• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? Sant eller falskt

Jag fick höra en ordentligt korkad diskussion angående HIV nyss så jag tänkte att jag skulle göra ett quiz om det för att se hur kunskaperna ligger till här på FL.

Jag förväntar mig att vuxna människor ska klara det här utan större problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 12:17
    Här finns ett liknande quiz på samma ämne:
    www.familjeliv.se/Forum-26-431/m58413641.html
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt
  • Diablo

Nio av tio.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Fia 28

9/10, men tryckte fel på fråga tre. "gramnegativ bakterie" vet jag inte vad det är, men jag chansade.

• Sinne12
    Fia 28 skrev 2012-03-28 12:19:07 följande:
    9/10, men tryckte fel på fråga tre. "gramnegativ bakterie" vet jag inte vad det är, men jag chansade.
    V i HIV står för virus ;)

Överkurskunskap:

Gramnegativ bakterie är en bakterietyp enkelt förklarat. Olika bakterier är uppbyggda rent cellmässigt på olika vis. Att veta vad man har att göra med är av värde vid behandling då det krävs olika behandling för olika bakterietyp. Man färgar bakterierna med färg, det kallas gramfärgning. En gramnegativ bakterie färgas inte, en grampositiv färgas. Det beror på att de har olika tjocka cellväggar.

:)

------------

Till TS - 10 av 10. Fast jag har vårdutbildning så allt annat vore en ren skam ;)
  • Pippi Långstrump

Senaste numret av Kom ut handlar om HIV. Finns att läsa på nätet. Många bra artiklar samt ett utdrag hur Jonas Gardells kommande bok.

• Fia 28
    Sinne12 skrev 2012-03-28 12:47:55 följande:
    V i HIV står för virus ;)
    Det visste jag faktiskt inte, så kunde inte koppla det till bakterie frågan då heller.
Svar på tråden Vad vet du om HIV? Sant eller falskt