• veh

Hjälp mig välja bilbarnstol!

Vi har vårt barn fram i båda våra bilar. I den ena är det inget val, eftersom den är tvåsitsig. Möjligtvis kommer vi få ändra om barnets huvud hamnar för nära rutan, men barnet är nu 2,5 år och ingen risk för det än...

Däremot kanske du ska fundera hur ofta och när du behöver flytta bilstolen mellan bilarna? Ska ni turas om att hämta/lämna på förskolan så är det smidigare om ni kan byta bil med varandra på något vis. Annars så är nog två stolar det bästa alternativet.

Vi har förvisso orsaker som gör att det inte går att byta - maken har en bil med arbetsrelaterade verktyg i som han behöver. Och dessutom jobbar vi oftast i helt olika städer, med 10 mils resa för att byta bil är det bättre att satsa på två stolar

Men även när vi räknade på det tidsmässigt, med dagliga byten, så var det vettigt med två stolar. Nu har förvisso maken egen firma med hög arbetsbelastning, men även om det bara tar 5 min att montera ur stolen och ställ in den på dagis (medräknat en extra gång att gå, svårt att gå med stolen samtidigt som barnet och riskfyllt att låta barnet stå på parkeringen medan man monterar ur stolen) så är det 25 min per vecka. Räknat att min man tjänar 200 kr/ h efter skatt, och med förutsättningen att en ny bilstol kostar 2000 kr så är den återbetald inom ett halvår om maken kan ägna den tiden åt att jobba istället. Och som bonus har vi då sparat en massa tid i övrigt, för det här var ju bara en av urmonteringarna som skulle krävas...

Jag vet inte heller om förskolan skulle blivit så glada över att få ha en bilstol stående där varenda dag. Någon gång då och då är nog ingen fara, men inte jämt...

Men ni kanske har en bättre lösning? Vi "måste" göra så här för att minimera dagarna på dagis. En kompis har ett läge där både hon och hennes man har så flexibla jobb att de tar både hämtning och lämning ena veckan, och sedan byter nästa vecka. Dvs de jobbar 6-7 timmar/dag ena veckan, och drygt 9-10 timmar/dag nästa vecka. Och klarar sig då med en bil dessutom, eftersom båda kan åka kollektivt men det blir opraktiskt med hämtning lämning.

Och efter det mastodontutlägget: Vi har en Maxi-Cosi Mobi och En Besafe-stol, är nöjda med båda (ingen av dem har isofix), men skulle valt en ännu smidigare stol om vi skulle flyttat den ofta.

• veh

Ah, då blev det ju litet värre förstås... Men samtidigt, så kanske inte stolen behöver vara så extremt lättflyttad ändå. Du lär ju kunna ställa dem mot varandra och bara ha någon meter för att flytta över stolen. Och med extra underförankringsband så bör det kunna gå ganska smidigt???

Jag har sneglat litet på Axkid-stolen som man ska kunna ha både med isofix eller med bälte. Och den ska tydligen ha någon vickfunktion för att spänna underförankringsbanden...

Dock så ska den tydligen passa bättre för större barn? Men det kanske är värt att prova den?

Just vid själva bärmomentet kring överflyttningen är det litet bökigt att ha en stol med stödben.  Men samtidigt så går det smidigare att få den att sitta fast rejält, när man har ett stödben - tycker jag. Men om du får bra snits på momentet "häva dig över stolen och spänna fast remmarna ordentligt" så borde det kunna funka.

En tanke, om du tänkt dig ha barnet bakåtvänt så länge som möjligt (säkrast och bäst), är ju att stå ut med flytt mellan bilar ett tag, och när barnet är tillräckligt stor för att sitta bra i en "större" stol (axkid, britax twoway eller britax multitech), så köper du en sådan, som i bästa fall kan användas bakåtvänt tills barnet är 6-7 år...

Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!