• Thyris

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

Ja jag ska prata med både min vanliga bm och min Aurora bm och be om läkartid och ul. Om dom nu inte har förstått att detta skrämmer mig mer än nått annat inför förlossningen. Jag går ju på dessa Aurora samtal av en anledning, ska dit igen när jag är i vecka 35. Hoppas jag får en ul tid då om inte innan!

• Thyris

Ok, då vägde ju min tös såpass att jag skulle kunnat få snitt första ggn, men då vägrade dom ge mej tul. Tycker det är så konstigt att ingen alls reflekterar över att jag har fått så stort barn innan och att jag redan är jättestor denna graviditet!

• Thyris
    Maxbox skrev 2012-04-10 18:22:18 följande:
    Jag tror att jag fick göra TUL (pga risk för stort barn igen) redan vid v. 24 och därefter kanske v. 29. Då kunde de dock konstatera att hon vid BF inte torde kunna bli större än 4,5 kg och därför gjordes inga fler TUL.  Hon är född BF + 9 och vägde bara 4,4 kg så hon kändes som en liten plutt Glad.

Med första barnet gjordes TUL i v. 42 + 4 tror jag och beräknades väga ca. 3,8 kg. Ut kom han tre dagar senare 1,4 kg tyngre än vad TUL visade.

Hur såg dom den risken? Stort magmått? eller har du nån annan faktor som spelar in?
  • Thyris

Ok, det verkar ju heltklart vara olika omdömen beroende på vart man bor.  Där jag bor, eller iaf min bm, verkar NOLL oroad.. Även om mitt första barn vägde nästan 5 kg på BF trots havandeskapsförgiftning( bebisarna kan bli mindre då). Jag var något överviktig innan graviditeten och har under grav gått upp 23 kg redan!! :-O Glukosbelastningen var ok, men precis på gränsen i överkant.. Magmåttet i vecka 29 var 31 cm.. Lika stor som förra ggn alltså.. Magmåttet förra ggn slutade på 41 i vecka 39.. (!)

näe... jag får helt enkelt försöka tjata mig till ett tul...!! 

• Thyris
    Helle77 skrev 2012-04-11 09:47:27 följande:
    Min dotter vägde 4610 g, gick över 5 dagar, så jag får ett denna gången, efter lite tjat. Kommer att göras v 37+6.

görs det av bm då eller får du remiss till spec mödravården?
  • Thyris
    Mercurialis skrev 2012-04-11 15:38:00 följande:
    När ja väntade första barnet, gjordes TUL i vecka 32+3 p g a stort SF-mått.

När jag väntade andra barnet, fick jag förtur till TUL, eftersom första barnet föddes tillväxthämmat. Förturen fick jag för att TUL med säkerhet skulle göras i vecka 32-33 och inte skjutas flera veckor framåt pga att det var mycket att göra. Den gången gjordes första TUL i vecka 32+1.

Vad hade du för sf mått då? Tycker det verkar helkonstigt att en del är jättenoga med att följa upp och vissa ( som där jag är) verkar total ignorera det.. :-/
  • Thyris
    Mercurialis skrev 2012-04-11 16:46:07 följande:
    Mitt SF-mått var 31 cm i vecka 27+ och 35 cm i vecka 31+.

ok, ja det är ju lite stort *s* Jag hade en cm mindre än dig, och i slutet var det ingen kurva utan ett streck som pekade uppåt. DET påpekade min nuvarande bm och skrattade lite.. Men inget snack om tul även om hon VET att jag oroar mej väldigt mkt för detta och att jag tom går på aurora samtal pga rädsla inför förlossningen...
  • Thyris
    Pixic skrev 2012-04-11 16:48:59 följande:
    Ja så kanske hon mena.. Men hur ska man veta om den väger över 5kg om dom inte gör någon mer koll :(

precis vad jag åxå undrar, man vill ju inte stå där med värkar eller en bedömning på bf och bebisen redan är enorm! Jag iallafall, vill gärna ha lite att förbereda mig på.
  • Thyris
    Cinza skrev 2012-04-11 18:35:28 följande:
    Jag kan tänka mig att det var lättare för oss att få det valet än många andra p.g.a vår historia. Jag valde dock inte KS ändå. 

Det borde ju vara så iaf, men där jag bor verkar det inte spela nån roll. Vart gjorde du tul? ( om du vill berätta förståss ) Jag ska föda i borås, så OM jag lyckas få ett tul så blir det på spec.mödra på borås lasarett jag gör det. Går hos bm i alingsås, även om jag inte bor där. ( dom har inte så bra där jag bor så jag har valt att åka till en annan stad)
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??