• Missciss

Spyfobi

Jag har extrem spyfobi och är sååå rädd att jag ska må illa och spy under förlossningen =( Har hört massor med historier om de som spytt som grisar =( Får sån extrem panik när det känns som att jag ska spy..det är det hemskaste som finns!!!
    Vad ska man äta innan för att slippa spy? Och vad är "lättspydd" mat?
    Kommer inte använda lustgas eftersom jag hört att man kan spy av det..
    Kan man ta antikräkmedicin? Har lergigan comp hemma, kanske kan man ta med sig dom?
    Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Spyfobi
  • Fridayyy

Det finns en medlemstråd för emetofober. Vi är många som känner som du. De med fobi för att spy brukar inte spy vid en förlossning.

• Momalicious

Jag spydde inte under förlossningen. Nu har jag inte kräkfobi men slipper gärna att spy ändå liksom. Använde lustgas när jag krystade men blev inte illamående alls.

• MammaHela

Jag har spyfobi, och jag kräktes under förlossningen när barnet passerade spinae, där hjälpte inga antikräkmediciner.

MEN jag var så uppe i förlossningen att det inte rörde mig för fem öre.... 

• Fridayyy
    MammaHela skrev 2012-04-09 11:02:47 följande:
    Jag har spyfobi, och jag kräktes under förlossningen när barnet passerade spinae, där hjälpte inga antikräkmediciner.

MEN jag var så uppe i förlossningen att det inte rörde mig för fem öre.... 
    Nä, och inte hinner man väl heller må illa direkt. Men de flesta som jag har hört har spyfobi klarar sig utan att spy under förlossningen.
  • MammaHela
    Fridayyy skrev 2012-04-09 11:04:16 följande:
    Nä, och inte hinner man väl heller må illa direkt. Men de flesta som jag har hört har spyfobi klarar sig utan att spy under förlossningen.
    nej det kommer på sekunden, man spyr och sen är det över.
  • Missciss

Slipper man må illa och hinna få all ångest "villintevillintevillinte" så kanske d inte e så farligt..om man bara pang kräks utan att hinna tänka liksom.. För det är ju ångesten som e värst! Fast har hört dom som spyr sig genom hela förlossningen å mår jätjeilla =(

• Bullen i ugnen

Jag har också emetofobi. Skrev i förlossningsplanen att jag inte ville ha lustgas, och det respekterade de. Tog en Postafen när det var dags att åka in, och såg till att vara upprätt när huvudet stod precis ovanför spinae. Det gick hur bra som helst, mådde inte ett dugg illa :).

• Fridayyy
    Bullen i ugnen skrev 2012-04-09 11:38:46 följande:
    Jag har också emetofobi. Skrev i förlossningsplanen att jag inte ville ha lustgas, och det respekterade de. Tog en Postafen när det var dags att åka in, och såg till att vara upprätt när huvudet stod precis ovanför spinae. Det gick hur bra som helst, mådde inte ett dugg illa :).
    Man kan ju testa att ta lite lustgas. Jag tog massor och mådde inte alls illa. Tror man kan må mer illa av värkarna om det gör väldigt ont.

TS , det kommer säkert gå jättebra, tänk på att belöningen är en liten bebis. Vi är många som haft exakt samma tankar som dig!
  • Bullen i ugnen

för mig var det en stor lättnad att slippa lustgasen. Kände heller inget behov av den. Tyckte det gick jättebra utan.

• Meja2011

Jag är också emetofob, och jag kräktes inte under förlossningen, också använde jag lustgas. Men inget kräks:)

• ToK

Det ska hjälpa att vara upprätt!!

Det är jättevanligt att spy när huvudet passerar spinae, det är väldigt svårt att påverka själv. Vissa spyr, andra inte. Jag spydde massor - men jag låg också ner på rygg. Tror det påverkade mycket. Är du rädd för att spy så försök att stå så mycket som möjligt.

Men om du spyr, precis som någon skrivit, så är det inte som att man mår illa och sen spyr för man mår så illa (lustgasen kan göra en illamående, men om du är utan lustgas menar jag nu). Man liksom bara spyr och man mår inte illa efteråt. Eventuellt spyr man igen och igen men det är inte illamående och ont i magen som man har när man är magsjuk.

• JS85

Jag har oxå fobi för att kräkas och har inte spytt på 17 år (är 27år idag). När jag födde min dotter 09 så mådde jag illa ett par sekunder under förlossningen och sedan så gick det över (hann få panik dock) Men som alltid så kräks jag inte....

Denna gång så ska jag försöka undvika det med ;)
    Jag tror verkligen på att jag inte kan kräkas längre...har mått illa så många gånger + mått dåligt av både alkohol mm men aldrig kräkts....men får alltid paniken o den lär jag aldrig bli av med...

I båda graviditeterna i början så har jag mått hemskt illa varje dag i ett par veckor...men hellre det än att kräkas:P
    LYCKA TILL!

• Missciss

Jag e precis lika dan, spydde senast när jag var ca 10 år (e nu 28). Minns inte hur d e att spy..
    Har mått jätteilla, av alkohol och i början av graviditeten.. har fått kväljningar men av någon anledning spyr jag aldrig.. jag tror ju att jag har stretat emot så mkt att jag inte kan spy längre..typ lärt kroppen att inte spy eller nåt..eftersom jag aldrig gjort det... istället har jag varit bakos i tre dagar istället för att spy ;)
    men som du säger, paniken kommer alltid..
    När man mår bra e d lätt att tänka, äsch det är ju bara att spy.. men när man känner att "nu spyr jag faktiskt snart" så kommer paniken och då vill man INTE spy (och lyckas hålla emot).

Jag ska försöka vara upprätt under förlosningen, och inte använda lustgas.. får se hur det går!

• Mamma Anna 87

Här är en till med samma fobi... mådde inte alls illa under förra förlossningen eller av lustgasen.. dock valt att ta med mig lite backup i form av primperan.. Stora doser i slutet av graviditeten ska tydligen inte vara bra för barnet (övergående)... men min rädsla är så stor att jag tar dem ibland ändå..

• RS89

jag har också spyfobi...för att när jag börja spy då spyr jag tills jag spyr blod...inga stora mängder men blodkärlen går sönder så mycket jag spyr. fy fan... men är ganska duktig på att hålla tillbaka, vet dock inte om man orkar göra det när man ligger där med värkar. 

men hjälper det alltså att vara upprätt under förlossningen? okej då är det är något jag måste skriva med i mitt brev! vill verkligen inte spy då =(

• Bullen i ugnen

Ja, det ska hjälpa att vara upprätt. Att vara upprätt ska vara mycket bättre för öppnandet och i krystandet också, så man ska faktiskt undvika att ligga ned öht.

• Carolinis

Har också spyfobi, men spyor var det sista jag tänkte på under förlossningen. Det gick bra och fort (jag använde endast lustgas och blev inte illamående av den).

• Stefanie

Här är en till med emetofobi. Att kräkas var det jag var mest rädd för inför förlossningen.

Jag kände på mig att jag var precis i det där skedet när huvudet kommer åt spinae och var orolig att kräkas men jag var också upprätt då (har jag för mig) och jag kräktes aldrig. Lustgas använde jag hela tiden men tog bort den om jag blev för snurrig, det var inga problem. Helt enkelt klarade jag mig från att kräkas och hoppas att det blir likadant om några veckor när det är dags för min andra förlossning.

Ett tips är att se till att personalen vet om att du är rädd för att kräkas och hur de ska bete sig om det skulle vara så att du börjar må illa eller kräkas. Jag skrev lite kort om det inför förlossningen och min sambo som vet precis hur jag fungerar berättade för dem hur de inte skulle göra när jag sade att jag mådde illa. 

Svar på tråden Spyfobi