• lelodi

Hjälp mig välja bilbarnstol!

Snart är det dags att byta ut babyskyddet till bilbarnstol!
    Vi har ett Britax SHR II som vi är sjukt nöjda med.

Stolen ska passa i en Skoda Octavia -11 och Nissan Navara -05. Båda bilarna har fästen för Isofix i baksätet men urkopplade airbags fram i nuläget.

Jag vill ha synpunkter på:

Är det bäst att ha barnen fram eller bak? Jag åker mycket bil och ofta själv. Babyskyddet har jag haft fram eftersom airbagen är tagen ur funktion. Det har kännts tryggast att jag kan se sonen hela tiden.

Är det bäst att köpa en stol för Isofix? Utbudet är ju rätt begränsat ännu för Isofix stolarna och skulle man åka annan bil så är det ju kört. (Typ om bilen är lämnad på verkstad och man fått lånebil).

Vi har tittat på BeSafe Izi kid x3 med Isofix, Maxi Cosi Mobi med Isofix och Britax Max-Way och Hi Way (vilka saknar Isofix). 
    BeSafe verkar jättebra men TUNG om man ska flytta den mellan bilarna. Britax Max-Way är den som verkar bäst, men den saknar som sagt Isofix.  

Hur ska vi resonera? 

• Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!
  • lelodi

Tack, ska titta närmre på den också!

• lelodi

Tusen tack för er input!
    Någon som har erfarenhet av just Isofix? Bra, jättepraktiskt, ingen skillnad, dåligt? I jämförelse med bältade stolar, är det så himla mycket enklare med Isofix?

• lelodi
    Gosevännen skrev 2012-04-10 14:46:35 följande:
    Om isofix också, säkert smidigt att ha, men samtidigt kan man inte ha en stol som fästs med enbart isofix i vilken bil som helst! Hur är det om t.ex. mor- eller farföräldrar ska skjutsa barnet i sin bil någongång, finns det isofix-fästen i deras bilar?  
    Precis! Syrran tex har inte Isofix i sin bil. Visserligen kan man ju byta bil med varann, men det blir ju oxå bökigt.... Näe, Max-Way verkar ju faktiskt himla bra!
  • lelodi

Tack för ditt långa svar!
    Saken är den att de två bilarna jag beskrivit ovan är mina bilar. Den ena är bruksbil (Navaran)som jag drar trailer med och jobbar med hemma på gården. Den andra (Octavian) är  "vardagsbil" som används till stan och ärenden när "traktorn" inte är så praktisk.... Sen har maken dessutom bil i jobbet eftersom han måste ha verktyg och annat skit med sig jämt.

Vi kommer behöva två stolar ändå, eftersom maken kommer lämna på dagis på väg till jobbet. Så det blir en jäkla massa stolar om man ska ha en i varje bil

Tusen tack för alla synpunkter! Får se hur vi gör, man kanske ska prova en lättflyttad stol och utvärdera efter ett par månader. Var sitter sonen oftast, och till den bilen köpa en Isofix- stol kanske?....

Tack igen, fler synpunkter välkomna! 

Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!