Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? Sant eller falskt

Jag fick höra en ordentligt korkad diskussion angående HIV nyss så jag tänkte att jag skulle göra ett quiz om det för att se hur kunskaperna ligger till här på FL.

Jag förväntar mig att vuxna människor ska klara det här utan större problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 12:17
    Här finns ett liknande quiz på samma ämne:
    www.familjeliv.se/Forum-26-431/m58413641.html
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

HAART betyder Highly Active Antiretroviral Therapy och är kort förklarat en cocktail av olika antivirala medel som håller nere antalet virus.

Det var en diskussion om just bakterier/virus som fick mig att göra det här quizet och jag finner det smått oroväckande att vuxna människor i ett land som Sverige ens tvekar ett ögonblick på frågan om HIV är ett virus eller en bakterie. Att man inte alls vet är för mig mycket oroväckande, det är så grundläggande kunskap.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sinne12 skrev 2012-03-28 16:30:24 följande:
    Sålänge folk inte tror det är en bakterie i meningen "kan botas med antibiotika" så skulle jag personligen inte se det som så alarmerande. Sålänge människor är medvetna om hur HIV smittar (och inte smittar), samt att det saknas botemedel så känns det inte som det värsta om de inte vet det är ett virus.

Men just att så många människor idag, 3 decennier senare, i ett utvecklat I-land inte vet hur HIV smittar och inte smittar, DET är riktigt riktigt läskigt.. (Även om de som svarat i tråden tycks ha okej koll)
    Att det är ett virus är fullständigt grundläggande för att på allvar förstå mekanismerna bakom smittan och varför det inte finns något botemedel, att veta hur något smittade kanske kunde vara fullt tillräckligt under digerdödens dagar men väldigt mycket har förändrats sedan dess. Jag vill minnas en (visserligen ganska liten) studie gjord som visade att skyddet mot HIV var betydligt bättre hos personer/befolkningar som hade grundläggande kunskap kring sjukdomen. Och det är ju inte alls särskilt förvånande, man kan se på andra områden att bättre kunskap leder till bättre förståelse

Jag menar inte att smittospridningen är oviktig, inte alls, utan att båda delarna måste finnas hos vuxna personer i ett modernt samhälle. Det är även oroväckande på ett helt annat plan när personer som läser på högskola inte vet att HIV är ett virus.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sinne12 skrev 2012-03-28 16:53:46 följande:
    Fast i realiteten, så om Anna Andersson vet hur HIV smittar, och att det inte finns någon bot, så räcker det för att A.A ska ta sitt ansvar för att minska/förhindra smittspridning. Det spelar ingen roll rent så om AA vet att det är ett virus.
    Du har givetvis rätt där(och jag har inte sagt emot dig) men vet man varför man skyddar sig så ökar chansen att man gör det och risken för smitta minskar. Det kan ses på många områden, inte minst på bilbältesanvändandet. Att inte veta att HIV är ett virus är lite som att inte veta att Sverige är en konstitutionell monarki när man går till valurnan, man vet kanske hur man röstar men valet är förmodligen inte särskilt väl underbyggt.
    Men steg ett är för mig att alla ska veta HUR det smittar och ATT det inte finns någon bot. Idealet är att alla vet det INNAN sexualdebuten. Sen kan man jobba på resten (om man måste välja alltså)
    Min poäng är just att man inte ska behöva välja och att man aldrig någonsin ska sträva efter att välja mellan grundläggande kunskap och preventiv kunskap. Förstår man inte varför man skyddar sig så är man mindre benägen att göra det och det är ett direkt problem.

Att "mekaniskt" göra något är väldigt långt från optimalt.
    Även jag är dock förvånad över att många inte vet att det är virus, och inte vet vad HIV står för, jag trodde förkortningen var allmänt känd. Dock spelar kanske inte högskola eller ej så stor roll, om man inte läst vårdämnen osv. Men läser man matematik på högskolenivå så är det inte konstigare att en sådan person inte har bättre koll än en icke högskoleutbildad person. Man behöver inte så mycket allmänbildning för högre studier ;)
    Man behöver en grundläggande behörighet där kurser som behandlar ämnet (ska behandla ämnet) ingår. Om man sedan inte tillgodogjort sig den kunskapen för att man själv inte förstår eller för att skolan inte lärt ut det rätt är en annan fråga.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sinne12 skrev 2012-03-28 17:26:45 följande:
    Hade du skrivit en quiz om vad Sverige har för statsskick och gett alternativen a) Konstitutionell monarki b) Monarki c)Demokratisk monarki så misstänker jag du fått 45% röster på b), 45% på c) och 10% på a) ;)
    Mänskligheten är tyvärr lat och ignorant per definition rent generellt... =/

Men, vi är helt ense i stort!
    Det tror jag också.

Men ja, det är vi.
Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt