CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-28 16:39:00 följande:
Att det är ett virus är fullständigt grundläggande för att på allvar förstå mekanismerna bakom smittan och varför det inte finns något botemedel, att veta hur något smittade kanske kunde vara fullt tillräckligt under digerdödens dagar men väldigt mycket har förändrats sedan dess. Jag vill minnas en (visserligen ganska liten) studie gjord som visade att skyddet mot HIV var betydligt bättre hos personer/befolkningar som hade grundläggande kunskap kring sjukdomen. Och det är ju inte alls särskilt förvånande, man kan se på andra områden att bättre kunskap leder till bättre förståelse
Jag menar inte att smittospridningen är oviktig, inte alls, utan att båda delarna måste finnas hos vuxna personer i ett modernt samhälle. Det är även oroväckande på ett helt annat plan när personer som läser på högskola inte vet att HIV är ett virus.
Fast i realiteten, så om Anna Andersson vet
hur HIV smittar, och
att det inte finns någon bot, så räcker det för att A.A ska ta sitt ansvar för att minska/förhindra smittspridning. Det spelar ingen roll rent så om AA vet att det är ett virus.
Sen håller jag helt med om att ju större kunskap som finns, ju mer förståelse för mekanismerna osv dessto bättre. Och ofta sitter de ihop "jaja HIV går inte bota" kan bytas mot "shit HIV går inte att bota!" med just förståelsen om hur HIV verkar i kroppen och varför det inte går att bota.
Men steg ett är för mig att alla ska veta HUR det smittar och ATT det inte finns någon bot. Idealet är att alla vet det INNAN sexualdebuten. Sen kan man jobba på resten (om man måste välja alltså)
Även jag är dock förvånad över att många inte vet att det är virus, och inte vet vad HIV står för, jag trodde förkortningen var allmänt känd. Dock spelar kanske inte högskola eller ej så stor roll, om man inte läst vårdämnen osv. Men läser man matematik på högskolenivå så är det inte konstigare att en sådan person inte har bättre koll än en icke högskoleutbildad person. Man behöver inte så mycket allmänbildning för högre studier ;)