• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

Ska in till bm nu i veckan för att kolla så att min moderkaka har flyttat sig, borde dom inte kunna se på ett ungefär hur stor bebis är då oxå? Eller krävs det special kunskaper / utrustning för att se det som dom bara har på spec. mödravården?

• Thyris

Då har man varit hos bm idag hennes kommentar när hon mätt magen -" oj, ja nu börjar det visst springa iväg lite *s*".
    Ingen överraskning för mig... Detta skulle vi ha lite koll på och det var ju bra att jag hade tid för viktskattning då.
    Magmåttet låg nu på 36 cm och jag är i vecka 32+ 1. Är alltså större än förra graviditeten! Undrar vart detta slutar ..?

• Thyris

Längtar tills vi ska göra tul i maj, är så otroligt nyfiken och oroad över hur stor bebis är! Magen hade ju växt 5 cm på 3 veckor.. Folk tittar snett på en när man är och handlar eller är ute bland folk *s* dom tror väl att det kommer ut en unge när som helst

• Thyris

Jag är gigantisk , ha ha, så jag förstår om dom glor
    Då är det ju snart dags för dig! Spännande

• Thyris

Vad beräknades bebis väga? Och vad vägde den när den kom ut ?

• Thyris

Det verkar som om många tul visar att bebis väger mindre än vad dom är? Hur gick det att föda en 5 kilos bebis?

• Thyris

Ja det verkar ju lite olika. För
    Min del var förra förlossningen med stor bebis oerhört jobbig och inget jag vill vara med om igen. Men vi får se vad tul visar och vad jag och min Aurora bm kommer fram till. Det är ju ingen garanti, men jag skulle nog slippa gå över tiden denna ggn. Ska på bedömning v 39, sen får vi se :)

• Thyris
    Mynta skrev 2012-04-29 18:25:24 följande:
    Här hänger jag på!

Fick 2008 en pojke på 4800 gram (född i v 41+2). Är nu gravid igen, 36+0 imorgon. Är fullkomligt livrädd för att lillebror ska vara lika stor eller större. Har suttit hos min BM och bölat åtskilliga gånger, och har även träffat en läkare och pratat om min oro.

Har blivit lovad TUL, men ännu inte fått någon tid, det känns som att det börjar brinna i knutarna... Ska ringa och KRÄVA ett TUL imorgon, vill ha det gjort SENAST nästa vecka (37+). Måste få veta känner jag, är är livrädd och sover inte på nätterna alls... Vill definitivt bli igångsatt innan BF om han är stor, vill absolut inte snittas.

Hoppas du hinner få ett tul, konstigt att dom inte gett dej en tid redan det tar ju alltid ett tag innan man får komma antar jag? Jag ringde när jag var i vecka 31 ( tror jag det var) och fick ingen tid förrän i vecka 36+0.

Förstår din oro! Har själv legat sömnlös över detta, även om jag får ett tul och det visar stor bebis så är det ju ingen garannti för att dom gör nått går på aurorasamtal pga av detta bland annat, ska prata med min aurora bm nu i vecka igen ang igångsättning vid stort barn. Jag vill inte heller snittas!

Hur går det  Pixic?
    Pixic skrev 2012-04-20 06:50:37 följande:

Nu är jag i v35+6

Jag var till BM igår och pratade om detta, Jag sa att jag var orolig för att de skulle bli en dunderklump om jag går 40v, just för att bebis sägs växa på sig rätt reält de sista veckorna.
    Men då kollade hon på bebisens kurva som den följt (gjorde ett UL i v26 nån gång också och då vägde hon 1400g) och sa att beräknad födelsevikt skulle ligga på runt 4000g om hon fortsätter följa "sin" kurva som hon gjort hela tiden..

Vet inte om hon lurades för att lugna mig lite ;P Men de hoppas jag inte.. Så de är väl kanske väldigt individuellt vad dom går upp sista tiden..
    När jag själv satt å räkna så landade ju slutvikten på runt 5kg! och de känndes verkligen inte okej.
    Men som sagt känner mig lite lugnare när hon kikade på just min bebis kurva ist för att räkna vad en genomsnitts bebis går upp och väger vecka för vecka.

• Thyris
    Mynta skrev 2012-05-06 08:00:27 följande:
    Lycka till hos din Aurora-BM förresten! Hur funkar det hos er, kan hon ta ett beslut om igångsättning eller måste du till läkare på spec-MVC för det?

Åh, vad segt.. tyvärr verkar det som om man behöver tjata och tjata för att få nått. Mon vanliga bm har sagt hela tiden att det blir säkert inget stort barn denna ggn, det är inte säkert och det blir nog bra osv.. Så till slut ringde jag specmödravården själv och sa att jag ville ha ett tul pga att mitt förra barn var så stort redan på bf och att jag var livrädd. Igentligen så ska man väl ha remiss från sin bm, men hon jag pratade med på spec.mödra pratade med läkaren och på eftermiddagen ringde hon till mig igen och sa att jag fått en tid.

Jag tror att min aurora bm kan boka en tid till läkaren bara, men att hon kanske kan påverka hans beslut genom att berätta om min ångest över detta. Hoppas det. Annars känns det som om jag går på dessa samtal förgäves :-S Man vill ju som sagt inte komma in i v 40 och märka att bebis väger 6 kg eller så när förlossningen redan har startat..

Prova du att ringa specmödra själv!! Man kan ha tur och få prata med någon som lyssnar och hjälper en.   

Lycka till!! 
  • Thyris
    Eliasmamma skrev 2012-05-06 08:14:05 följande:
    Vi gjorde TUL i vecka 32 men det var pga min gravid diabetes dom var tvungna att ha koll så bebben inte blev för stor. Sonen kom i 35+3 och var 46 lång och vägde hela 2720 gram

kom han spontant då eller blev du igångsatt? Han verkar ju vart lagom stor iaf för att vara född så tidigt
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??