Baby Lei skrev 2012-04-13 13:14:30 följande:
Hur funkar det i praktiken?
Skulle du kunna adoptera själv om ni skiljde er men ändå fortsatte att bo ihop? Du skulle vara den enda föräldern "på pappret" men barnet skulle växa upp med er båda.
Carola har ju pojkvänner med jämna mellanrum. Och kanske träffar någon som hon gifter sig med nästa år. Vem vet?
nix, det skulle isåfall vara om vi skiljde oss på riktigt, alltså gjorde slut, sålde lägenhet, bil och lantställe och blev två barnlösa singlar istället i varsin lägenhet. Jag tycker personligen att det lät som en urusel idé, eftersom jag hade planerat att va gift med maken typ livet ut. det går mig veterligen inte att adoptera om man är sambo - de flesta kräver att man antingen är gift eller singel "på riktig". Damen på kommunen hade ett så otrevligt bemötande att hon faktiskt knäckte mig rätt rejält, och då är jag ändå en ganska seg kaka. JAg dubbelkollade och trippelkollade hennes uttalande om att medgivande inte ges till de över 42 och huruvida det ens var idé för oss att försöka. Varken AC eller FFIA gav anledning att tro att det skulle funka för oss, så vi la ner. Två år senare fortfarande bara två i familjen, om man inte räknar katten, förstås...