• ingendukänner

Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!

Min sambo som är totalt ointressad av hästar sa idag att han fått nog att alla pengar går till hästarna(även om man minskat utgifterna till minimum kan inte tävla lr träna eller något köper inte nya saker osv)
    Har hästarna hemma och hyr en gård, har två hästar som jag älskar något enormt speciellt den ena som jag haft längst.

Ni som håller på med hästar vet att det är ingen pryl man bara gör sig av med, det är en livsstil det är ju ens liv, man får motion av dem men samtidigt psykisk återhämtning.

utan dem är jag ingenting jag skulle helt ärligt bli deprimerad, de gör mig så glad och jag gör allt för dem mår så bra av dem.

Min sambo sa, sälj hästarna eller vi gör slut:(
    vi har ett barn ihop..

nu pratade vi endel och allt är "lugnt" igen men anar att detta kommer komma igen..

men jag har alltid älskat djur och ja jag vill inte leva utan dem även om jag knappt hinner med dem kan jag inte vara utan dem.

hade ju varit skönt o bara focuera på barnet/barnen nu en 10års period kanske men om jag säljer dem kommer jag ju aldrig få tillbaka just de hästarna och det känns som att får jag inte ha dem så vil jag inte ha häst men utan häst kommer jag falla sönder:(

• Svar på tråden Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!
  • Froststar
    zoja skrev 2012-04-21 17:34:32 följande:
    hästar kostar otroligt mycket pengar,jag har haft 4st samtidigt.
    hö,kraft,skoning,resor,träning,vetrinär osv....
    ja och fodertillskott när det behövs, mediciner som inte täcks av högkostnadsskydd, hovproblem pga skitvädret, en vettig försäkring, utrustning till hästen, egen utrustning, stallutrustning.... Usch, man vill inte behöva räkna ihop allt
  • Ravenna

Jag skulle tippa på att en stor del av problemet är att det känns som att pengarna försvinner i form av hyra och underhåll av hästarna - pengar som han antagligen föreställde sig skulle gå till ett hus. Det kanske är det ni behöver prata om egentligen? Han kanske inte vill vara kvar på en hyrd gård utan äga något eget. Ett långsiktigt sparande behövs i så fall, alternativt en investering i något eget.

Att hyra en gård blir mycket dyrt i längden - då är det kanske en bättre lösning att köpa ett hus och hyra en stallplats?

• SommarDahlia

Jag kan förstå din sambo, kanske inte i att han ställer ultimatum men att han tycker hästarna förstör.

Jag förstår att du älskar dina hästar och att det är en livsstil men tänk på att din livsstil kanske förstör ´hans drömmar. Han vill bo i eget hus vilket verkar ekonomiskt omöjligt med din livsstil, jag hade också blivit knäckt om jag skulle behöva leva i skuggan av någon annans dröm! Killar kan dock vara väldigt verbalt klumpiga när dom vill något och därför ställde han kanske ultimatum istället för att sätta sig ner och prata om er framtid. 

Finns det inte möjlighet att kompromissa? Behålla en häst (då har du ju fortfarande kvar din livsstil), hyra stallplats någonstans där foder och in-utsläpp ingår, skaffa fodervärd eller medryttare mot betalning. På så vis kanske ni har möjlighet att spara både tid och pengar. Då kan sambon få sitt hus, du har din häst plus att ni har mer tid både för varandra och för barnet. 

• Fanny b

Som någon annan redan skrivit så kan en lösning vara att ni har delad ekonomi, för på det sättet finns det ingen anledning för din sambo att klaga på att du spenderar mycket pengar på hästarna. Jag tycker inte man ska ställa ultimatum på detta sätt. För som vuxen har man rätt till att ha vilken hobby man vill och har råd med. I en relation kan man behöva anpassa den tid man har lägger på sin hobby men detta går att lösa på andra sätt.

• Fanny b

Jag tycker det är intressant att läsa om att flera i denna tråd poängterar att det tar tid att ha häst och ger förslag till ts hur hon kan få mer tid till familjen, för även om det stämmer att det tar mycket tid att ha häst och det är goda råd om hur hon kan få mer tid till sin familj, så skiljer sig attityden i denna fråga generellt mot trådar där det klagas på att män ägnar mycket tid åt sin hobby medans deras sambos får sköta hem och barn. För där handlar det sällan om att männen ska göra någon kraftansträngning åt att ägna mindre tid åt sin hobby och mer tid åt sin familj.

• Froststar
    Fanny b skrev 2012-04-25 13:49:26 följande:

Jag tycker det är intressant att läsa om att flera i denna tråd poängterar att det tar tid att ha häst och ger förslag till ts hur hon kan få mer tid till familjen, för även om det stämmer att det tar mycket tid att ha häst och det är goda råd om hur hon kan få mer tid till sin familj, så skiljer sig attityden i denna fråga generellt mot trådar där det klagas på att män ägnar mycket tid åt sin hobby medans deras sambos får sköta hem och barn. För där handlar det sällan om att männen ska göra någon kraftansträngning åt att ägna mindre tid åt sin hobby och mer tid åt sin familj.

Nu vet jag inte vilka trådar du refererar till. Men, i alla fall, jag känner inte till många andra hobby som är lika tidskrävande som hästar. Visst, en sak om man rider en timme 3 gånger i veckan, då snackar vi inte någon vidare tidsåtgång. Däremot, vet du hur mycket tid det går åt om man har 2-3 hästar med var sin box, det ska mockas var dag, fodras ute och inne (dels med hö, dels med kraftfoder), vatten fyllas på, vattenkar skrubbas,  spendera tid med hästarna, skötsel, underhåll av utrustning, etc? Plus ridningen. Sedan ska man ta hem och lasta in hö, halm, spån, tar mycket tid när det är dags. Emellanåt får man mocka hagarna. Man ska ev. köra till veterinär, träning, tävling.

Plus kostnaderna, det var faktiskt det de flesta verkade diskutera här.
  • DevilsDaughter

Jag har också två hästar, den ena köpte jag nyligen. Vi har helt gemensam ekonomi finns inget mitt och ditt gällande pengar hos oss. Jag vet att min man aldrig skulle ställa ett sådant ultimatum, eller ens påpeka att det är för dyrt för oss med hästarna. Visst gör hästarna att vi måste dra in på annat, vi hade ju tex inte haft råd till att mannen skulle ha en lika dyr hobby, han spelar badminton vilket är mycket billigare.
    Men jag kan känna mig lite skyldig ibland, när det kostar mkt och när det tar mkt tid i stallet. Min älsta häst har en senskada sedan ett halvår tillbaka och det har kostat extra varje månad i form av mediciner och veterinärskostnader, laserbehandlingar mm.  Pluss att vi köpte den nya hästen för 25 000..
    Jag skulle bli otroligt sårad om min man hade sagt något sådant, om han kände så så hade jag inte köpt den nya hästen såklart.. Men när man redan äger två hästar så är det ju så dags att komma med det då.
    Skulle inte kunna vara lycklig utan häst.. 

• Ragnar

Jag sålde mina hästar för 3 år sedan när andra barnet var på väg. Nu var det förvisso mitt eget val och inget som min sambo någonsin bett om. Anledningen var inte heller det ekonominska utan tiden. Jag var ständigt stressad och hade dåligt samvete för att jag ibland inte hann rida mer än på helgerna. Hästarna tog ingen skada av det då de gick på lösdrift, men jag var inte nöjd med det.
    Till att börja med saknade jag hästarna mycket men efter några månader var jag riktigt nöjd med mitt beslut. Har fortsatt rida hos vänner och har sådan tur att våran granne har fler hästar än han hinner med. Så nu kan jag rida när jag själv känner att jag har tid och lust och det blir mest under sommarhalvåret när det är bra väder och ljust på kvällarna.
    Det kommer att ta många år innan jag skaffar egna hästar igen.

• Sarah84

Ja alltså varken hästarna eller en familj är ju något man bara kastar bort.

Jag gjorde klart för min man när vi träffades att jag ahr 2 hästar som tar mkt tid & pengar & han fick välja redan då.

Jag klargjorde redan då att jag inte tänker göra mig av med dom pga att någon karl skulle tröttna.    

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • BlackFlyingBird
    cajsasmamma skrev 2012-03-25 14:14:29 följande:

jag tycker att du ska skaffa dig en/flera halvfodervärd som tar hand om hästen 3-4dagar i veckan och som betalar för kostnaderna för familjens skull. 

Varför skulle någon "betala kostnaderna för familjens skull"? Helt sinnes.

Ts, varför har du fler hästar än vad din vardag klarar av? Samma sak gäller ekonomin. Man får ju anpassa sina kostnader och sin tid.
  • Alexandra1990

Förstår både dig och din man.

Hästar kostar och tar mycket tid, delar han inte intresset så kan jag förstå honom fullt ut.

Men djur blir en familjemedlem. Min katt är liksom inte en katt, utan hon är familjens bebis, så jag förstår dig också.

För att han ska lägga kortet 'hästarna eller mig' så måste han ha fått nog, vilket får mig att undra vad han bett dig om innan.

Vill han att du säljer båda? Eller går han med på att behålla en? Är utgifterna största problemet? Eller har han tröttnat på att du lägger mycket tid på hästarna? Argumenterar han för att du ska spendera mer tid med han och ditt barn? Har han gett dig pikar ang. stallet? Och hur har du bemött han?

Jag har läst ts och ser att han där argumenterat för kostnaden. Men jag har väldigt svårt att tro att han vaknade upp och från ingenstans ger dig ett ultimatum, han eller hästarna, utan att det finns en historia bakom.

• izza

Hade jag varit du hade jag sagt om han inte slutar gnälla är det han som är till salu :)
    Nej men ärligt om DU vill ha hästarna hemma så skulle jag förklarat att det är DITT liv och ditt intresse.
    Jag hade valt mina djur framför min kille alla dagar i veckan.
    Jag älskar honom men om han ska spärra mitt liv kan jag inte vara med han.
    Har man inte råd att ha hästarna är det en annan sak, men om det bara är för att han tycker det finns roligare saker att lägga dom på så hade det varit tack och hej för min del.

Svar på tråden Tvingas välja mellan familjen och hästarna?!