• Ineedanick

Messar man gratis på Iphone?

Har skaffat iPhone och fick min första räkning från Telia idag, och jag blev chockad över hur dyrt det var!!! Jag Messar och ringer som vanligt, men räkningen låg på 150:- mer. Nästan 500!!

Vad jag fattade det så messar och ringer man gratis två iPhone emellan! Har jag missuppfattat det? För stämmer det fattar jag verkligen inte räkningen då de jag ringer och messar med också har iphones..

• Svar på tråden Messar man gratis på Iphone?
  • MrsC74

Ja visst. Men om man följer instruktioner när man öppnar telefonen första gången så läser det sig. Såvida man inte köpt en begagnad som inte är uppdaterad.

• Sinne12

Dock kan iMessages knasa ibland. Dels så om det inte går skicka iMessage (ingen datatrafik) så har man ibockat "skicka som sms" så gör den det istället.

Men även om allt är i sin ordning, så kan iMessage knasa. Om jag startar en konversation med pojkvännen skickar min telefon alltid det som sms (gröna). Svarar jag på hans iMessages funkar det. Alla andras iPhone känner den av automatiskt och det går som iMessage.

Men som någon sagt, BLÅ textbubbla = iMessage = gratis (eller ja datatrafiken då). GRÖN textbubbla = sms = kostar utefter vad du har för abb.

• MrsC74

För mig funkar de alltid. Har krånglat någon gång när jag inte haft 3G.

• Sinne12
    MrsC74 skrev 2012-03-23 20:17:51 följande:
    För mig funkar de alltid. Har krånglat någon gång när jag inte haft 3G.
    Kanske därför, har inte 3G hemma. I och för sig har det knasat på jobbet med inser jag nu, och där har jag full sms-täcking.

Nu är det inte hela världen för mig, jag har fria sms i mitt abbonemang så iMessage eller SMS kvittar rent så. Tänkte mer om det kan ha hänt i TS fall?
  • MrsC74

Sinne12: ja kanske. Eller att folk är sega på att uppdatera.

• Ineedanick

Oj hör går man iväg och steker pannkakor, så har man fått massa svar

Har pratat med Telia, och det stämmer att jag messar gratis med bland annat maken eftersom bubblan blir blå. Jag har även 99 i pott att ringa för varje månad. Betalar 199 för Telia mobil flex small och 150 för telefonen. Då får jag ringa för 99:- av den summan och det var därför jag blev så chockad att den övriga summan låg på 221!! Vem har jag ringt liksom? (internet är gratis).. Det abonnemanget måste vara väldigt shitty!

Funderar på att byta till medium då blir det som en " fast avgift" på 450:- varje månad, men det är ändå 100:- mer än jag är van vid. Ska vänta en månad och enbart messa iphones och bara ringa viktiga samtal, och se om det sänks.

Men man messar bara gratis över iphonen då; inte ringer?

Tack alla för svar förresten!

• MrsC74

Ringer gratis gör du som sagt bara med Viber eller liknande.

• Sinne12

Du kan ringa gratis med, via Facetime.

Andra sätt få det gratis är att ladda ner en app, t ex Viber. Både du och maken alltså.

Men, på specen står ju vem du ringt, ang din fråga hur du kan ha ringt och vem du ringt för 221 kr?

• Sinne12
    MrsC74 skrev 2012-03-23 20:24:57 följande:
    Sinne12: ja kanske. Eller att folk är sega på att uppdatera.
    Kanske. Fast det förklarar inte varför det alltid fungerar för pojkvännen skicka iMessages till mig, och alltid när jag svarar på hans. Men inte när jag startar en konversation med honom?

Dels borde det knasa för honom med, och dels är hans telefon (likt min) alltid fullt uppdaterad.
  • MrsC74

Ja. FaceTime oxå.

Nä de verkar lite knas Sinne12. Har aldrig varit med om det. Ingen
    Lösning tyvärr :)

Svar på tråden Messar man gratis på Iphone?