inte den är så farligt tung. Däremot kan vissa bilmodeller vara lite trånga vid dörrarna o då kan det vara svårt att få in stolen.
    De bilar som har varit trånga vid dörren va en volvo v 70 årsmodell-99 o en saab 900 årsmodell 94.
    Har en kompis som har skoda (tror det även är oktavia -11) o dom har en besafe bak som sitter jättebra
  • Subtilia

Vi har en britax Multi tech och den är kanske i största laget för en mindre kombi, sen har vi även installerat en britax hi-way i min mammas bil och den känns bra mycket mindre.

Gillar dem båda, men tror jag föredrar multi techen om jag måste välja.

• lelodi

Tusen tack för er input!
    Någon som har erfarenhet av just Isofix? Bra, jättepraktiskt, ingen skillnad, dåligt? I jämförelse med bältade stolar, är det så himla mycket enklare med Isofix?

• Sisisisi
    lelodi skrev 2012-04-09 17:53:45 följande:
    Tusen tack för er input!
    Någon som har erfarenhet av just Isofix? Bra, jättepraktiskt, ingen skillnad, dåligt? I jämförelse med bältade stolar, är det så himla mycket enklare med Isofix?

De isofixstolar som inte har några fästremmar blir såklart enklare att montera, men flera av dem fästs ju även med remmar och då blir det ju inte överdrivet mycket smidigare...
    Vissa isofixstolar kan fästas med både bälte och isofix tex Axkid Kidzofix. Då funkar det bra att åka i bilar utan isofix och dessutom så funkar den till 25 kg till skillnad mot andra isofixstolar som bara är godkända till 18 kg.
    Vi har en Multi-tech, är väldigt nöjda med den men en nackdel är att den tar ganska mycket plats. Åkte idag i mammas ford focus halvkombi och det blir väldigt trångt i fram, lika trångt blir det i v50!
    Men den är väldigt lätt att montera och har passat bra i alla bilar jag testat den i. 
  • Gosevännen

För att ännu prata positivt om Britax Max-Way ;
    När vi köpte våra stolar fick vi höra av försäljaren som monterade dem, att han aldrig monterat en stadigare stol, den sitter verkligen som berget i bilen! Multi-Tech tyckte han var betydligt sämre, och då har han monterat ca 500 st sådana...

Om isofix också, säkert smidigt att ha, men samtidigt kan man inte ha en stol som fästs med enbart isofix i vilken bil som helst! Hur är det om t.ex. mor- eller farföräldrar ska skjutsa barnet i sin bil någongång, finns det isofix-fästen i deras bilar?  

• lelodi
    Gosevännen skrev 2012-04-10 14:46:35 följande:
    Om isofix också, säkert smidigt att ha, men samtidigt kan man inte ha en stol som fästs med enbart isofix i vilken bil som helst! Hur är det om t.ex. mor- eller farföräldrar ska skjutsa barnet i sin bil någongång, finns det isofix-fästen i deras bilar?  
    Precis! Syrran tex har inte Isofix i sin bil. Visserligen kan man ju byta bil med varann, men det blir ju oxå bökigt.... Näe, Max-Way verkar ju faktiskt himla bra!
  • veh

Vi har vårt barn fram i båda våra bilar. I den ena är det inget val, eftersom den är tvåsitsig. Möjligtvis kommer vi få ändra om barnets huvud hamnar för nära rutan, men barnet är nu 2,5 år och ingen risk för det än...

Däremot kanske du ska fundera hur ofta och när du behöver flytta bilstolen mellan bilarna? Ska ni turas om att hämta/lämna på förskolan så är det smidigare om ni kan byta bil med varandra på något vis. Annars så är nog två stolar det bästa alternativet.

Vi har förvisso orsaker som gör att det inte går att byta - maken har en bil med arbetsrelaterade verktyg i som han behöver. Och dessutom jobbar vi oftast i helt olika städer, med 10 mils resa för att byta bil är det bättre att satsa på två stolar

Men även när vi räknade på det tidsmässigt, med dagliga byten, så var det vettigt med två stolar. Nu har förvisso maken egen firma med hög arbetsbelastning, men även om det bara tar 5 min att montera ur stolen och ställ in den på dagis (medräknat en extra gång att gå, svårt att gå med stolen samtidigt som barnet och riskfyllt att låta barnet stå på parkeringen medan man monterar ur stolen) så är det 25 min per vecka. Räknat att min man tjänar 200 kr/ h efter skatt, och med förutsättningen att en ny bilstol kostar 2000 kr så är den återbetald inom ett halvår om maken kan ägna den tiden åt att jobba istället. Och som bonus har vi då sparat en massa tid i övrigt, för det här var ju bara en av urmonteringarna som skulle krävas...

Jag vet inte heller om förskolan skulle blivit så glada över att få ha en bilstol stående där varenda dag. Någon gång då och då är nog ingen fara, men inte jämt...

Men ni kanske har en bättre lösning? Vi "måste" göra så här för att minimera dagarna på dagis. En kompis har ett läge där både hon och hennes man har så flexibla jobb att de tar både hämtning och lämning ena veckan, och sedan byter nästa vecka. Dvs de jobbar 6-7 timmar/dag ena veckan, och drygt 9-10 timmar/dag nästa vecka. Och klarar sig då med en bil dessutom, eftersom båda kan åka kollektivt men det blir opraktiskt med hämtning lämning.

Och efter det mastodontutlägget: Vi har en Maxi-Cosi Mobi och En Besafe-stol, är nöjda med båda (ingen av dem har isofix), men skulle valt en ännu smidigare stol om vi skulle flyttat den ofta.

• lelodi

Tack för ditt långa svar!
    Saken är den att de två bilarna jag beskrivit ovan är mina bilar. Den ena är bruksbil (Navaran)som jag drar trailer med och jobbar med hemma på gården. Den andra (Octavian) är  "vardagsbil" som används till stan och ärenden när "traktorn" inte är så praktisk.... Sen har maken dessutom bil i jobbet eftersom han måste ha verktyg och annat skit med sig jämt.

Vi kommer behöva två stolar ändå, eftersom maken kommer lämna på dagis på väg till jobbet. Så det blir en jäkla massa stolar om man ska ha en i varje bil

Tusen tack för alla synpunkter! Får se hur vi gör, man kanske ska prova en lättflyttad stol och utvärdera efter ett par månader. Var sitter sonen oftast, och till den bilen köpa en Isofix- stol kanske?....

Tack igen, fler synpunkter välkomna! 

• veh

Ah, då blev det ju litet värre förstås... Men samtidigt, så kanske inte stolen behöver vara så extremt lättflyttad ändå. Du lär ju kunna ställa dem mot varandra och bara ha någon meter för att flytta över stolen. Och med extra underförankringsband så bör det kunna gå ganska smidigt???

Jag har sneglat litet på Axkid-stolen som man ska kunna ha både med isofix eller med bälte. Och den ska tydligen ha någon vickfunktion för att spänna underförankringsbanden...

Dock så ska den tydligen passa bättre för större barn? Men det kanske är värt att prova den?

Just vid själva bärmomentet kring överflyttningen är det litet bökigt att ha en stol med stödben.  Men samtidigt så går det smidigare att få den att sitta fast rejält, när man har ett stödben - tycker jag. Men om du får bra snits på momentet "häva dig över stolen och spänna fast remmarna ordentligt" så borde det kunna funka.

En tanke, om du tänkt dig ha barnet bakåtvänt så länge som möjligt (säkrast och bäst), är ju att stå ut med flytt mellan bilar ett tag, och när barnet är tillräckligt stor för att sitta bra i en "större" stol (axkid, britax twoway eller britax multitech), så köper du en sådan, som i bästa fall kan användas bakåtvänt tills barnet är 6-7 år...

Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!