• ingendukänner

Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!

Min sambo som är totalt ointressad av hästar sa idag att han fått nog att alla pengar går till hästarna(även om man minskat utgifterna till minimum kan inte tävla lr träna eller något köper inte nya saker osv)
    Har hästarna hemma och hyr en gård, har två hästar som jag älskar något enormt speciellt den ena som jag haft längst.

Ni som håller på med hästar vet att det är ingen pryl man bara gör sig av med, det är en livsstil det är ju ens liv, man får motion av dem men samtidigt psykisk återhämtning.

utan dem är jag ingenting jag skulle helt ärligt bli deprimerad, de gör mig så glad och jag gör allt för dem mår så bra av dem.

Min sambo sa, sälj hästarna eller vi gör slut:(
    vi har ett barn ihop..

nu pratade vi endel och allt är "lugnt" igen men anar att detta kommer komma igen..

men jag har alltid älskat djur och ja jag vill inte leva utan dem även om jag knappt hinner med dem kan jag inte vara utan dem.

hade ju varit skönt o bara focuera på barnet/barnen nu en 10års period kanske men om jag säljer dem kommer jag ju aldrig få tillbaka just de hästarna och det känns som att får jag inte ha dem så vil jag inte ha häst men utan häst kommer jag falla sönder:(

• Svar på tråden Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!
  • Tant Herta

Har inte mannen någon egen hobby? Här hemma har vi varsin hobby som kostar pengar! Hoppas att det löser sig! Att sluta med hästar kan ge fruktansvärda abstinensbesvär! Sen är det ju bra för barnet att lära sig umgås med hästar och få ett gediget intresse för något vettigt!

Lycka till! 

• Anghammarad

Hur mycket pengar har du att bidra med till resten av hushållet - resor, nöjen, ny diskmaskin när den gamla går sönder osv - när du har betalt allt som krävs för hästarna?

• Anghammarad
    Anghammarad skrev 2012-03-25 09:09:00 följande:
    Hur mycket pengar har du att bidra med till resten av hushållet - resor, nöjen, ny diskmaskin när den gamla går sönder osv - när du har betalt allt som krävs för hästarna?
    Jag menar alltås inte i kronor och ören. Han kanske känner att de spenderar allt du äger i både tid och extrapengar på hästarna så att han dels sällan får se dig öht och dels aldrig göra något kul tillsammans med dig för att dina "kulpengar" går till hästarna. 
  • cajsasmamma

jag tycker att du ska skaffa dig en/flera halvfodervärd som tar hand om hästen 3-4dagar i veckan och som betalar för kostnaderna för familjens skull. 

• ingendukänner
    Ramborg skrev 2012-03-25 00:39:51 följande:
    Först vill jag säga att du är en fin och vätdefull person oavsett om du har häst eller inte. Tänk om nåt händer dem, en olycka - du skulle fortfarande vara du.

Jag är ingen hästmänniska så jag har svårt att förstå riktigt hur du känner. Men jag tänker att din sambo blev ju kär i dig, i den person du är nu, som hästägare. Om hästarna är så viktiga att du inte vore dig själv utan dem, då skulle ju den han älskar försvinna om du säljer hästarna - och det vill han ju inte.

Det gäller bara att kunna förklara det så en icke - hästmänniska förstår. Det får du fundera på tills nästa gång ämnet kommer upp.
    Tack för ett väldigt tänkvärt och fint svar!
  • Plupp73

Det är inte lätt, eftersom hästar tar pengar och tid. Min man resonerar tvärt om, men det beror på att han sett mig tidigare - utan hästar. Han säger att hästarna är det bästa som hänt honom, mig och oss - och att jag inte varit så harmonisk som sedan vi köpte dem (3 st), och då har han och jag varit ihop i 16 år.

Gör en beräkning på hur mycket det skulle kosta dig att behålla en av hästarna + ta en inackorderad häst i ert stall, alternativt stalla upp den häst du behåller på annat stall. Om hästarna är så viktiga för din harmoni och person, så måste det gå att  hitta en väg att ha en eller båda kvar. Jag kan förstå dig på sätt och vis, eftersom jag känner lite samma sak. Hästar ger mig andrum och ro, och det gör mig enormt harmonisk att gå upp en tidig morgon och ge mig ut i skogen, det finns ingenting som kan mäta sig med det...

Lycka till! 

• FMG

Hade min sambo ställt liknande ultimatum på mig hade han inte längre varit min sambo.
    Då hade han valt åt mig.
    Jag har inte längre några hästar, men hund som betyder i stort sett allt för mig.

Min sambo är inte direkt glad i att jag lägger så mycket pengar på träning och tävling varje månad och han förstår inte varför hunden inte kan äta billigt foder från Coop för 199 kr i månaden istället för färskfoder som går på en femhundring. Jag vet att det stör honom, men han vet också att om han någonsin får för sig att kräva att jag gör mig av med hunden eller ber mig att inte skaffa en ny när nuvarande gått bort eller inte är tävlingsduglig längre är han passé. 

• Roxannne
    FMG skrev 2012-03-30 16:35:12 följande:
    Hade min sambo ställt liknande ultimatum på mig hade han inte längre varit min sambo.
    Då hade han valt åt mig.
    Jag har inte längre några hästar, men hund som betyder i stort sett allt för mig.

Min sambo är inte direkt glad i att jag lägger så mycket pengar på träning och tävling varje månad och han förstår inte varför hunden inte kan äta billigt foder från Coop för 199 kr i månaden istället för färskfoder som går på en femhundring. Jag vet att det stör honom, men han vet också att om han någonsin får för sig att kräva att jag gör mig av med hunden eller ber mig att inte skaffa en ny när nuvarande gått bort eller inte är tävlingsduglig längre är han passé. 
    Jag håller med. Min sambo hade aldrig andats att jag skulle göra mig av med mitt sto, även om han tycker att det kostar skjortan. Han har inget större intresse i hästar alls, men det som gör mig glad gör honom glad har han sagt. Han sade inte ett pip när jag bestämde mig för att betäcka henne (på grund av skada som gör att hon inte kan ridas). Så nästa år har jag förhoppningsvis två hästar, men jag vet också att han skulle aldrig försöka få mig att sälja någon av dem.
  • Froststar

Jag kan förstå din sambo, hästar är jäkligt dyra. Men jag undrar också, är det verkligen där problemet ligger? Jag menar, jag läser i ett av dina andra inlägg att han vill ha ett hus, du vill ha en gård och i hans värld försvinner ju de pengarna. Hur ofta snackar du om din dröm att ha en gård? Kan det vara så att han är trött på att lyssna på det om han nu inte alls ser att det skulle vara en möjlighet?

Har han några egna intressen? Det skulle kanske hjälpa att separera era ekonomier, betala fifty-fifty till era gemensamma levnadskostnader, barnbidraget används helt och hållet till barnet och sedan får ni använda det ni har kvar av era löner till egna intressen. Då kan han ju spara pengar till ett hus om det är det han vill och du kan använda pengarna till hästarna. Det som jag kan se skulle vara ett problem då är husköpet. Han måste nämligen se till juridiskt att huset är hans och du har inga rättigheter till det och det kan vara nog så svårt om man köper det för att bo där tillsammans och har gemensamt barn dessutom.

Sedan är frågan, har du råd med hästarna med den uppdelningen?

Svår dilemma men försök att sätta dig ner med din sambo och diskutera igenom det hela. Vad är det egentliga problemet, varför tycker han som han gör? Det skulle kanske hjälpa er på traven att ha en objektiv tredjepart inblandad, en samtalsterapeut eller liknande som kan få er att bena ut problemen och komma till en lösning? Som det är nu ser det väldigt låst ut och en av er kommer att vara missnöjd hur ni än gör.

Jag vet, jag har hästar själv och skulle aldrig drömma om att behöva sälja dem.  Jag har lyckats få min sambo intresserad istället

Svar på tråden Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!