• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? Sant eller falskt

Jag fick höra en ordentligt korkad diskussion angående HIV nyss så jag tänkte att jag skulle göra ett quiz om det för att se hur kunskaperna ligger till här på FL.

Jag förväntar mig att vuxna människor ska klara det här utan större problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 12:17
    Här finns ett liknande quiz på samma ämne:
    www.familjeliv.se/Forum-26-431/m58413641.html
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt
  • R3becca

Hade fel på fråga 1, 3 och 9.
    Är inte så insatt. Dock vet jag (som förvånansvärt många INTE verkar veta) att HIV inte är en sjukdom du smittas av speciellt lätt eller "utan egentlig anledning"*.

* Många tror ju, tyvärr, att t.ex. ett hivsmittat barn på förskolan kan smitta ned andra barn bara genom kroppskontakt eller blodkontakt.
    Det ska MYCKET till för att du ska få HIV genom att få i dig någon annans hivsmittade blod! 

~ Meija 11-14-04 ~
  • Ziraya

10/10. Men jag är biolog så lite sjukdomar/virus har ju hunnits med på vägen.

• Sinne12
    Fia 28 skrev 2012-03-28 15:14:55 följande:
    Det visste jag faktiskt inte, så kunde inte koppla det till bakterie frågan då heller.
    På svenska: Humant Immunbristvirus
    På engelska: Human Immunodeficiency Virus

=)
  • Dorian Ertymexx

Alla rätt, men jag chansade vid HAART, då jag inte hört den termen förr. Ich bin der roxxorz.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Ziraya skrev 2012-03-28 16:07:39 följande:
    10/10. Men jag är biolog så lite sjukdomar/virus har ju hunnits med på vägen.

Hahaha, lät som att du hunnit med att FÅ litet sjukdomar och virus på vägen. Flört
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • M C

Jag gissade lite fel där om bredsperktrumanitbiotika, jag tänkte lite så att man kanske kan kalla bromsmedicinerna det. Det är ju virus och så.

Sen chansade jag på att RT i HAART står för restense treatment och det är ju exakt en bromsmedicin.
    9 av 10.  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

HAART betyder Highly Active Antiretroviral Therapy och är kort förklarat en cocktail av olika antivirala medel som håller nere antalet virus.

Det var en diskussion om just bakterier/virus som fick mig att göra det här quizet och jag finner det smått oroväckande att vuxna människor i ett land som Sverige ens tvekar ett ögonblick på frågan om HIV är ett virus eller en bakterie. Att man inte alls vet är för mig mycket oroväckande, det är så grundläggande kunskap.

• Millan83
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-28 16:27:07 följande:
    HAART betyder Highly Active Antiretroviral Therapy och är kort förklarat en cocktail av olika antivirala medel som håller nere antalet virus.

Det var en diskussion om just bakterier/virus som fick mig att göra det här quizet och jag finner det smått oroväckande att vuxna människor i ett land som Sverige ens tvekar ett ögonblick på frågan om HIV är ett virus eller en bakterie. Att man inte alls vet är för mig mycket oroväckande, det är så grundläggande kunskap.
    Förstår det! Bra initiativ! Förhoppningsvis kanske det funkar som nån slags väckarklocka för folk! 
Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt